مجموعه شعر قطعنامه

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
قطعنامه (nbookcity.com)

دانلود کتاب مجموعه شعر قطعنامه

کتاب مجموعه شعر قطعنامه سروده‌های سال‌های 1329الی 1330از زنده‌ یاد احمد شاملو است که با آخرین بازنگری شاعر به چاپ رسیده است .کتاب با دو نوشته در باب “قطعنامه ” از “پاشایی “و “چوبین “همراه شده است. «قطعنامه» مجموعه‌‌ای است از چهار شعر بلندِ «تا شکوفه‌‌ سرخ یک پیراهن»، «سرود مردی که خودش را کشته است» ، «سرود بزرگ»، «قصیده برای انسان ماه بهمن».

نقد و بررسی

هنر برای هنر یا هنر در خدمت مردم ؟! سوالی که موافقان و مخافان زیادی را داشته . عده ای معتقدند که بحث تعهد در شعر به جای ساختن شاعر , ناظم می آفریند و مانعی بر سر راه خلق اثری هنری است . اما شاعران متعهد عقیده دارند که اگر شاعر کلامی بسراید که در برگیرنده ی درد جامعه نباشد کاری عبث انجم داده هنرمند باید صدای مظلوم باشد . این نکته برای احمد شاملو به قدری مهم است که در قطعه ی سرود مردی که خودش را کشته است به شدت به نقد خود و تنبیه خود در گذشته میپردازد و میتوان گفت توبه نامه ای است که زین پس شاعر قصد دارد خط مشی گذشته را قطع کرده و زبان خلق باشد.

در مورد عنوان این اثر

شاملو در مورد نام کتاب در یادداشت‌ها و توضیحات می‌گوید: «عنوان این شعر، نخست «شعرِ سفید غفران» بود که بعد به «قطع‌نامه» تبدیل شد؛ و هنگامی‌که با فریدون رهنما و مرتضی کیوان کلمه اخیر را برای عنوان مجموعه برگزیدم نام این شعر را به «تا شکوفهِ سُرخِ یک پیراهن» تغییر دادم. علت این بود که با این ترتیب، «قطع‌نامه» می‌توانست هر چهار شعرِ مجموعه و به‌خصوص دو شعرِ نخستینِ آن را پرُ معنی‌تر کند.»

این یعنی مرزبندی با شعر نویی که همه معتقد بودند با نیما آغاز شده است. در شعر نیمایی هرچند بلندی و کوتاهی وزن عروضی رعایت نمی‌شد اما وزن کلاسیک و عروضی به‌هرحال وجود دارد فقط به‌صورت «آزاد» مورد استفاده قرار گرفته است. انتخاب نام « قطعنامه » برای این کتاب نیز اشاره به «مانیفست» بودن این اشعار و مرزبندی‌شان هم از حیث محتوا و هم از نظر شکل با شعر قبل از آن را تداعی می‌کند.

مقدمه‌‌ای از چوبین:

«قطعنامه آغاز عهدی است با خویش و تعهدی است به «تو» و «شما»، که تا امروز هم پایدار مانده است؛ عزمی است خونین به جست و جوی «تو»؛ پوزار کشیدن در وادی‌ای است که امروز گل‌باغ است؛ سنگ اول بارویی است که ا. بامداد بر بام آن ایستاده است. تعهدی است به زندانی شعر بودن، در «زندان دوست داشتن». در جان من، قطعنامه ملودی لطیفی است که در سراسر آثار شاملو در نهایت کمال و عمقی پرشکوه «بسط» می‌‌یابد».

مجموعه شعر قطعنامه اثر احمد شاملو از شهر کتاب بصورت رایگان قابل دانلود می باشد.

تعداد بازدید: 787 بار

Ahmad Shamlu %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF %D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%88 6

عنوان کتاب: قطعنامه (مجموعه شعر)

شاعر: احمد شاملو

تعداد صفحات کتاب: 94 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 880 کیلوبایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رمان دن آرام را اغلب با جنگ و صلح نوشته تولستوی مقایسه می‌کنند؛ زیرا حماسه شولوخوف همچون «جنگ و صلح» تولستوی تلفیقی است از خصوصیات رمان‌های خانوادگی-اجتماعی و تاریخی. این حماسه ی دوهزار صفحه ای به بیش از 52 زبان ترجمه شده. دن آرام بزرگ ترین رمان انقلابی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2659
خزه داستان مردی ست که همسر و فرزندانش را طی بمباران هوایی از دست داده است و تصمیم میگیرد به ناشناخته ترین مکانی که میشود برود،تا شاید بتواند جوری خودش را دور بریزد، او بعدها با آشنا شدن ساکنان روستایی که...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 1108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *