مثنوی هفت اورنگ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مثنوی هفت اورنگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب مثنوی هفت اورنگ

مثنوی هفت اورنگ یکی از آثار جذاب کلاسیک فارسی از عبدالرحمن جامی است که خواندن آن برای هر علاقه‌مند به ادبیات کلاسیک فارسی واجب است. نکته‌ای که درباره‌ی کتاب مشخص و قطعی است، ریشه‌ی فکری آمیخته با ابیات کتاب است. هفت‌اورنگ  بر اساس اندیشه و اعتقادات «صوفیه» و فرقه‌ی «نقشبندیه» سروده شده است. در زمان حکومت صفویه به دلیل مخالفت با فرقه نقشبندیه، نزدیک بود که تمامی نسخه‌های هفت اورنگ نابود شوند اما خوشبختانه کتاب سالم ماند و در حال حاضر برخی از نسخه‌های خطی آن در موزه‌های کشورهای مختلف نگهداری می‌شود.

از آنجایی که هفت اورنگ بر اساس اندیشه‌های صوفیانه نوشته شده است، استعاره و نماد‌های عرفانی صوفیان به وفور در ابیات این کتاب آمیخته شده است. اما جامی برای اینکه مخاطب به راحتی با مطلب ارتباط برقرار کند مفاهیم عرفانی را در قالب تمثیل و داستان از زبان انسان‌ها و شخصیت‌های حیوانی روایت می‌کند.

چکیده کتاب

هفت اورنگ یکی از آثار منظوم جامی است که از هفت بخش تشکیل شده‌است:

  1. مثنوی سلسلةالذهب در مسایل دینی و اخلاقی همراه با قصص گوناگون که به نام سلطان حسین بایقرا سروده شده‌است.
  2. سلامان و ابسال که داستانی است عاشقانه و عرفانی از منابع یونانی و پیش از جامی، پور سینا و دیگران آن را تصنیف کرده‌اند.
  3. تحفةالاحرار مثنوی عرفانی و دینی است به نام خواجه ناصرالدین نقشبندی.
  4. سبحةالابرار نیز در تصوف و مسایل اخلاقی همراه با تمثیلات بسیار است.
  5. یوسف و زلیخا که بهترین مثنوی‌های جامی و به نام سلطان حسین است.
  6. لیلی و مجنون که روایتی از داستان لیلی و مجنون است.
  7. خردنامه اسکندری در حکمت و مسایل فلسفی.

هر هفت منظومهٔ یادشده، در قالب مثنوی سروده شده‌اند، قالبی مناسب روایت داستان‌های حماسی، تاریخی، عاشقانه و اندرزگونه. سه منظومه از این میان، عاشقانه‌های تمثیلی است، مشتمل بر یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سلامان و آبسال. مثنوی‌های سلسلةالذهب، سبحةالابرار و تحفةالاحرار راوی داستان‌هایی آموزنده‌اند، و اسکندرنامه یا خردنامهٔ اسکندری منظومه‌ای‌ست حماسی و آموزنده.

معرفی جامی

نورالدین عبدالرحمن ابن نظام الدین احمد ابن محمد متخلص به جامی در سال ۸۱۷ هجری قمری در خرجرد جام از توابع خراسان متولد شد. .وی بعدها همراه پدرش به سمرقند و هرات رفت و در آن دیار به کسب علم و ادب پرداخت. سپس به سیر و سلوک مشغول و از بزرگان طریقت شد. او نزد سلطان حسین میرزا بایقرا و وزیر فاضل او امیر علیشیر نوایی تقربی خاص داشت. او در محرم ۸۹۸ هجری قمری وفت کرد و در هرات با احترام فراوان به خاک سپرده شد. از جامی بیش از چهل اثر و تألیف سودمند و گرانبها به جای مانده است. معروفترین آثار او عبارت از هفت مثنوی به نام “هفت اورنگ” است.

جامی شاعر، موسیقی‌دان و ادیب قرن نهم هجری قمری است. او در کودکی به همراه پدرش به هرات رفت و در آن‌جا با علوم متفاوت عصر همچون صرف و نحو، منطق، ریاضیات و تفسیر آشنا شد. جامی ابتدا با تخلص دشتی شعر می‌سرود اما بعد از مدتی لقب خود را به جامی تغییر داد. او علت این کار ‌را اشاره به محل تولدش شهر جام و ارادتی که به «شیخ احمد جام» داشته است عنوان کرده است. او سپس با تصوف و صوفی‌گری آشنا شد و در حلقه‌ی مریدان «شیخ نقشبندی» قرار گرفت و چنان در تصوف پیشرفت کرد که پس از فوت مرشدش، خلیفه‌ی نقشبندیه شد. کتاب هفت اورنگ او نیز تحت تاثیر عقاید فرقه نقشبندیه سروده شده است. جامی با حمایت پادشاه علم دوست، «الغ بیگ» توانست بسیار در زمینه‌ی علم پیشرفت کند و در میان اهل دانش و معرفت به محبوبیت بسیار بالایی برسد. او شخصیتی افتاده و گشاده‌رو داشت. اکثر شاهان به او اردات می‌ورزیدند و خودشان را از مریدان جامی می‌دانستند؛ «سلطان حسین باقرا» نیز توجه ویژ‌ه‌ای به او داشت. پادشاه عثمانی و مصر نیز از ارادتمندان جامی بودند. جامی دارای آثار بسیار زیادی به فارسی و عربی است.

نقد و بررسی کتاب

مثنوی هفت اورنگ همچون صندوقچه ای می باشد که به شما هدیه می دهد، ولی در این صندوقچه چند جواهرِ گران قیمت است و چند تکه حلبی پاره، که از دیدگاهِ من «خردنامۀ اسکندری» و «لیلی و مجنون» و «سلامان و ابسال» آن جواهرات هستند و افسانۀ موهومِ «یوسف و زلیخا» و سه داستانِ دیگر، آن حلب پاره ها می باشند ‎به جرأت می توان گفت که زنده یاد جامی در سرودنِ اشعارِ «خردنامۀ اسکندری» با قلمش جادو کرده است… بسیار زیبا و پندآموز سروده است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. مثنوی معنوی
  2. سرزمین جزامی ها
  3. شاهنامه فردوسی
  4. نظم اشیا
  5. سر نی جلد دوم

تعداد بازدید: 2,204 بار

Jami%20 %D8%AC%D8%A7%D9%85%DB%8C

عنوان کتاب: مثنوی هفت اورنگ (دو جلد)

شاعر: نورالدین عبدالرحمان بن احمد جامی

تعداد صفحات کتاب: 911 و 722 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23 و 19.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 10 ساعت قبل
تعداد بازدید: 35122
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 111

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *