هفت گفتار قرآنی

آخرین ویرایش: 1 هفته قبل
هفت گفتار قرآنی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هفت گفتار قرآنی

کتاب هفت گفتار قرآنی به قلم شاهرخ محمد بیگی نوشته شده و در ۱۶۲ صفحه گردآوری شده است. 

در این کتاب هفت مبحث قرآنی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. شما می توانید بصورت رایگان این کتاب ارزشمند را از شهر کتاب دانلود و مطالعه نمایید.

بخشی از متن کتاب

یکی از مسائل مهمی که در قرآن به چشم می آید و سبب جلب نظر قاری می شود، توجه قرآن به مسئله آگاهی و تفکر انسان درباره جهان هستی است. اگر به کلماتی مانند “اولم ینظروا“، “افلا تتفکرون”، “افلا تعقلون”، “افلا یتدبرون”، “افلم یسیروا”، “افلا تبصرون” که در آیات قرآن زیاد بکار رفته است، توجه کنیم، همگی دال بر این مطلب است که:

نه تنها قرآن شناخت را مشروع و جایز می داند، بلکه رسما به شناخت دعوت می کند. در جهان بینی قرآن، علم و دین با هم مطرح می شود ؛ یعنی انسان هم می تواند متدین و هم عالم باشد و آن چیزی که در افواه بعضی از مردم است که علم و دین با هم سازگار نیست و انسان باید یا عالم یا متدین باشد، از جهات بینی غربی ها نشأت می گیرد.

چون در کتب دینی آنان که به نظر ما تحریف شده است، این گونه مطرح است که آن شجره ی منهیه، درخت علم و آگاهی بود و آدم از آن درخت خورد و آگاه شد و نافرمانی خدا کرد …یعنی عالم شدن او به قیمت غیردین داری آن فرد بود. آن شجره ی منهیه به عنوان سمبل حرص و آز در قرآن مطرح شده است.

و از ۳ جنبه ی مُلک و خُلد و مَلک: قدرت مطلقه و عمر جاویدان داشتن و خود را از هر عیب و نقصی مبرا دانستن می باشد . البته باید توجه داشت، علم و آگاهی در جایی سودمند است که انسان تصمیم گرفته باشد مبنای زندگی خود را بر آن بنا نهد و گرنه صرف آگاه بودن و پیرو هوای نفس خود (عبدالنفس) و یا پیرو هوای دیگر بودن (عبدالطاغوت) دردی را دوا نمی کند.

همچنین باید توجه داشت که علم دارای دو بُعد افقی ( ظاهری ) و عمودی ( باطنی ) می باشد و کمال علم در آن است که انسان بطن جهان هستی را دریابد… پس قرآن به انواع شناخت ها توجه کرده است ، به ویژه شناخت تعقلی ، چه شناخت تعقلی تجربی (شناخت علمی) و چه شناخت تعقلی غیر تجربی (شناخت فلسفی) و آنچه که در پایان می توان گفت این است که تأثیر قرآن در پیدایش و گسترش علوم، انکارناپذیر است.

اگر برای مثال به ”المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم” رجوع کنیم و به آیاتی که کلمات: خلقت، علم، عقل، فقه، تفکر، تدبر، شعور، ابصار، سمع، نظر… و مشتقات آن بکار رفته است، به اهمیت این مبحث به طور شگفت انگیزی پی می بریم. آنچه که در این تفسیر مختصر می آید، ما را با تعدادی از آیات آن آشنا می کند.

در پایان امیدواریم از خواندن کتاب هفت گفتار قرآنی لذت ببرید.

هفت گفتار قرآنی - شاهرخ محمد بیگی

عنوان کتاب: هفت گفتار قرآنی

نویسنده: شاهرخ محمد بیگی

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل : 2.5 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع : شهر کتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

همگام با افزایش تولیدات آبزیان در کشور، آشنا نمودن مردم با روشهای طبخ آبزیان امری ضروری است که مطالب حاضر درباره روشهای مختلف طبخ ماهی و میگو، همچنین نحوه تشخیص آبزیان تازه و سالم می باشد. سعی شده است موارد به صورت ساده و روان ارائه گردد.
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 800
در هنگام مقایسه و انتخاب هاست به خاطر داشته باشید که باید به دنبال هاستی باشید که بیشتر با نیازهای شما هماهنگ است هدف پیدا کردن بهترین هاست نیست بلکه یک هاست مناسب با نیازهای خودتان را پیدا کنید .
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 385

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *