توطئه علیه تزار

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
توطئه علیه تزار (nbookcity.com)

دانلود کتاب توطئه علیه تزار

کتاب حاضر، شرح واقعه ی تاریخی توطئه علیه تزار روسیه و تصویری از دسامبریست ها؛ ماجرای یک عده جوان، از خانواده های اشراف و درباری با درجات و منصب های عالی که در جنگ علیه ناپلئون بناپارت، تحت تاثیر انقلاب فرانسه، دست به شورش علیه تزار روسیه زدند. 

در کتاب عنوان شده است: “کنت رستپکین به محض شنیدن خبر شورش دسامبریست ها فریادزنان گفت: انقلاب در فرانسه دست کم برای من قابل درک است؛ آن جا کفاش ها می خواستند شاهزاده شوند، اما در روسیه برای من قابل فهم نیست، در این جا گویا شاهزاده ها می خواهند کفش گر شوند.

خلاصه کتاب

جنبش دسامبریست‌ها صدها نفر از اشراف‌زادگان، زمین‌داران، مالکان ده‌ها هزار سرف، ژنرال‌ها و افسران جوان (با میانگین سنی ۲۵ تا ۲۶ سال) را درگیر کرده بود. در ماه دسامبر ۱۸۲۵، آنان به مخالفت با امپراتور و طبقه‌ی خود، علیه بردگی کسانی که پایه‌های ثروت آنان بودند، سر به شورش برداشتند.

در حقیقت، تاریخ بشر نمونه‌های بسیار اندکی از این ناخلفی‌ها را به خود دیده، که افرادی از طبقه‌ی بالای جامعه به عزم دفاع از طبقات پایین قیام کنند. به‌هرحال، ششصد نفر از اشراف‌زادگان با هزاران هوادار، که آنان نیز عمدتاً از طبقه‌ی برگزیده‌ی هیأت حاکمه بودند، دست به خودکشی اجتماعی‌ای زدند.

بخشی از متن کتاب

دربارهٔ زندگی آن بیوه و شرح جزییات زندگی لونین هنگام اقامت در پاریس، داستان‌های دقیقی به دست ما رسیده، که خود لونین زمان تبعید در زندان‌های سیبری نوشته است. او در یک اتاق کرایه‌ای در خانه مادام میشله۷۱نامی که تقریباً با هم خو گرفته بودند، زندگی می‌کرد.

هنگام صرف غذا، مادام او را دعوت می‌کرد سر میز کنارش بنشیند. آن هم چه میزی! بشقاب‌ها و کارد و چنگال‌ها همه با زنجیر به میز بسته شده بود. این اولین بار بود که میشل (میخاییل) آن وضع را می‌دید. گاهی او روزانه به اندازه ده فرانک از نامه‌نگاری به‌دست می‌آورد. میرزابنویس معروفی شده بود.

روزها با جعبهٔ چرخدارش در خیابان‌های پاریس دربه‌در در پی نامه نوشتن برای مردم می‌گشت. لونین به ما می‌گفت گه‌گاهی نامه‌های عاشقانه برای دخترهای زحمتکش می‌نوشته است، و زمانی نامه‌های تجارتی را از زبان فرانسه به انگلیسی برگردان می‌کرده است. 

نامه‌ها را اغلب در حالتی می‌نوشته که از سرما خود را در پتو پیچیده بود زیرا در اتاقش هیزم برای گرم کردن نبوده است.لونین اشعار تهنیت نیز می‌سروده است و (از بابت خوش‌نویسی) وجوهاتی دریافت می‌داشته است. افزون بر این، ریاضیات، موسیقی و زبان انگلیسی و فرانسه هم تدریس می‌کرده است.

به نظر می‌آید که روزی لونین فقر را با شمشیربازی و دوئل و هم‌چنین نبرد در لباس سواره نظام در ترازوی مقایسه گذارده، بعد گفته است با فقر هم می‌توان زیست و به اندازه همان‌ها لذت برد. سال‌ها بعد فئودور داستایفسکی چنین اظهار داشت: 

این مرد (لونین) جرأت خارق‌العاده‌ای دارد. عدهٔ بی‌شماری از هم‌درسانش از او آموختند چگونه از خطرهای جنگ و دوئل بیم به خود راه ندهند. اما نیاموختند که از فقر و مشقت نهراسند؛ این یک موضوع استثنایی است! 

لونین بر این باور بود که هرکس سرنوشتی دارد که او را با اشخاص گوناگون و هزاران مشکل روبه‌رو می‌کند و هنر زندگی کردن چیزی نیست مگر شناخت زمان مناسب، انتخاب دوستان واقعی و استفاده از فرصت‌ها.

در پایان امیدواریم از خواندن کتاب توطئه علیه تزار لذت ببرید.

کتاب های پیشنهادی

کتاب توطئه علیه تزار

عنوان کتاب: توطئه علیه تزار

تصویری از دسامبریست ها

نویسنده: ن. ایدلمن (ناتان یاکوولویچ ایدلمن)

مترجم: سید علی محمد افتخارزاده

تعداد صفحات کتاب: 512 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 36.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

در نظر هیتلر، جنگ، به خصوص جنگ با روسیه، چیزی کمتر از یک جهاد نبود. جهاد، علیه محدودیت های عهدنامه ورسای، علیه مارکسیسم و علیه یهودیان، پس تحولاتِ عملیِ سیاست خارجی آلمان تنها حاصل هدف های درازمدت ایدئولوژیک نبود ...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1604
با خواندن کتاب کفش‌های قرمز اثر هانس کریستین آندرسن از مجموعه دختر کبریت فروش، درمی‌یابید که در سخت‌ ترین لحظات زندگی وقتی ناامید می‌شوید و فکر می‌کنید هیچ اتفاقی به میل و خواست شما رخ نمی‌دهد، دست یاری پروردگار به کمکتان می‌آید.
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1463

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *