آری به زندگی

آخرین ویرایش: 2 ماه قبل
کتاب آری به زندگی

دانلود کتاب آری به زندگی

مطالعه آثاری مانند کتاب آری به زندگی، در این زمانه رقت بار، شاید کمی انسان را به زندگانی امیدوار کند!

این اثر یک راهنمای انگیزه‌ بخش است و به شما کمک می‌کند که جای خود را در بحبوحه هر بحرانی پیدا کنید و رو به جلو قدم بردارید. کتاب پیش رو، دربردارنده سخنانی است که ویکتور فرانکل به امید ارائه آن برای عموم مردم، روزهای سخت اردوگاه کار اجباری را تاب می‌آورد. فرانکل که خود در طول زندگی پرمشقتش، رنج‌های طاقت‌ فرسایی را متحمل شد در این کتاب از «معنا»ی نهفته در «رنج»‌های انسان سخن می‌گوید.

به باور او، لذت به خودی خود هرگز به زندگی انسان معنا نمی‌بخشد. زندگی، هدیه و فرصت محدودی است که در اختیار داریم، موهبتی که در برابر هر لحظه از آن مسئولیت خطیری بر دوش داریم. خواندن این کتاب در روزهای سخت به ویژه اکنون که با معضلاتی جدی نظیر ناپایداری‌های اقتصادی و… مواجهیم، روزنه‌ای به سوی امید و درنگی برای پرداختن به درون خواهد بود.

خلاصه کتاب

ویکتور فرانکل شما را در کتاب آری به زندگی به شناخت و درک عمیق ارزش زندگی دعوت می‌کند و مکررا اظهار می‌دارد که حتی با وجود شرایط پیچیده و بی‌رحمانه زندگی باز هم نباید تسلیم شد. این مسئله‌ای است که توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر دنیا را به خود جلب کرده زیرا انسان امروزی نیز پس از گذشت چند دهه از آن اظهارات، همچنان نیازمند آن است، به خصوص در شرایط امروزی.

به بیان دیگر هر انسانی در هر دوره‌ای نیاز به خواندن این مطالب دارد زیرا فارغ از هر گونه شرایط اجتماعی، عنصر اصلی و حیات‌بخش زندگی همۀ ما، امید است. نویسنده معتقد است هچکس نباید زندگی فردی دیگر و حتی خود را بی‌معنا تلقی کند و خود یا دیگران را شایسته حق زندگی نداند. فرانکل این افکار را زمانی مطرح می‌کرد که افراد را به دلیل معلولیت و نژادشان قتل عام می‌کردند!

کتاب آری به زندگی، بر اساس جهان‌ بینی مشهور نویسنده یعنی نظریه «معنا درمانی» نگاشته شده است و بر اهمیت پذیرفتن زندگی با وجود تمامی مشکلات و مسائل تاکید دارد. فرانکل هر بحرانی را، فرصتی تلقی می‌کند که باید از بهره جست. به طور کلی می‌توان گفت امید درون‌مایه محوری کتابِ روانپزشکی است که سال‌ها با وحشتناک‌ترین نوع خشونت و دردناک‌ترین حوادث روزگار دست و پنجه نرم کرده است.

بخشی از متن کتاب

هنگامی که لازم شد تا سؤالی را از خود بیمار بپرسم و رو به مادر آشفته احوال کردم، زن با انگشت خود به دخترش اشاره کرد. دخترش بیمار بود خود بیمار به هیچ وجه به خصوص از پذیرش در بیمارستان روانی مضطرب نبود. به خاطر بیماری اش با نوعی بی اعتنایی نسبی به این وضعیت مطمئناً غیرطبیعی و نه چندان خوشایند واکنش نشان میداد. این نمونه ای است از اینکه واکنش غیر طبیعی آشفته هیجانی به یک وضعیت غیر عادی، نشان دهنده رفتاری طبیعی است. با این حال انواع دیگری از بیماریهای روانی نیز وجود دارند و باعث میشوند بیمار همان طور که دریافتیم به شکل متناقضی از اینکه نمیتواند رنج بکشد در رنج باشد.

در واقع نوع خاصی از سودازدگی برخلاف شکل معمول آن همراه با افسردگی به معنای اندوه و اضطراب رخ نمیدهد؛ به جای آن بیماران فقط از این شکوه دارند که نمی توانند شاد باشند و حتی از چیزی رنج ببرند، از اینکه قادر نیستند در برابر تجربه های خوشایند و ناخوشایند هیچگونه هیجانی داشته باشند از اینکه خُلق آنها کرخت شده و از نظر هیجانی احساس سردی می کنند. در واقع این بیماران از اینکه حتی نمیتوانند گریه کنند نیز شکایت دارند. ترس و دلنگرانی این افراد فقط به این دلیل که قادر به تجربه رنج نیستند یکی از وحشتناک ترین انواع ناامیدی است که یک روان پزشک میتواند شاهد آن باشد.

آگاهی از این واقعیت که رنج به خودی خود متعلق به زندگی انسان است باید به طور عمیقی در ناخودآگاه انسان نهفته باشد اما این واقعیت برای هر یک از ما آن قدرها هم که در نگاه اول عجیب به نظر میرسد عجیب نیست؛ مردم در زندگی معنوی طبیعی خود به معنای واقعی کلمه میدانند که رنج تا چه اندازه جزء جدایی ناپذیر زندگی است. برای این منظور اجازه دهید صادقانه و به طورجدی از خود بپرسیم آیا تمایل داشتیم تجربه های غم انگیز گذشته مان را احتمالاً از زندگی عاشقانه مان پاک میکردیم؟

آیا دوست داشتیم هر فرصتی را که دردناک بود و یا موجب القای درد میشد، از دست دهیم- یقیناً پاسخ همه ما منفی است. به نوعی میدانیم تا چه حد دقیقاً تا چه اندازه توانستیم طی همان دوره های تهی از شادی رشد کنیم و پخته تر شویم. در اینجا شاید برخی از شما اعتراض کنید که این نوعی سفسطه فریبکارانه است؛ کم وبیش نوعی شگرد عوام فریبانه از جانب من و بهتر است این را از کسانی که هنوز غرق در رنجهای خود هستند بپرسم بهتر است از آنها بپرسم آیا قبول دارند که با کمال میل پذیرای رنج هایشان هستند!

نقد کتاب آری به زندگی

ویکتور فرانکل در کتاب آری به زندگی از عام‌ترین اشتغالات فکری و دغدغه‌های عاطفیِ انسان سخن گفته است. بنابراین، همگان می‌توانند خود را مخاطب این اثر ارزشمند تلقی کنند. با این حال، اگر بخواهیم مطالعه‌ی کتاب حاضر را منحصراً به گروهی خاص توصیه کنیم، آن گروهْ دوست‌داران مباحث روانشناختی و علاقه‌مندان به موضوعات فلسفی خواهند بود.

در سپتامبر ۱۹۴۲ دکتری جوان به همراه همسر جوانش که تازه با او ازدواج کرده بود، و مادر و پدر و برادرش، در وین دستگیر و به اردوگاهی جنگی در بوهمیا منتقل شد. حوادثی که در آنجا و سه اردوگاه دیگر رخ داد دکتر جوان، زندانی شمارهٔ ۱۱۹۱۰۴، را عمیقاً متوجه اهمیت معناجویی در زندگی کرد. یکی از اولین حوادثی که او را به این نتیجه رساند، از دست دادن دست نوشته‌های علمی‌اش طی انتقال به آشویتس بود. او آن‌ها را در داخل آستر کت خود جاسازی کرده بود اما مجبور شد در واپسین دقایق آن‌ها را تحویل دهد.

شب‌های بعد سعی کرد آن‌ها را ابتدا در ذهنش و سپس بر روی کاغذپاره‌هایی که پنهانی به دست آورده بود، بازسازی کند. میل شدید او برای بازنوشتن و چاپ آن یادداشت‌ها باعث شد سختی‌های اسارت را تحمل کند. حادثهٔ مهم دیگر زمانی رخ داد که به همراه سایر زندانیان برای نصب خطوط راه‌آهن کار می‌کرد. زندانیان از سرنوشت خویشاوندان و همسران خود کاملاً بی‌خبر بودند. دکتر جوان شروع به اندیشیدن راجع به همسر خودش کرد و دریافت که همسرش در درون او حضور دارد.

او متوجه شده بود که در میان زندانیان کسانی بخت زنده ماندن پیدا می‌کردند که ایمان یا تصوری از آینده داشتند، چه آن آینده انجام کاری مهم، یا بازگشت به نزد عزیزانشان بود. کسانی که چنین انتظار و امید و دلبستگی‌هایی داشتند رنج خود را بهتر تحمل می‌کردند و از یأس و ناامیدی شدیدی که جسم و روحشان را از درون تهی می‌کرد و به مرگ منتهی می‌شد، مصون می‌ماندند.

نظرات دکتر فرانکل در کتاب آری به زندگی، پس از هفتاد سال، همچنان روشنگر و مثمرِ ثمر به نظر می‌رسند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 609 بار

Viktor%20Frankl%20 %D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%84

عنوان کتاب: آری به زندگی

در کشاکش ناملایمات

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: ضحی حسینی نصر

تعداد صفحات کتاب: 115 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.49 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مارک فیشر نویسنده کتاب حکایت آن که دلسرد نشد ، زاده ی 13 مارس 1953، نویسنده ی کانادایی است. فیشر در مونترآل به دنیا آمد. وی کتاب های بسیاری از جمله کتاب های حکایت دولت و فرزانگی و...
بروزرسانی: 3 ماه قبل
تعداد بازدید: 3439
نابرابری که به صورت سیستماتیک ریشه‌هایش آن‌قدر عمیق است که گاهی در سیاست‌های کشورها تشخیصشان غیرممکن می‌شود. کتاب اشاره می‌کند که بسیاری از شکاف‌های جنسیتی عمدی نیستند بلکه در دنیای طراحی شده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1240

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *