آخرین وسوسه مسیح

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
آخرین وسوسه مسیح (nbookcity.com)

دانلود کتاب آخرین وسوسه مسیح

داستان این رمان درباره عیسی مسیح است. اما نه آن انسان قدیس که تصویری پاک از او در ذهن مسیحیان است. بلکه داستان انسانی زمینی است که مرحله به مرحله و با پشت سر گذاشتن مسیری دشوار تبدیل به مسیحا می‌شود. در کتاب آخرین وسوسه مسیح، عیسی ناصری را می‌بینیم که درگیری‌های ذهنی بسیاری دارد.

شب‌ها کابوس می‌بیند و مداوم احساس می‌کند چنگک‌های عقابی می‌خواهد مغزش را بیرون بکشد و یا او را به سمت چیزی بکشاند. با این حال عیسی احساسات خاصی دارد و انگار می‌داند که سرنوشت مسیر خاصی برای او در نظر گرفته است. مشکل اینجاست که عیسی تلاش دارد با کارهای مختلف از دست سرنوشت فرار کند. به عنوان مثال در حالی که هیچ‌کس صلیبی برای حاکمان روم نمی‌سازد، عیسی این کار را انجام می‌دهد تا یک متجاوز به صلیب کشیده شود. همین امر باعث می‌شود مردم از عیسی متنفر شوند و او را دیوانه‌ای بدانند که در زندگی به جایی نمی‌رسد.

خلاصه کتاب

آخرین وسوسه مسیح در مورد زندگی حضرت عیسی، پیش از آشکار شدن رسالت او تا زمان به دار آویخته شدن او می باشد. کازانتزاکیس در این کتاب مسیح را یک پیامبر و یک شخصیت معصوم در نظر نگرفته است. بلکه او را به چشم یک انسان عادی نگاه کرده است. انسانی مبارز و آزاد که گاه دچار وسوسه می شود و برای رهایی از آن تلاش می کند. او در آزادی مردم و خود از بند اسارت می کوشد و با ترک خانواده و چشم پوشی از شادی های کوچک بر وسوسه ها پیروز می شود.

او نمونه یک انسان متعال است که برای رسیدن به آرمان های خود از همه چیز عبور می کند. در این کتاب وقتی عیسی به رسالت خود پی می برد دچار وحشت شده و سعی می کند خود را انسان بدی جلوه دهد. برای مثال برای به صلیب کشیدن آزادی خواهان صلیب می سازد و دائم دچار شک و تردید می شود. حتی مردم و حواریون نیز مطمئن نیستند که او مسیح موجود است و فکر می کنند شخصی است که مقدمات را برای ورود مسیح آماده می کند.

مهم‌ترین قسمت‌های کتاب آخرین وسوسه مسیح، همان کشمکش دائمی و روبه‌رو شدن با وسوسه‌ها است. عیسی به محض اینکه از دست یک وسوسه خلاص می‌شود خود را گرفتار در وسوسه دیگری می‌بیند، بنابراین هر لحظه باید هشیار و آگاه باشد. از وسوسه نزدیک شدن به مریم مجدلیه تا وسوسه احساس خستگی و دنبال نکردن راهی که می‌داند باید آن را دنبال کند.

بخشی از متن کتاب

در گوشه دور افتاده‌ای در ناصره، مریم زن یوسف، در کلبه محقرش نشسته بود. چراغ روشن بود. در هم باز بود. با شتاب، پشمی را که ریسیده بود، دور دوک پیچید. تصمیم گرفته بود که برای جستجوی پسرش ده را زیر پا بگذارد. پشم می‌رشت، اما حواسش بکار خود نبود. ذهنش، بیکس و بی‌امید، از روی کشت‌زارها می‌گذشت، مجدل و کفرناحوم را بازدید می‌کرد، دورادور ساحل دریاچه جنسارت را جستجو می‌نمود. او دوباره گریخته بود…

پسر مریم به دیوار تکیه داد و چشمانش را فروبست. ذهنش مانند زهر تلخ بود. خاخام که بار دیگر سر میان دو زانو فرو برده بود، غرق تفکر درباره جهنم، دیو و قلب انسان بود. نه، جهنم با دیوهایش در قعر زمین نبود. جهنم در سینه انسان بود، در سینه‌ی باتقوی‌ترین و عادل‌ترین آدم‌ها. خدا یک گرداب مرموز بود، انسان هم. و خاخام پیر جرات نمی‌کرد دریچه‌ی قلبش را بگشاید تا ببیند در اندرون آن چه نهفته است.

نقد کتاب آخرین وسوسه مسیح

کتاب آخرین وسوسه مسیح دارای دیدگاهی «انسانی» و «زمینی شده» به شخصیت عیسی است که پس از انتشار کتاب به شدت مورد اعتراض دستگاه کلیسا و همچنین مسیحیان قرار گرفت. دیدگاه زمینی کازانتزاکیس به مسیح به گونه‌ای است که برای وی احتمال فریب خوردن از شیطان و اسیر وسوسه‌های نفسانی شدن را قائل شده بود. این دیدگاه به فردی که تمامی مسیحیان وی را «خدایی که جسم پوشید» می‌دانند به شدت کفرآمیز تلقی شد.

تعداد بازدید: 2,781 بار

Nikos%20Kazantzakis%20 %D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D8%B3%20%DA%A9%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B2%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%B3 1

عنوان کتاب: آخرین وسوسه مسیح

نویسنده: نیکوس کازانتزاکیس

مترجم: صالح حسینی

تعداد صفحات کتاب: 458 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در کتاب مت هیگ می‌توانید اطلاعات زیادی درباره انواع آفت‌های زندگی مدرن از قبیل از کار افتادیگ، معضلات سلامت روانی، اضطراب‌های اینترنتی، واهمه های تلفنی، تنهایی مزمن، اختلالات تغذیه، اعتیاد به اینترنت...
بروزرسانی: 1 روز قبل
تعداد بازدید: 634
کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه به قلم جان مورفی در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط مؤسسه مالی نیویورک منتشر شد. این کتاب بیش از ۵ سال عنوان پرفروش‌ترین منبع آموزشی چاپی در زمینه سرمایه‌گذاری را به خود...
بروزرسانی: 1 روز قبل
تعداد بازدید: 40997

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *