جنبش های فاشیستی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
جنبش های فاشیستی (nbookcity.com)

دانلود کتاب جنبش های فاشیستی

در کتاب جنبش های فاشیستی، ابتدا با تحولاتی آشنا خواهید شد که در کشور ایتالیا به وقوع پیوسته و منجر به ظهور نخستین حکومت فاشیستی به رهبری بنیتو موسولینی گردیدند.

سپس سیرِ اوج گرفتن تب فاشیسم در سایر نقاط اروپا، خصوصاً آلمان را مرور خواهید کرد تا بالاخره به نام هیتلر و حزب نازی، به عنوان نمایان‌ترین و هولناک‌ترین تجسم ایدئولوژی فاشیستی در قرن بیستم برسید. پس از این با وقایع جنگ جهانی دوم و دلایل آغاز آن آشنا خواهید شد، و در نهایت وقایعی را دنبال خواهید کرد که منجر به اتحاد شرق و غرب برای پایان دادن به کابوس فاشیسم شدند.

خلاصه کتاب

دومین کتاب ارنست نولته در حوزه ی فاشیسم پژوهی همین کتاب جنبش های فاشیستی است. نولته در این کتاب سرتاسر اروپا را بین سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۵ ( دوره ای که او آن را « دوران فاشیسم » می نامد ) زیر ذره بین نظری خود می گیرد و تک تک مصادیق یا شبه مصادیق همان پدیده ای را که در کتاب نخست خود تعریف کرده بود در کل اروپا شناسایی می کند. کتاب پیش رو، که سال ۱۹۶۶ در مونیخ در قطع جیبی به چاپ رسید، ضمن خودداری از تمرکز بر جزئیات، به جنبش های فاشیستی کوچک تری پرداخته که خود را اغلب « فاشیستی » می نامیدند.

برخلاف کتاب فاشیسم در دوران آن، که زمینه ی پیدایش آن تصمیمی فردی بود، این کتاب ثمره ی پیشنهاد « انتشارات کتاب های جیبی آلمان » بود که طرح جامعی داشت برای تدوین مجموعه آثاری درباره تاریخ معاصر با عنوان « دی.تی.وی، تاریخ جهان در قرن بیستم » . این کتاب چهارمین مجلد آن مجموعه است. این تکاپوی فکری گرایش به این هدف دارد که فاشیسم نیز « فهمیده »شود و، به همین دلیل، در چشم بسیاری از « چپ ها » « مدافعه جویانه » به نظر می رسد. کتاب جنبش های فاشیستی از 4 فصل تشکیل شده است. فصل های این کتاب عبارتند از:

  1. مقدمات بلافصل فاشیسم
  2. سرآغاز جنبش های فاشیستی
  3. فاشیسم و آنتی فاشیسم از سال 1933
  4. جنگ و اضمحلال فاشیسم

بخشی از متن کتاب

در نوامبر ۱۹۱۸ جووانی جولیتی به یکی از معتمدان خود گفت: « کار آخرین امپراتوری های میلیتاریستی تمام شد و این بسیار عالی است… میلیتاریسم تضعیف شده، دموکراسی آخرین و وحشتناک ترین آزمون خود را نیز پشت سر گذاشته است و حالا در تمام دنیا به پیروزی خواهد رسید. پس این همه قربانی بیهوده نبوده… » در آن روزها، لحن اظهارنظرهای تمام دولتمردان دول متفق و متحدانشان این گونه بود، چه وودرو ویلسون، لوید جورج، دِشانل رئیس مجلس نمایندگان فرانسه، و چه اُرلاندو نخست وزیر ایتالیا. اما اظهارنظر جولیتی در این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در شخص و در تجربیات این مرد سالخورده که از بزرگان رجال سیاسی ایتالیا بود به ساده ترین شکل مشخص می شود مقولاتی که حاکی از امیدواری های آن روزها بود چقدر ناکافی بوده است.

در سال ۱۹۱۵، در روزهایی که این پرسش مطرح می شد که آیا ایتالیا باید همدوش دولت های دموکراتیک هم خانواده خود وارد جنگ شود یا خیر، جولیتی که بدون تردید اکثریت پارلمان ایتالیا را نمایندگی می کرد طرفدار صلح بود، در حالی که در روزهای سرنوشت ساز ماه مه آن سال یک اقلیت ایتالیا را وارد جنگ کرد. گابری یله دانونتسیو از پنجره هتلی در خیابان وِنِتو با سخنانی پرشور از جماعت هیجان زده خواست که آن « دسیسه باز » ، یعنی جولیتی، را که خانه اش در همان نزدیکی بود بکشند و آن دولتمرد سالخورده در آخرین لحظه توانست از غضب جماعت خشمگین جان سالم به در ببرد. در واقع، تاثیرگذاریِ همزمانِ دو اقدامِ بسیار غیردموکراتیک باعث شد که ایتالیا به یکی از شرکای جنگ در جبهه دموکراسی تبدیل شود؛ آن دو اقدام از این قرار بودند:

اول، مذاکرات مخفیانه دولت سالاندرا و سونینو ( نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا ) و، دوم، عوام فریبی افسارگسیخته مردانی چون گابری یله دانونتسیو و بنیتو موسولینی. اما اصلاً بر مبنای کدام دلیل می توان ایتالیا را کشوری دموکراتیک نامید و نه مخالف دموکراسی؟ اگر معیار اصلیِ دموکراتیک بودن حق شرکت عمومی در انتخابات آزاد است، پس امپراتوری آلمان نیم قرن و حتی اتریش چند سال از ایتالیا جلوتر بودند. اگر وجه تمایزِ تعیین کننده سطح سواد مردم است، در این صورت نیز ایتالیا به دلیل خیل پرشمارِ جمعیت بی سوادِ خود اصلاً نمی توانست مدعی دموکراسی باشد.

نقد کتاب جنبش های فاشیستی

از آن جایی که نولته با همان سیاق خاص خود بیشتر به تحلیل و تفسیر تاریخ فاشیسم پرداخته تا روایت آن، فهم کتاب جنبش های فاشیستی ممکن است برای مخاطب فارسی زبان کمی دشوار باشد. به همین دلیل مترجم کوشیده با افزودن برخی داده های تاریخی به صورت پانوشت خوانندگان محترم را در فهم کتاب کمک کند. در پایان جنگ جهانی اول تعبیر « فاشیسم » در اروپا تعبیری بیگانه بود. اما چهار سال بعد تقریبا هر اروپایی نام حزبی را می دانست که در ایتالیا، پس از درگیری های سخت و طولانی که به جنگ داخلی می مانست، از طریق عملیاتی موسوم به « رژه به سوی رم » قدرت را به چنگ آورده بود، آن هم به رهبری مردی که در سال های پیش از جنگ رهبر « حزب سوسیالیست ایتالیا » و شناخته شده ترین انقلابی کشور قلمداد می شد؛ یعنی، بنیتو موسولینی.

تنها در عرض چند سال، کمابیش در سرتاسر اروپا احزابی پدیدار شدند که خود را « فاشیست » می نامیدند یا با تعبیری شبیه آن خود را نامگذاری می کردند. اما در سال ۱۹۳۳، وقتی « حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان » به رهبری آدولف هیتلر ــ که تا چندی پیش از آن فرد چندان شناخته شده ای نبود و گاه « مردی از میان مردم » و گاه « عوام فریب » خوانده می شد ــ به طریقِ به هر حال مشروع قدرت را به دست گرفت، دیگر کم نبودند کسانی که دریافته بودند فصل جدیدی از کتاب تاریخ جهان گشوده شده است.

تعداد بازدید: 550 بار

Ernst%20Nolte%20 %D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%AA%20%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%87 1

عنوان کتاب: جنبش های فاشیستی

بحران نظام لیبرالی و تکامل فاشیسم 

نویسنده: ارنست نولته

مترجم: مهدی تدینی

تعداد صفحات کتاب: 452 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در نظر فوکو که سیاست همیشه در اندیشه هایش نقش پررنگی داشت، ارتباط میان هنر بصری و قدرت، کاملا مشخص بود:  هنرف پیشه ای زیبایی شناسانه نیست بلکه ابزاری برای کاوش _و به چالش کشیدن_ در ساز و کارهای قدرت...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 214
با اینکه عنصر زمان و مکان در این اثر اهمیت دارد، اما ماجراهای آن می‌تواند در هر زمان و مکانی روی دهد و شاید همین نکته جهان شمولی آثار هاروکی موراکامی، یکی از رمزهای اقبال خوانندگان به نوشته‌های او...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 535

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *