قدرت بی قدرتان

قیمت اصلی 34.000 تومان بود.قیمت فعلی 28.000 تومان است.

نویسنده:

مترجم: احسان کیانی خواه

تعداد صفحات کتاب: 113 صفحه

حجم فایل: 10.92 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب قدرت بی قدرتان pdf

دانلود کتاب قدرت بی قدرتان pdf

در کتاب قدرت بی قدرتان، نویسنده توصیف بسیار خوبی را از جوامع ایدئولوژیک ارائه می دهد و ایدئولوژی را بنای نظامی می داند که بر اساس دروغ پی ریزی شده است.

واتسلاف هاول در این کتاب از کارهایی می‌گوید که مردم عادی برای مشروعیت‌ زدایی و تضعیف نظام دیکتاتوری ایدئولوژیک می‌توانند انجام دهند، از نافرمانی‌های کوچک و تعهد به یک‌سری اصول و ارزش‌ها در زندگی شخصی، در یک کلام از زیستن در دایره حقیقت. کتاب قدرت بی قدرتان فقط ۹ سال بعد از حمله تانک‌های شوروی به پراگ برای سرکوب جنبش تحول خواه این کشور و سرکوب گسترده نیروهای سیاسی مخالف و حتی اعضای زیادی از حزب کمونیست نوشته شده و نویسنده آن ۱۲ سال بعد رییس‌جمهور کشورش شده است.

نویسنده در کتاب، شیوه حکومت دیکتاتوری کلاسیک را شرح می‌دهد و نشان می‌دهد وضعیت موجود کشور با آن تعریف از دیکتاتوری همخوانی ندارد چرا که هاول اعتقاد دارد: «نظام ما محدود به یک جغرافیا و محل مشخص نیست، بلکه بخشی از بلوک قدرت عظیمی است که یکی از دو ابرقدرت دنیا بر آن مسلط است.» همچنین هاول می‌گوید که: «پیشوند«پسا» را البته به این منظور انتخاب نکرده‌ام که بگویم نظام ما دیگر توتالیتر نیست؛ به‌عکس، می‌خواهم بگویم با نظام توتالیتری روبرو هستیم که از پایه و اساس با دیکتاتوری‌های کلاسیک و دریافت معمولمان از توتالیتاریسم تفاوت دارد.»

نویسنده کتاب قدرت بی قدرتان نشان می‌دهد در چنین نظامی همه‌ چیز از بیرون خوب به‌نظر می‌رسد و اگر فردی در خارج، فقط به قوانین نگاه کند مشکلی در آن نمی‌بیند. اما مسئله اصلی این است که در نظام پساتوتالیتر، زندگی دشوار است و انواع بی‌عدالتی و فساد در آن جریان دارد. در این نظام با سوءاستفاده از نام آزادی، کارگران و اقشار مختلف جامعه غارت می‌شوند. و در چنین وضعیتی، ناآگاهی مردم نیز به نفع نظام است.

نقد کتاب قدرت بی قدرتان pdf

کتاب قدرت بی قدرتان مجموعه ای هیجان انگیز است از مقاله های سیاسی، نامه ها، سخنرانی ها، زندگی نامه، مصاحبه هایی از سالهایی که هاول، رئیس جمهور جمهوری چک، به عنوان رهبر اصلی مخالفان کشور خود سپری کرد. این کتاب مجموعه نوشته های تکاملی واتسلاف هاول را به مدت بیست و پنج سال ارائه می دهد. در این فاصله هاول از یک نمایش نامه نویس شناخته شده معمولی به شجاعتی می رسد که به رهبران چکسلوواکیا مشاوره می دهد و از رئیس جمهوری که تازه انتخاب شده انتقاد می کند و می گوید:

“فرض می کنم که شما این دفتر کار را از من تقاضا نکردید تا من نیز به شما دروغ نگویم.” برخی از نوشتار های نامه های آزاد، مانند “جناب آقای دکتر حساک” و کتاب قدرت بی قدرتان، به دلیل تأثیرگذاری آنها بر نسلی از مخالفان اروپای شرقی در آن زمان به یک اسطوره تبدیل شدند. برخی دیگر، مانند بخشی از مکاتبات هاول در زندان و نیز نامه های خصوصی او به الکساندر دوبچه، برای اولین بار به زبان انگلیسی منتشر می شوند. که همه آنها نشانه ای بارز از انسجام فکری، اعتقاد اخلاقی و فصاحت بی حد و حصر هاول دارند، و در ادبیات اخلاقی جهان اهمیت بالائی دارند.

مقالات هاول یک حساسیت پیچیده سیاسی و اخلاقی را نشان می دهد. [نگارش] با وضوح و صراحت فوق العاده او هدیه ای منحصر به فرد در زمینه استعاره و مثال است. او می تواند با یک عبارت یا یک کلمه، عدم درستکاری یک دوره را نشان دهد. مجموعه ای الهام بخش برای ادای احترام به یک قهرمان فرهنگی و سیاسی، و منبعی با ارزش برای هر کسی که می خواهد اطمینان یابد که اصول دموکراسی در زمان ما هنوز گرامی داشته می شود.

جذابیت کتاب قدرت بی قدرتان از عنوان آغاز می‌شود. قدرت افراد بی‌قدرتی که هاول در کتاب برای مثال و جا انداختن بحث از یک سیزی‌فروش یاد می‌کند. سبزی‌فروشی که نماد بی‌قدرتان است. نماد افرادی که از قدرت خود هیچ اطلاعی ندارد. و چون از قدرتی که در اختیار دارد آگاهی ندارد، کارهایی انجام می‌دهد که خودبه‌خود به نظام پساتوتالیتر کمک می‌کند. کارهای ساده‌ای که ممکن است حتی معنی آن را نداند. در واقع حکومت به‌قدری جامعه را فلج کرده است که کسی حتی نمی‌تواند فکر کند و یا سوالی بپرسد. در این جامعه هیچ‌کس از قدرت خودش مطلع نیست. در واقع فساد در زندگی مردم رخنه کرده و مشکل بزرگ دقیقا همین‌جاست.

از دید نویسنده کتاب قدرت بی قدرتان، واتسلاف هاول، نبود آگاهی و نبود یک شیوه درست زندگی دقیقا باعث ایجاد چنین نظامی می‌شود.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1213 نویسنده:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قدرت بی قدرتان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *