شب سمور

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
شب سمور (nbookcity.com)

دانلود کتاب شب سمور

کتاب شب سمور داستان یک جشن عروسی و شب پس از آن را در پاییز سال ۱۳۵۵ روایت می کند. 

جشن عروسی لاله است با آقای امانی. جشنی کوچک با شُرَکای امانی و همسرانشان و بستگان نزدیک او. در جریان جشن، تلفن بارها به صدا درمی‌آید و کسی از پشت خط امانی را می‌خواهد. پس از مهمانی، امانی لاله را در خانه تنها می‌گذارد و به بهانهٔ کار شبانه بیرون می‌زند. 

تا برگردد، لاله با چیزهایی که از خانه پیدا می‌کند، کم‌کم گمان می‌برد که امانی مأمور ساواک است و شرکا همانا همکارانش. پس از بازگشت امانی، شب سمور آغاز می‌شود. شب عروسی لاله، شب شکنجه و کشتار می‌شود. ولی در پایان فیلمنامه، او که زنده می‌ماند لاله است.

معرفی نویسنده

بهرام بیضایی کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏ بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏ وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.

چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏ بهرام بیضایی در سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل کاشان و آن‌گونه که خود بیضایی نوشته در کار تعزیه بودند. او تحصیلات دانشگاهیش را در رشته ادبیات ناتمام گذاشت و در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره کل ثبت اسناد و املاک دماوند درآمد.

در سال ۱۳۴۱ به اداره هنرهای دراماتیک که بعدها به اداره برنامه‌های تئاتر تغییر نام داد منتقل شد. در سال ۱۳۴۴ با منیراعظم رامین فر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های نیلوفر متولد ۱۳۴۵، ارژنگ متولد ۱۳۴۶ (فوت شده در صد روزگی) و نگار متولد ۱۳۵۱ می‌باشد.

بخشی از متن کتاب

اطاقی درهم و خالی که بر اثر سهل انگاری درهم ریخته تر شده. صدای زنگ تلفن؛ یک بار، دو بار، سه بار- جمال که روی زمین افتاده و چند زیر سیگاری پرو یک بطری نیمه خالی درنزدیکی اش قرار دارد روی کتابهای ریخته غلتی میزند و چشمش را باز میکند و به تلفن نگاه میکند. 

صدای زنگ؛ جمال از فکری ناگهان بلند می شود و به طرف تلفن دست می برد، ولی صدا قطع شده است. دست جمال فرومی افتد و به طرف دیوار می رود، تصویر لاله را که در قاب ساده ای آویخته به پشت برمی گرداند. سرش را در متکا فرو می کند…

و با دست چراغ را خاموش می کند، و با همان دست سیگار و کبریت را پیش میکشد. زنگ تلفن، جمال ناگهان عصبانی از جا می پرد و گوشی را برمی دارد و داد میزند. جمال چه خبره هی زنگ میزنین؟ من نیستم، من مردم؛ ولم کنین! ها توئی لاله؟

نقد کتاب شب سمور

اینکه شخصیت‌ها در کتاب شب سمور گذشته‌ای ندارند و همه‌چیز؛ ماجرا‌ها، شک بردن‌‌ها و درگیری‌ها در همین لحظه حال اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که روایت تخت به نظر برسد و بدون عمق اما شخصیت مرد (امانی) با آن رفت و برگشت بین تعهد و عشق، جنون و ایمان موج خوشایندی به فضا می‌داد و جانی می‌بخشید به روایت.

فیلمنامه شب سمور

عنوان کتاب: فیلمنامه شب سمور

نویسنده: بهرام بیضایی

تعداد صفحات کتاب: 86 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

این“یک کتاب یک آینده جدید” است که اشاره به زبان و دست مان که هماهنگ نیستند دارد. وقتی که از رفتارهای شنیع آمریکا صحبت میکنیم و آنهارا بخاطر”جنگ های آمریکا” در“تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا” که پر از ...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 1192
عباس اژدرالدینی، این بار در کتاب ارزشمند خود با عنوان همیشه مردها مقصرند به مباحثی مفید و کاربردی در جهت بهبود کیفیت روابط بین فردی بویژه زوجین اشاره می کند.کتاب همیشه مردها مقصرند با قلمی روان و مطالبی جذاب نوشته شده است...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1243

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *