درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود (nbookcity.com)

دانلود کتاب درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود

کتاب درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود اثری بینظیر است که به چاپ دوم رسیده و مایکل سنت کلر آن را تالیف کرده.

اصطلاحات «روابط موضوعی» و «خود» طی چند سال گذشته در بسیاری از متون روان‌کاوی جایگاه اصلی را تصرف کرده‌اند. روابط موضوعی معمولاً به‌معنای روابط شخصی است و موضوع اصطلاحی تخصصی است به‌ معنای «آنچه سوژه با آن در ارتباط است».

مباحث مرتبط با روابط موضوعی غالباً به روابط اولیه‌ی کودک و مادر و چگونگی شکل‌گیری دنیای درونی کودک و روابط آتی فرد بزرگسال تحت تأثیر این روابط اولیه معطوف‌اند. «خود» واژه‌ای سه حرفی که سادگی فریبنده‌ای دارد، نزد روان‌کاوان معاصر واجد معانی پیچیده و دلالات بحث‌ انگیزی بوده است. «خود» به من در مقام یک شخص، یا به یک موجود فعال و یا به‌نوعی بازنمایی از خویش که درون ایگو جای دارد، دلالت می‌کند.

خلاصه کتاب

در نخستین فصل، برخی از اصطلاحات، مفاهیم و مسائل نظریه روابط موضوعی و روان شناسی خود مورد بررسی قرار می گیرند. در فصل دوم کتاب درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود، خلاصه برخی از آغازگاه های فرویدی که بعدها به طرق گوناگون مورد استفاده و تأويل نظریه پردازان مختلف قرار گرفته اند، عرضه می شود. در فصول بعدی به شرح آرای نظریه پردازان متفاوت روابط موضوعی، ازجمله ملانی کلاین، فیربرن، وینی کات و ادیث یاکوبسن می پردازیم.

فصل ۷ مروری است بر مدل رشدمحور مارگارت مالر که در سازمان دهی بسیاری از بصیرت های نظری سایر اندیشمندان این حوزه تأثیر داشته است. رویکرد ترکیبی آتو کرنبرگ نسبت به نظریه های مختلف، در فصل ۸ توصیف می شود و در فصل ۹، به بررسی آرای هاینتس کوهوت و نظریه او تحت عنوان «روانشناسی خود»  می پردازیم.  فصل ۱۰، به شرح آرای استفن میچل اختصاص دارد و در فصل ۱۱، به روایت یک «مطالعه موردی» و تأويل آن می پردازیم. کتابنامه انتهایی، راهنمایی برای مراجعه به متون تخصصی عرضه می کند.

کتاب درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود روابط موضوعی و روانشناسی خود را در دسترس خوانندگانی قرار می دهد که با ادبیات روانکاوی اخیر آشنایی ندارند. نظریه های ارائه شده در این کتاب زمینه هایی از تجربیات دوران کودکی مانند مشکلات “رابطه ای” و اختلالات شخصیت خودشیفته و مرزی را روشن می کند. خوانندگان از طریق ارائه مسائل ، ایده ها و تناقض ها و مسائل این مدل از افراد ، بینش بالینی در مورد روابط موضوعی و روانشناسی خود را پیدا می کنند.

بخشی از متن کتاب

آسیب دیدگی های متعدد در خلال رشد، یا عدم تکمیل برخی کارکردها، می تواند به اختلال روان شناختی شدید منجر شود. آسیب ها و اختلالات رشد، تقریبا همواره به رابطه کودک با والدین یا جانشینان آنها بازمی گردد. در خلال وهله های اولیه رشد، خصوصا در وهله های اوتیسم و همزیستی، کودک بهنجار به مادری نیاز دارد که موضوعی برای نیروگذاری لیبیدویی او باشد و ظرفیت های او را آشکار سازد. اختلال در رابطه مادر و کودک در خلال وهله های اوتیسم، همزیستی و جدایی- تفرد، به درجات مختلفی از رفتارهای مرضی حاد منجر می شود.

در فرایند درمان، نقایص فرایند رشد تصحیح می شود، بدین ترتیب که درمانگر در نقش والدین و ایگوی کمکی، کارکردهایی معین برای کودک یا بزرگسال آسیب دیده اجرا می کند. اگر در دوره های بسیار حساس اوتیسم و همزیستی، کودک با آسیب هایی جدی و شدید مواجه شود، ابتلا به اختلالات روانی از نوع سایکوز امری محتمل خواهد بود. در سایکوز کودکانه همزیستی اختلال پیدا می کند یا به کلی از میان می رود. نارسایی یا نقصان در بهره جویی درون روانی کودک از مادر در خلال وهله همزیستی، هسته این اختلال را شکل می دهد.

کودک قادر به درونی سازی مادر نیست و بدین سبب نمی تواند خود را از آمیختگی با موضوع جزئی جدا کند. بنابراین، سایکوز عموما مستلزم تفرد ناقص یا ناموفق است و کودکان سایکوزی فاقد احساس هویت فردی اند. اختلالات مرزی و نارسیستیک پیامد آسیب دیدگی فرایندهای رشد در خلال وهله جدایی- تفردند. برخی از نشانه های مرضی اختلالات مرزی و نارسیستیک همچون احساس توانایی مطلق، بزرگ پنداری و دوپارہ سازی، همگی تجلیات رفتاری آن دسته از کارکردهای رشد هستند که مختل شده اند یا ناتمام باقی مانده اند.

نقد کتاب درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود

در کتاب درآمدی بر روابط موضوعی… تصویر کلی و ارزیابی انتقادی از نظریه‌ی روابط موضوعی و روان‌شناسی خود، که دو جریان عمده در روان‌شناسی هستند، بررسی می‌شود. مسائل، ایده‌ها و مباحث مربوط به این دو جریان، تا حد امکان واضح و خواندنی بیان شده است. همچنین تفاوت نظریه‌پردازان مختلف نسبت به یکدیگر و نسبت به مدل کلاسیک فرویدی، بررسی شده است.

مفاهیم و کاربردهای بالینیِ نظریه‌ی روابط موضوعی و روان‌شناسی خود در این کتاب، طوری بیان شده که بدون این که مخاطب را درگیر جزییات پیچیده کند، تصویری واضح و بزرگ از این موضوعات ارائه می‌دهد. نویسنده کوشیده تا در ترسیم این تصویر بزرگ، مباحث تخصصی را آسان و با وضوح زیاد توضیح دهد. ضمن این که مدل‌های نظری به روشنی توصیف شده‌اند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 373 بار

%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7%20%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9%DB%8C%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود

نویسنده: مایکل سنت کلر

مترجمان: حامد علی آقایی و علیرضا طهماسب

تعداد صفحات کتاب: 324 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

دوران اژدهاسواران به سرآمده است و جهان به دست پادشاهی شیطان صفت، در حال نابودی است. تا اینکه روزی یک جوان روستایی، در جنگل چیزی را می‌یابد. آن چیز یک سنگ نیست. تخم است، تخم اژدها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 475
عصبانیت یک واکنش طبیعی انسانی است، اما مهم است که به نحوی آن را کنترل و مدیریت کنید تا به تعامل‌های اجتماعی و روابط خود آسیب نرسانید. تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند کمک...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 310

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *