بعد از تاریکی

بعد از تاریکی (nbookcity.com)

دانلود کتاب بعد از تاریکی

در کتاب بعد از تاریکی اتفاقات زیادی در جریان است اما زنجیر کردن این موارد کار ساده‌ای نیست.

در واقع ما فقط دانه‌های تسبیح را در اختیار داریم و باید در پس ماجراهای کتاب یک نخ پیدا کنیم. توجه به شهر و فرهنگ ژاپن، وضعیت وخیم دختران هتل، خواب اِری و تلویزیون عجیب اتاق او، نقش خاطرات، نقش سرنوشت، مسئولیت هر فرد در برابر جامعه و… ممکن است ما را به پیدا کردن جواب سوال‌ هایمان نزدیک کند.

با اینکه عنصر زمان و مکان در این اثر اهمیت دارد، اما ماجراهای آن می‌تواند در هر زمان و مکانی روی دهد و شاید همین نکته جهان شمولی آثار هاروکی موراکامی، یکی از رمزهای اقبال خوانندگان به نوشته‌های او اعم از رمان و داستان کوتاه باشد. موراکامی جوایز بسیاری کسب کرده و نامزد دریافت نوبل ادبیات نیز هست. اکثر داستان‎های او نهیلیستی و سوررئالیستی و با مضمون تنهایی و از خود بیگانگی است.

خلاصه کتاب

کتاب بعد از تاریکی داستان دختر جوانی به نام ماری است که همیشه با خواهر زیبایش مقایسه می‌شود و این موضوع او را آزار می‌دهد. نویسنده در این کتاب به مسئله احساس تنهایی در زنان پرداخته است.

داستان در یک شب تا صبح در خیابان‌های توکیو می‌گذرد و هر فصل و در درون یکی ـ دو فصل آخر با عنوان ساعت از یکدیگر جدا شده است و طبق معمولِ موراکامی نوای موسیقی در تمام آن شنیده می‌شود. ماری همیشه تصور می‌کند ارزش مورد توجه قرار گرفتن ندارد؛ بنابراین شب‌ها را به مطالعه کتاب‌هایش می‌پردازد و خودش را در درس خواندن غرق کرده می‌کند. اما یک شب نا خواسته با گروهی آشنا می‌شود که تفکر او را نسبت به خودش و ارزش‌هایش تغییر می‌دهند.

دوستی ارزشمندی که به ماری کمک می‌کند تا خودش را چیزی فراتر از چهره و ظاهرش ببیند.  کتاب بعد از تاریکی داستانی است که در آن موراکامی با زبانی ساده و روایی به بیان مشکلات زنان و دختران در ژاپن پرداخته است. اگر با سبک هاروکی موراکامی آشنا باشید می‌دانید که او در کتاب‌هایش بیشتر روی ایجاد سوال در ذهن مخاطب علاقه دارد تا جواب دادن به این سوال‌ها. همچنین احتمالا می‌دانید این نویسنده در کتاب‌هایش همیشه از موسیقی، گربه و یا ورزش صحبت می‌کند.

کتاب بعد از تاریکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. موسیقی در سراسر کتاب به چشم می‌خورد و اگر خواننده فرصت کند این آهنگ‌ها را جستجو و پیدا کند، به احتمال زیاد شگفت‌ زده می‌شود. در نظر داشته باشید که تاکاهاشی نیز نوازنده ترومبون است. اما بیشتر از هر چیز، راوی کتاب قابل توجه است. راوی کتاب به احتمال زیاد همان چشم‌های پرنده است و یا به احتمال زیاد اتفاقات را از چشم این پرنده می‌تواند ببیند.

چشمانی که فقط مشاهده و اتفاقات را بازگو می‌کنند. ما به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشیم اطلاعات اضافه‌ای در اختیارمان قرار گیرد. تاکاهاشی در گذشته با اِری دیدار کرده و کمی با هم صحبت کردند. موضوع جدی‌ای به نظر نمی‌رسید اما وقتی تاکاهاشی وقتی از زبان ماری موضوع خواب طولانی مدت اِری را شنید، به شکلی عجیب او را درک می‌کرد. در واقع می‌گوید که دقیقا می‌داند اِری چه احساسی دارد. البته کشف این موضوع که تاکاهاشی از کجا احساس اِری را درک می‌کند بر عهده خواننده است.

بخشی از متن کتاب

هی با پیاده روی چطوری؟ تغییر محیط؟ پارک کوچکی ته خیابونه، جایی که گربه ها دور هم جمع میشن. میتونیم ساندویچ های ماهی تن جیوه ای رو به اونها بدیم من کیک ماهی هم دارم از گربه خوشت میاد؟ ماری به نشانه ی تأیید سرتکان میدهد و کتابش را در کیفش میگذارد و از جا بلند میشود. تاکاهاشی و ماری در خیابان قدم میزنند حرفی بین آنها رد و بدل نمیشود. تاکاهاشی سوت میزند یک موتور هوندای مشکی به آنها نزدیک میشود و سرعتش را کم میکند.

این همان موتوری است که مرد چینی آن زن را از هتل آلفاویل سوار کرد و برد. مردی با موی دم اسبی اکنون کلاه ایمنی اش را برداشته و به دقت مراقب دور و برش است هیچ نکته ی ارتباطی بین آنها وجود ندارد. صدای غرش موتور به آنها نزدیک میشود و از کنار آنها میگذرد. ماری از تاکاهاشی سؤال میکند تو از کجا کا اورو را میشناسی؟ شش هفت ماه در اون هتل کارهای متفرقه میکردم کارهای کثیف زمین شویی و غیره.

کارهای کامپیوتری، برنامه ریزی نرم افزار، راست و ریست کردن خرابیها حتی دوربین های ایمنی شونو من سوار کردم. فقط زنها اونجا کار میکنن بنابراین راضی اند که بعضی وقتها مردی کارشونو انجام بده. «چطور اتفاقی در اون جای بخصوص شروع به کار کردی؟» تاکاهاشی لحظه ای گیج میشود. «به خصوص؟» منظورم اینکه چیزی باید تو رو به اونجا کشونده باشه. تصور میکنم کااورو عمداً در این مورد ابهام داشت…» «سؤال سختیه…» ماری ساکت می ماند.

تاکاهاشی انگار که انتظار چنین موقعیتی را داشته باشد میگوید «اوه ،خُب، حقیقت اینه که یکبار دختری رو به عنوان مشتری به اونجا بردم بعدش وقتی میخواستم برم فهمیدم که پول کافی ندارم اون دختره هم همین طور مشروبی نخورده بودیم و واقعاً زیاد به فکر اون قضیه نبودیم. تنها کاری که میتونستم بکنم این بود که کارت دانشجویی مو پهلوی اونها گرو گذاشتم.» ماری حرفی نمیزند….

نقد کتاب بعد از تاریکی

کتاب بعد از تاریکی، نخستین بار در سال 2004 وارد بازار نشر شد. دختری نوزده ساله به نام ماری که در حال سپری کردن شب در یک رستوران است، مردی جوان را ملاقات می کند که اصرار دارد خواهر بزرگتر ماری را می شناسد و او را با خود به سفری غیرمعمول در شهر در دل شب می برد.

در طول یک شب، زندگی گروهی گوناگون از ساکنین توکیو—مدل ها، فاحشه ها، خلافکاران، و موزیسین ها—در جهانی به هم گره می خورد که میان رویا و واقعیت معلق است.

رمان بعد از تاریکی، اثری فوق العاده جذاب با رگه هایی از سوررئالیسم است که ساعت های جادویی میان نیمه شب تا سپیده دم را به شکلی به یاد ماندنی به توصیف می کشد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 533 بار

Haruki%20Murakami%20 %D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%88%DA%A9%DB%8C%20%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C 2

عنوان کتاب: بعد از تاریکی

جز برترین کتاب های سوررئالیستی

نویسنده: هاروکی موراکامی

برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2006

مترجم: علی حاج قاسم

تعداد صفحات کتاب: 152 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

راوی داستان آخرین روز یک محکوم مردی است که کمی بعد اعدام خواهد شد. ما هیچ‌ چیز دربارهٔ آن مرد نمی‌دانیم. نه می‌دانیم نامش چیست و نه حتی می‌دانیم چه جرمی مرتکب شده است، اما هراس...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 3777
رمان بینایی با ماجرای انتخابات در یک روز بارانی شروع می شود. در ساعات اولیه ی روز کسی برای رای دادن مراجعه نمی کند. مسئولین زیربط به شدت نگران می شوند که اگر این اتفاق ادامه پیدا کند مشروعیت حکومت زیر سوال...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 6122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *