هوای تازه احمد شاملو

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
هوای تازه احمد شاملو (nbookcity.com)

دانلود کتاب هوای تازه احمد شاملو

کتاب هوای تازه مجموعه شعری است از احمد شاملو شاعر معاصر ایرانی. از مهم‌ترین اشعار این دفتر می‌توان به شعرهای پریا (شعر فولکلور) ، زخم قلب آبایی ، مرگ نازلی ، مرغ باران ، سرگذشت، مه ،  بودن و نمی ‌رقصانمت چون دود اشاره کرد.

شهرت اصلی شاملو به خاطر سرایش شعر است که شامل گونه‌ های مختلف شعر نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه‌های عامیانه‌ می‌شود. شاملو در سال ۱۳۲۶ با نیما یوشیج ملاقات کرد و تحت تأثیر او به شعر نو (که بعدها شعر نیمایی هم نامیده شد) روی آورد. اما برای نخستین بار در شعر «تا شکوفه سرخ یک پیراهن» که در سال ۱۳۲۹ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد وزن را رها کرد و به‌ صورت پیشرو سبک نویی را در شعر معاصر فارسی شکل داد. از این سبک به شعر سپید یا شعر منثور  یا شعر شاملویی یاد کرده‌اند. تنی چند از منتقدان ادبی او را موفق ‌ترین شاعر در سرودن شعر منثور می‌دانند..

چکیده کتـاب

کتاب « هوای تازه احمد شاملو » را «نشر نگاه» سال 1395 منتشر کرده است. این اثر شامل تعداد زیادی از تأثیرگذارترین و زیباترین شعرهای این شاعر بزرگ است که از اوج هنری‌اش بهره‌مند است. این اثر اولین بار سال 1336 به چاپ رسید و بازتابی از فضای ادبی آن زمان است. شعرهای این اثر نثر گونه سروده شده‌اند و از نمونه‌های خوب شعر شاملویی هستند. اشعار این کتاب خواندنی و شیوا هستند و در اواخر دهه‌ی بیست و اوایل دهه‌ی سی سروده‌ شده‌اند. ازجمله شعرهای این کتاب می‌توان به بازگشت 1327، رانده 1330، بیمار 1329، رنج دیگران 1334، دیدار واپسین 1335، شعر ناتمام 1335 و سفر 1330 اشاره کرد. برخی از اشعار این دیوان مربوط به زمانی هستند که شاعر در زندان بود، شعر گم‌شده یکی از آن سروده هاست که در سال 1333 در زندان قصر سروده شده است:

تا آخرین ستاره‌ی شب بگذرد مرا

بی‌خوف و بی‌خیال بر این برج خوف و خشم،

بیدار می‌نشینم در سرد چال خویش

شب تا سپیده خواب نمی‌جنبدم به چشم،

شب در کمین شعری گم نام و ناسرود

چون جغد می‌نشینم در زیج رنج کور

می‌جویم‌اش به کنگره‌ی ابر شب نورد

می‌جویم‌اش به سوسوی تک اختران دور.

در خون و در ستاره و در باد، روز و شب

دنبال شعر گم‌شده‌ی خود دویده‌ام

بر هر کلوخ پاره‌ی این راه پیچ پیچ

نقشی ز شعر گم‌شده‌ی خود کشیده‌ام.

کتاب «هوای تازه احمد شاملو» اثر دل‌نشین و خواندنی است؛ مجموعه‌ای از شعرهای مختلف این شاعر است و خواننده بامطالعه‌ی آن می‌تواند با سبک و درون‌مایه‌ی سروده‌های این شاعر آشنا شود. نسخه‌ی الکترونیک این اثر در این صفحه از شهر کتاب برای دانلود موجود است.

تعداد بازدید: 3,892 بار

Ahmad Shamlu %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF %D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%88 4

عنوان کتاب: هوای تازه

شاعر: احمد شاملو

تعداد صفحات کتاب: 350 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.12 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب مجموعه شعر قطعنامه سروده‌های سال‌های 1329الی 1330از زنده‌ یاد احمد شاملو است که با آخرین بازنگری شاعر به چاپ رسیده است .کتاب با دو نوشته در باب "قطعنامه " از "پاشایی "و "چوبین "همراه شده است. «قطعنامه» مجموعه‌‌ای است از چهار شعر بلندِ ...
بروزرسانی: 1 ماه قبل
تعداد بازدید: 795
کتاب شعر احمد شاملو مجموعه ای از اشعار برگزیده این نویسنده می باشد که به صورت کتاب در آمده و در اختیار کاربران عزیز قرار گرفته است. شهرت اصلی احمد شاملو به خاطر شعرهای اوست که شامل اشعار نو و برخی قالب های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه های عامیانه است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1391

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *