قرن بیستم

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
قرن بیستم (nbookcity.com)

دانلود کتاب قرن بیستم

در کتاب قرن بیستم، تاریخچه مراحل آغازین شکل گیری نظریه ها درباره بلشویسم، فاشیسم و توتالیتاریسم موضوع مهمی است.

این مطالعه نسخه ای دیگر از نظريه توتالیتاریسم را به دست نمی دهد، بلکه به چنان که از عنوانش پیداست – تاریخ جهان در قرن 20 را از چشم انداز ایدئولوژیهای خشونت روایت می کند؛ البته تاریخی در حد کوتاه ترین کلیات و بدون آن که دامنه بحث به «جهان سوم» برسد. کتاب بر اساس حوزه های ویژه ای چون «جهان اروپا محور، ۱۹۴۵-۱۰»، «امپراتوری های استعمارگر اروپایی»، «جهان گسترده تر… خاورمیانه» فصل بندی شده است.

خلاصه کتاب

در کتاب قرن بیستم بسیاری از اندیشه‌ ها و تزهای نولته به صورت بسیار مختصر آمده است که برای آشنایی با اندیشه‌های نولته می‌ تواند درآمد مناسبی باشد. این کتاب پرسش‌ هایی را ایجاد می‌ کند که برای یافتن پاسخ‌ های آن در مرحله بعد می‌ توان به سراغ دیگر آثار اصلی نولته رفت. همچنین این کتاب به تاریخ قرن بیستم از دیدگاه ایدئولوژی‌های خشونت‌ طلب یا آماده خشونت می‌ پردازد. یعنی بیش از همه دو ایدئولوژی بلشویسم و ناسیونال‌‌ سوسیالیسم.

انتخاب این چشم‌ انداز به هیچ عنوان رویکردی نامعمول نیست. بلکه برعکس، باید اذعان کرد که نگاه تاریخ‌ نگاران وقتی به موضوع قرن بیستم می‌ پردازند، اتفاقاً بر همین مسئله متمرکز می‌ شود. تمام کارهای تاریخی ارنست نولته به شدت تحت تأثیر سنت های فلسفه آلمان قرار گرفته است. به طور خاص ، نولته در پی یافتن مضامین “پدیده استعماری” تاریخ و کشف ایده های کلان است که انگیزه کل تاریخ هستند. بدین ترتیب ، کار نولته در مقابل ویژگی های خاص یک دوره زمانی خاص ، به سمت کلیات معطوف شده است. حال باید کتاب قرن بیستم از او را تحت این نوع دیدگاه مورد بحث قرار داد.

نولته در پیشگفتار تاکید می‌ کند که به‌ هیچ‌عنوان قصد ندارد در کتاب قرن بیستم به تاریخ جهان با این هدف بپردازد که هم خطوط کلان تاریخ را شناسایی و هم تا حد امکان به بیشترین رخدادها و واقعیت‌‌های آن اشاره کند و سپس در صورت نیاز با توجه به میزان اهمیت به تحلیل‌شان هم بپردازد. کتاب را می‌ توان نه جستاری تخصصی بلکه تلاشی در نظر گرفت که تاریخ ایده‌های قرن گذشته را که در نظر نویسنده تا حد زیادی تاریخ ایدئولوژی‌ هاست به بحث بگذارد. به عبارت دیگر، نویسنده امید دارد این موضوعات دوباره از فضای آکادمیک به ساحت عمومی گسترده‌ تری برسند.

بخشی از متن کتاب

 در علم تاریخ اگر در یک چیز مناقشه نباشد این ضرورت است که هم از جهت موضوعی و هم از لحاظ جنبه های مورد ملاحظه باید دست به گزینش زد و این گزینش را باید بر مبنای دیدگاه های بالادستی انجام داد. بنابراین، وجود تاریخ نویسی سراسر عینی ممتنع است، زیرا تنها یک فاعل یا در شرایطی گروهی از فاعلان می توانند این گزینش را انجام دهند و شناخت هایی فراگیر گرد آورند. از این روی، علم تاریخ یکسر ذهنی است، اما اگر تاریخ نگاری بگوید اجازه دارد سراسر ذهنی عمل کند و نیازی نیست برای عینیت زحمتی بکشد، به نویسنده رمان های تاریخی یا تبلیغاتچی ای بدل می شود که گرچه امر عینی را درمی یابد، بی درنگ آنچه را با تصورات و هدف گذاری هایش همخوانی ندارد غربال می کند.

سه هزار سال پیش از آن که مردی به نام عیسی بن مریم دورانی تازه در تاریخ حیات انسانی پدید آورد، در دره های دو رود بزرگ دجله و فرات تمدنی بزرگ، چون شاهرگ هایی عظیم، مناطق بزرگ انسان نشین قدیم را به یکدیگر ربط داده بود و عناصر زنده ای که میراث بزرگ جامعه ی کهن سومری بود، چون عواملی جاندار، در بنای حیات فرهنگی مللی که چندی بعد عرضه دار صحنای تاریخ گردیدند، نقشی بس شگفت داشت.

نقد کتاب قرن بیستم

کتاب قرن بیستم: ایدئولوژی‌های خشونت، کم‌ حجم‌ ترین کتاب در میان آثار ارنست نولته، تاریخ‌ نگار و متفکر آلمانی است. اساس کتاب درس گفتارهایی است که او در دهه 1990 برای مخاطبان دانشگاهی و غیردانشگاهی در شهر رم تهیه کرده بود. وجه تمایز اصلی این مطالعه با مطالعات قدیمی‌تر در این‌ باره در این نهفته است که دوران توتالیتاریسم به شکل بلشویکی یا فاشیستی آن در این حدفاصل به اتمام رسیده است.

اگر بپذیریم که هر بخش تاریخ جهان از انبوهی از تک‌ رخدادها و واقعیت‌ها تشکیل می‌ شود، در نظر نولته چاره‌ای نیست جز گزینش میان آنها، اگرچه این امر را ناروا می‌داند. او معتقد است این گزینشگری بنیادی‌ترین کار همه تاریخ‌ نگاران است حتی اگر آنها در حوزه‌ای بسیار کوچک در مقام کارشناس و پژوهشگر طراز اول شناخته شوند. به اعتقاد نولته، این نوع گزینش‌گری برای هیچ موضوعی – مگر برای تاریخ جهان در کلیت آن – به اندازه موضوع بررسی قرن بیستم تا این اندازه ضروری و درعین‌حال درخور نقد نیست.

تعداد بازدید: 361 بار

Ernst%20Nolte%20 %D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%AA%20%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%87

عنوان کتاب: قرن بیستم

ایدئولوژی های خشونت

نویسنده: ارنست نولته

مترجم: مهدی تدینی

تعداد صفحات کتاب: 166 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در پایان جنگ جهانی اول تعبیر « فاشیسم » در اروپا تعبیری بیگانه بود. اما چهار سال بعد تقریبا هر اروپایی نام حزبی را می دانست که در ایتالیا، پس از درگیری های سخت و طولانی که به جنگ داخلی می مانست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 550

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *