ققنوس در باران

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ققنوس در باران (nbookcity.com)

دانلود کتاب ققنوس در باران

احمد شاملو  کتاب ققنوس در باران را در سال 1345 منتشر كرد. شاملو در اين دفتر اقتدار ادبي خود را در شعرهاي تازه اش به نمايش مي گذارد، اقتداري كه از پس سال ها تجربه و تمرين و اميدواري به دست آمده است. «ققنوس در باران متضمن زباني است كه در عين حال كه نسبت به زبان هواي تازه و باغ آينه بسيار كامل تر و پخته تر به نظر مي رسد اما هرگز نيز هم چون زبان آيدا درخت خنجر و خاطره تصنعي و متظاهر به ظاهر افراطي نيست.

ققنوس در باران كتاب شعر شاعري است كه اينك به سرنوشت خود و به فرجام زندگي پر از دغدغه ي خويش فكر مي كند. شاعري كه همه ي كارهايش را انجام داده و همه ي اسرارش را كشف كرده و تمامي پرسش هاي مشتاق هواي تازه را به تجربه اي تدريجي پاسخ داده است…» . با تدقيق در نام اين مجموعه مي توان شاعري در آستانه ي ميانسالي را به چشم ديد كه خود را هم چون ققنوسي مي بيند كه در تلاش است تا از خاكستر خود بازماندگاني بيافريند كه تا راهش را ادامه دهند اما اين ققنوس در باران اسير آمده است ونمي تواند از آتش خويش خاكستري بيافريند كه آرزوهايش را جامه ي عمل بپوشاند. انتخاب اين نام كه از زيباترين نام هاي دفاتر شعر معاصر است، ميزان تأثيرگذاري انتخاب يك نام را براي دفتر شعري به نمايش مي گذارد.

نقد و بررسی

زبان نو پا و حتی تا حدي سنگين و خام احمد شاملو در آيدا درخت خنجر و خاطره در اين دفتر به بار نشسته است. يك دستي صلابت و از همه مهمتر پختگي زبان شاملو را شاهد هستيم.از اين نظرها تجربه ي جديدي نيست چه لحظه ها و هميشه و آيدا در آيينه هم پيشتر قله هاي قابل قبولي در شعر شاملو بودند ولي با ققنوس در باران مسير شعري شاملو ديگر به راه افتاده است.راهي كه در مرثيه هاي خاك و شكفتن در مه دنبال شده و پيشرفت كرده تا به شاهراه دشنه در ديس و ابراهيم در آتش برسد.

از نظر فكري گويا شاعر سنگهايش را با خود واكنده دغدغه و پرسشي در يافتن راه ندارد راه را يافته و در آن قدم گذارده از اين رو مرگ ناصري ،سه سرود براي آفتاب،چلچلي،زندگان و… نه يك پرسش و ترديد كه كلامي محتوم است. دغدغه هاي شاملو در سفر و پوستاموس هم چندان با پرسش هاي ايدئولوژيك همراه نيست.باز شاعر راه خود را بازيافته است. در پايان مجله كوچك كه مانيفستي ديگر از شاعر است كه از اين پس زينهار از بار مسووليت شانه خالي نكند.

بخشی از سروده ها

من آن مفهوم ِ مجرد را جُسته ام. پای در پای آفتابی بی مصرف که پیمانه می کنم. با پیمانه ی روزهای خویش که به چوبین کاسه ی جذامیان ماننده است، من آن مفهوم ِ مجرد را جُسته ام من آن مفهوم ِ مجرد را می جویم. پیمانه ها به چهل رسید و از آن برگذشت. افسانه های سرگردانی اتای قلب ِ در به در به پایان ِ خویش نزدیک می شود. بی هوده مرگ به تهدید چشم می دَرانَد: ما به حقیقت ِ ساعت ها شهادت نداده ایم جز به گونه ی این رنج ها که از عشق های رنگین ِ آدمیان به نصیب برده ایم چونان خاطره یی هر یک در میان نهاده از نیش ِ خنجری با درختی. با این همه از یاد مبر که ما ــ من و تو ــ انسان را رعایت کرده ایم.

تعداد بازدید: 1,469 بار

Ahmad Shamlu %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF %D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%88 7

عنوان کتاب: ققنوس در باران

مجموعه شعر

شاعر: احمد شاملو

تعداد صفحات کتاب: 75 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.09 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

شازده کوچولو  نام یک کتاب داستان اثر آنتوان دوسنت اگزوپری و با ترجمه احمد شاملو است که اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. شازده کوچولو از معروف‌ترین داستان‌ها و سومین داستان پرفروش قرن بیستم در جهان است.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 15141
فدریکو گارسیا لورکا ملقب به شاعر کولی (۱۹۳۶-۱۹۸۹)، شاعر و درام نویس رمانتیک اسپانیائی، عروسی خون را با اقتباس از یک حادثه ی روستائی که در سال ۱۹۲۸ در جنوب شهر بندری آلما اتفاق افتاد، نوشت. عروسی خون اولین نمایشنامه از سه‌گانه لورکاست. سه نمایش تراژیک که به ترتیب...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 3062

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *