کهکشان سرگیجه آور

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کهکشان سرگیجه آور (nbookcity.com)

دانلود کتاب کهکشان سرگیجه آور

کتاب کهکشان سرگیجه آور قصد دارد مخاطب نوجوان را با مفاهیم گسترده و زیبای فضا آشنا کند.

خسوف، کسوف، مشاهده آسمان و صُوَر فلکی، خوشه پروین، ستاره قطبی، منظومه شمسی و سیارات و رازهایش، سال نوری و سیاهچاله ها برخی از مطالب کتاب را تشکیل می دهند. کتاب با زبانی ساده و طنز نوشته شده و همین موضوع خواندن کتاب را راحت و دلنشین می کند. کهکشان ها شکل های مختلفی دارند بعضی مانند حباب هستند و بعضی دیگر مانند کهکشان راه شیری که منظومه شمسی نیز در آن قرار دارد مارپیچی و زیبا هستند. زمانی که درباره ی کهکشان ها صحبت می کنیم با عدد و ارقامی مواجه هستیم که تصورشان بسیار سخت است.

تجسم میلیار ها میلیارد اجرام آسمانی، دمای 250 درجه بالای صفر و منفی 273 درجه سانتی گراد و کیلومتر ها فاصله بسیار سخت است. کهکشان ما شامل چیزی حدود یک میلیون میلیون ستاره است که بزرگترین اجسام موجود در فضا هستند. آن ها از نظر اندازه، سن و دما با یکدیگر متفاوت اند، اما همگی با شدت تمام در حال سوختن و تولید نور و گرما می باشند. درباره ی فضا و کهکشان می توان کتاب های بسیار نوشت زیرا ناشناخته های بسیاری در مورد آن وجود دارد.

خلاصه کتاب

پیش از خواندن کتاب کهکشان سرگیجه آور باید ذهنتان را آماده کنید. چرا؟ چون چیزهایی که قرار است از آن‌ها آگاه شوید، آن‌قدر گیج‌کننده و حیرت‌انگیزند که امکان دارد از تعجب فکتان از جا در برود و بیفتد روی زمین. البته اگر این یک کتاب داستان ساختگی بود اصلاً اشکالی نداشت، اما نکتۀ‌ واقعاً عجیب این است که «تمام چیزهایی که در کتاب حاضر می‌خوانید، حقیقت دارد!» برای همین حسابی گیج‌کننده‌اند.

فقط برای به دست آوردن دورنمایی از چیزهایی که قرار است مغزتان با آن‌ها کلنجار برود، تصور کنید که در شبی تاریک سرتان را بالا گرفته‌اید و دارید به آسمان نگاه می‌کنید. ستارگان به خودی خود چیزهای بسیار ترسناکی‌اند، اما نظرتان دربارۀ وسعت فضاهای تاریک بین آن‌ها چیست؟ این فضاهای تاریک چه هستند؟ چه کسی این فضاها را در آن‌جا قرار داده؟ آن‌ها چقدر با ما فاصله دارند؟ و عجیب‌تر از تمام این سؤالات… آیا در طرف دیگر آن‌ها چیزی وجود دارد؟

حتی باهوش ترین آدم‌ها نیز در جواب این سؤال‌ها فقط می توانند حدس هایی بزنند، اما کتاب کهکشان سرگیجه آور خیال دارد شما را به آن‌جا ببرد تا خودتان جوابی برای آن‌ها پیدا کنید!

بخشی از متن کتاب

سرعت مناسب برای مدارگردی به میزان ارتفاعتان بستگی دارد… هرچه مداری که در آن قرار دارید از زمین دورتر باشد، باید با سرعت کمتری حرکت کنید. این هم نمونه ای از یک مدار: اگر در فاصله ۳۶٬۰۰۰ کیلومتری زمین قرار داشته باشید، سرعت تان باید ۱۱٫۰۰۰ کیلومتر در ساعت باشد. این مدار خاص خیلی مهم است، چون در این مدار شما هر ۲۴ ساعت یک بار به دور زمین خواهید چرخید. البته گردش زمین به دور خودش هم همین قدر طول می کشد، برای همین اگر همراه آن حرکت کنید، همیشه بالای یک نقطه از زمین باقی می مانید. (اسم این مدار «جئوسینکرونوس» است). بیشتر ماهواره ها در این ارتفاع قرار دارند، از جمله آنهایی که کانال های تلویزیونی ماهواره ای را ارسال می کنند؟

البته این فقط ماهواره ها نیستند که در مدارهای زمین می چرخند. ماه خودمان هم در فاصله ۳۸۴٬۰۰۰ کیلومتری زمین در مدار آن می چرخد و خود زمین نیز در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید به دور آن می چرخد… خب حالا که چیزهایی درباره مدار فهمیده ایم وقت آن است که راه بیفتیم. یک لگد کوچولوی موتورهایمان برای بالا بردن سرعتمان کافی است، این کار ما را از مدار پارکمان خارج می کند و در نتیجه به طرف فضا پرتاب می شویم.

البته راز واقعی یک سفر فضایی در ترک کردن مدار در زمانی دقیق و مناسب نهفته است که حتی بخشی از ثانیه نیز در آن اثر دارد. به این ترتیب ما خودمان را با بالاترین دقت ممکن به طرف مقصد بعدی مان پرتاب می کنیم و در نتیجه در راه طولانی پیش رو، سوخت کمتری را برای اصلاح مسیر مصرف خواهیم کرد. هرچند که ما می توانیم بی آنکه زیاد از موتورهایمان استفاده کنیم میلیونها کیلومتر در فضا به پیش برویم، اما اگر شانس استفاده از یک قلاب سنگ مجانی را به دست آوردیم، باید دودستی به آن بچسبیم…

نقد کتاب کهکشان سرگیجه آور

مجموعه‌ی چهارجلدی دانش ترسناک شامل کهکشان سرگیجه آور، ریاضیات خفن، سینمای پرزرق و برق و روبات های آشوبگر است. این مجموعه را می توان در ادامه‌ی مجموعه‌ی علوم ترسناک معرفی کرد، چراکه در این مجموعه نیز سعی شده است تمام مباحث علمی در بستری طنزآمیز و هیجان‌آور ارائه شود. به طوری که مخاطبان نوجوان، که اغلب طاقت و حوصله‌ی مطالعه را ندارد، انگیزه‌ی لازم را برای خواندن این مجموعه پیدا کند.

برای مثال کهکشان سرگیجه آور موضوعات مربوط به علم نجوم را در برمی‌گیرد که نوجوانان در کتاب‌های درسی‌شان با آن‌ها سر و کار دارند. اگر نگاه کوتاهی به این کتاب بیندازید خواهید دید که با خواندن آن با چند موضوع اصلی در علم نجوم آشنا خواهید شد:

  • شناخت کهکشان و منظومه‌ی خورشیدی
  • شناخت سیارات و کمربند سیارک‌ها
  • رصد آسمان
  • شناخت موشک‌ها
  • شنـاخت ستارگان و سیاه‌چاله‌ها
  • شناخت مفهوم نسبیت و سال نوری و زمان در فضا

تمامی این موضوعات با آزمایش‌های جالب و ساده‌ای همراه شده که خواننده به‌ راحتی می تواند انجام دهد. هدف از این آزمایش‌ها درک بهتر مفاهیم معرفی شده در کتاب است. مثلاً برای اینکه مخاطب کتاب تعریف کهکشان را بهتر درک کند، با یک آزمایش ساده که با استفاده از یک کاسه سوپ و خامه انجام می‌شود به راحتی می‌تواند یک کهکشان بسازد و تجسم بهتری از آنچه در کتاب خوانده داشته باشد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 371 بار

Kjartan%20Poskitt%20 %DA%A9%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D9%BE%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D8%AA

عنوان کتاب: کهکشان سرگیجه آور

(کهکشان حیرت انگیز ، کهکشان های گیج و ویج کننده)

تونل وحشت

نویسنده: کیارتان پاسکیت

مترجم: محمود مزینانی

تعداد صفحات کتاب: 170 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

من حتی یک کلمه از آنچه از دهان او بیرون می‌آمد نمی‌فهمیدم و نمی‌دانستم او به چه زبانی آنچه را حس می‌کند بروز می‌دهد. در ابتدا گمان می‌کردم استرول همزمان گفته های او را ترجمه می‌کند...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 217
حکایت همه‌‌‌‌‌ی دوران‌‌‌‌‌ها خاصه زمانه‌‌‌‌‌ی ماست. حکایت مزدورانی که به طمع نان، پای را از دایره‌‌‌‌‌ی اخلاق بیرون می‌‌‌‌‌گذارند و ستمگری می‌‌‌‌‌کنند، اما خودشان قربانی‌‌‌‌‌اند. قربانی فقری که بیشتر فرهنگی است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *