کم عمق ها

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کم عمق ها (nbookcity.com)

معرفی کتاب کم عمق ها

نیکلاس کار را به واسطه‌ی کتاب کم عمق ها : اینترنت با مغز ما چه می کند و البته کتاب‌های دیگر او می‌توان در اردوگاه فکری منتقدان تکنولوژی و اینترنت طبقه‌ بندی کرد: کسانی که «اضطراب آینده» وجودشان را فرا گرفته و نگرانند که تکنولوژی‌های پدید آمده در دهه‌های اخیر، دستاوردهای تکامل چندصدهزارسال اخیر انسان را ببلعد و هضم و جذب کند.

البته نیکلاس کار در کتاب کم عمق ها بسیار تلاش کرده از یک چهره‌ی تلخ منتقد منفی‌باف فاصله بگیرد و خود را گزارش‌گری منصف و متکی بر تحقیقات علمی نشان دهد. سبکِ بیانِ پیش‌ دستانه‌ی انتقادات هم به او کمک کرده که واقعاً چنین چهره‌ای بسازد.

خلاصه کتاب

کتاب کم عمق ها، اثری نوشته نیکلاس کار است که اولین بار در سال 2010 به چاپ رسید. شواهد علمی و تاریخی نشان می دهند که مغز ما در واکنش به تجاربمان تغییر پیدا می کند. تکنولوژی هایی که از آن ها برای به دست آوردن، ذخیره کردن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده می کنیم، به معنای واقعی کلمه، مسیرهای جدیدی در شبکه ی گسترده ی نورون ها به وجود می آورند.

نیکلاس کار در کتاب کم عمق ها، توضیح می دهد که اینترنت، برخلاف کتاب ها که نقش بسزایی در افزایش تمرکز در افراد دارند، مروج نمونه برداری های پراکنده از اطلاعات، آن هم از منابعی متعدد است. نویسنده بیان می کند که قواعد حاکم بر اینترنت، همان چارچوب های حاکم بر دنیای صنعت است: سرعت، کارآمدی، و تولید و مصرف بهینه. اما اکنون اینترنت در حال انجام کار دیگری نیز هست و آن کار، القای تصویر مورد نظر خود از جهان به ما است.

بخشی از متن کتاب

نوشتن بیشتر برای ضبط مفاهیم بود تا روشی برای سرایش. اما دیگر نوشتن آغاز شده بود و تخم اخلاق فکری جدید را می‌پراکند: اخلاق کتاب…. پژوهش در سکوت و تنهایی پیش‌نیاز موفقیت فکری شد. افکار ابتکاری و عبارات خلاقانه عیاری شدند برای ذهن نمونه. مبارزه بین سقراط گوینده و افلاطون نویسنده، در نهایت امر، به نفع افلاطون تمام شد.

گوتنبرگ، با تبدیل یک صنعت دستی به یک صنعت مکانیکی، اقتصاد چاپ و نشر را دگرگون کرد. کپی‌های دقیقی از نسخ بزرگ را می‌شد به سرعت و با تعداد کارگران اندک تولید کرد. کتاب، به تدریج از یک کالای گران‌قیمت و کم‌یاب به متاعی ارزان و وافر مبدل شد. البته همه کتاب‌خوان نشدند… مردم همچنان به گپ زدن و بحث کردن ادامه دادند و پای سخن‌رانی آموزشی، خطابه، مناظره و موعظه نشستند… کتاب به خوانندگان امکان داد که فکرها و تجربه‌های‌شان را…با افکار و تجارب دیگران هم مقایسه کنند.

نقد کتاب کم عمق ها

 کتاب کم عمق ها، کاری است بسیار ارزشمند و نتیجه تحقیقی گسترده و میان رشته‌ای در باب تاثیر فناوری اطلاعات، به ویژه اینترنت، و دیگر فناوری های وابسته بر ساختار و شیوه تفکر بشر و در نتیجه شیوه مطالعه، نگارش و تعاملش با دیگران. نویسنده در بخش های مختلف به فیزیولوژی مغز، کارکرد حافظه، تاریخچه فناوری‌های فکری، نقش موتورهای جستجوی وبی و به خصوص شرکت گوگل و دیگر موارد مرتبط می پردازد تا بتواند دلیل و نحوه تاثیر این فناوری را بر تفکر بشر نشان دهد تا در نهایت ریشه این بی حوصلگی در مطالعه را بیابد.
و نشان دهد که چرا عموم مردم قرن 21، سطحی تر از گذشته مطالعه می‌کنند و با این که حجم بیشتری از اطلاعات در دسترس شان است، کم عمق تر شده اند. نویسنده تلاش کرده و موفق هم بوده که بی طرف بماند، به حقایق علمی و پژوهشی اکتفا کند و از ابراز نظر احساساتی بپرهیزد، در تمام بخش های کتاب کم عمق ها از نتیجه مطالعاتش نتیجه منطقی بگیرد و با ارجاع به پژوهش ها و نوشته های فراوان، به علل کاهش تمرکز و گرایش به خواندن متون کوتاه، به صورت هایپر لینکی و پرشی، در نسل اینترنت بپردازد و خطر کم عمق شدن را نشان دهد.

تعداد بازدید: 884 بار

Nicholas%20G%20Carr%20 %D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1

عنوان کتاب: کم عمق ها

اینترنت با مغز ما چه می کند

از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

نامزد نهایی جایزه پولیتزر غیرداستانی 

نویسنده: نیکلاس کار

مترجم: امیر سپهرام

تعداد صفحات کتاب: 372 صفحه

زبان کتاب: فارسی

منبع: شهرکتاب

این پست صرفا معرفی کتاب بوده و برای خرید باید به نشر مازیار مراجعه کنید.

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 1 روز قبل
تعداد بازدید: 35129
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 7 روز قبل
تعداد بازدید: 113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *