در ستایش اتلاف وقت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
در ستایش اتلاف وقت (nbookcity.com)

دانلود کتاب در ستایش اتلاف وقت

کتاب در ستایش اتلاف وقت اثری روانشناسی از آلن لایتمن است که در زمینه خودپروی قطعا ارزش خواندن دارد.

نویسنده در مقامِ متفکری معتدل و دلسوز، برای شما از جهان‌بینی‌ای سخن می‌گوید که به جای کمیت، برای کیفیت امور اهمیت قائل است. او از شما می‌خواهد بی‌هراس و دغدغه، به هرآنچه که برخلافِ مقتضیاتِ زندگی انسانی است پشت پا بزنید. حتی اگر آن چیز باوری باشد که مورد قبول درصد عظیمی از انسان‌هاست.

کتاب پیش رو نگاه تازه‌ای به زمان و زندگی پرتجهیزات مدرن دارد، از اهمیت کیفی زمان سخن می گوید و ما را با مفهوم تازه‌ای از اتلاف ‌وقت آشنا خواهد کرد.

خلاصه کتاب

بعضی‌ها اگر گرسنه باشند، به ساعت‌شان نگاه می کنند تا ببینند آیا «زمان» همیشگی و متداول غذا خوردن فرارسیده یا نه، در حالی که زمان درونی به آن‌ها اعلام می کند که وقت غذا خوردن است. نویسنده‌ی کتاب در ستایش اتلاف وقت می گوید وقتی به خود درونی‌ام گوش می دهم، صدای نفس کشیدن روحم را می شنوم. آن نفس‌ها آن‌قدر ظریف و لطیف‌اند که برای شنیدن‌شان به سکوت و آرامش نیاز دارم، به خلوت نیاز دارم، به فضاهای وسیع و ساکت در ذهنم نیاز دارم.

پروفسور آلن لایتمن به موقع و ضروری برداشتی تازه از شرایط زندگی مدرن را ارائه می دهد. خلاقیتی را که ناشی از اجازه دادن به ذهن ما برای آزادانه پرسه زدن است. بدون تلاش برای انجام هر کاری و بدون هیچ وظیفه تعیین شده ، بررسی می کند.

ما گویی مدام در حال دویدن‌ایم، اما حتی برای یک لحظه خود را نزدیک به مقصد حس نمی‌کنیم. جهان پیرامون‌مان با سرعتی دیوانه‌وار به پیش می‌رود، و ما خسته و ناتوان، عقب ماندنِ خود از قافله را نظاره می‌کنیم. اما پیش از آنکه بپرسیم چاره‌ی این احساسات چیست، باید بپرسیم که آیا اصلاً چنین احساساتی به راستی حاوی حقیقت‌اند؟ آلن لایتمن پاسخ می‌دهد که «نه».علاقه‌مندان به فلسفه و جامعه شناسی مخاطبینِ خاص کتاب در ستایش اتلاف وقت هستند. با این حال هر کس که به دنبال بینشی جدید برای بهبود کیفیت زندگی خود باشد، می تواند از مطالب این کتاب بهره‌های فراوانی بگیرد.

بخشی از متن کتاب

چند وقت پیش در روستایی کوچک در ناحیه ای دورافتاده از کامبوج بودم. بسیاری از مناطق روستایی جهان، سیستم لوله کشی مدرن، اجاق های برقی، تلویزیون های ماهواره ای و وسایل فنی دیگری از این قبیل دارند. اما این روستا این چیزها را نداشت. ساکنان روستای ترامونگ چروم در کلبه هایی تک اتاقه و بدون برق یا آب جاری زندگی می کنند. لامپ های آویزان در کلبه ها از باتری ماشین ها برق می گیرند. غذا را روی آتش در محیط باز می پزند. روستایی ها با کاشت برنج و هندوانه و خیار امرار معاش می کنند. دین آن ها گونه ای تغییریافته از اسلام، به اسم امام سن چم، است که با اعتقاد به جان داشتن اشیا ترکیب شده است.

وقتی کسی نیاز به درمان دارد روستاییان مراسمی ترتیب می دهند و در آن ارواح نیاکان، میمون ها و اسب ها را احضار می کنند. روح ها بدن روستایی هایی را که دیوانه وار می رقصند تسخیر می کنند. غیر از این مواقع، روستایی ها با آرامش تمام زندگی می کنند. برنامه های درسی دانشگاه های ما هم آن قدر فشرده است که جوان هامان اصلا فرصت ندارند روی چیزهایی که قرار است یاد بگیرند، تأمل کنند و هضم شان کنند. من به گناه خودم اعتراف می کنم.

اگر وقت بگذارم و بیست و چهار ساعت یک شبانه روز خودم را بررسی کنم، نتیجه اش این می شود صبح از لحظه ای که چشم باز می کنم، تا وقتی که شب چراغ ها را خاموش می کنم، مشغول انجام کاری هستم. اولین کاری که صبح ها می کنم، مرور ایمیل هایم است. هر شکاف نامنتظر زمان را در طول روز مثل پارگی شلوارم به سرعت رفو می کنم. کاری پیدا می کنم. در واقع احساس می کنم مجبورم کاری پیدا کنم. اگر یک ساعت وقت اضافه داشته باشم، می توانم در لپ تاپم روی مقاله ای یا درس کلاسی کار کنم. اگر چند دقیقه وقت داشته باشم، می توانم جواب نامه ای را بدهم یا خبری را آنلاین بخوانم. اگر چند ثانیه وقت داشته باشم، می توانم پیام های تلفنم را چک کنم.

نقد کتاب در ستایش اتلاف وقت

کتاب در ستایش اتلاف وقت نگاه نویی است به زمان و زندگی مدرن. دکتر آلن لایتمن در این کتاب پرمطلب، به موضوع رسانه‌های ارتباطی و دنیای «پر از تجهیزات» امروز می پردازد و تلقی‌ کمّی‌ از زمان را که امروزه سیطره پیدا کرده، تحلیل می کند. نویسنده با زبانی شیرین و روان، درباره رسانه‌های ارتباطی، دنیای پر سروصدای امروز و تجربیات خودش صحبت می کند. لایتمن معتقد است که دنیای مجهز و سرشار از امکانات امروز موجب شده است که ما کم‌کم از خود و خلاقیت‌‌های فردی‌مان دور شویم.

ما خلوت‌کردن با خود را فراموش کرده‌ایم و حتی در تنهاترین لحظات روزمان هم تلفن‌های همراه یا کامپیوتر را نزدیک خود نگاه می داریم. چیزی که کمک‌مان می‌کند تا دوباره با خودمان و ژرف‌ترین بخش‌های وجودمان آشتی کنیم، کمی اتلاف وقت است؛ اتلاف وقت نه به معنای دور ریختن فرصت‌های زندگی، بلکه بدین معنا که برای ساعاتی، دست به هیچ کاری نزنیم، به ندای درون‌مان گوش بدهیم و بخش‌هایی از روح‌مان را که زندانی دنیای شلوغ و زمان‌محور این روزهاست رها کنیم.

کتاب حاضر اثری آکنده از عقل سلیم و احساس دلسوزی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 443 بار

Alan%20Lightman%20 %D8%A2%D9%84%D9%86%20%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%85%D9%86

عنوان کتاب: در ستایش اتلاف وقت

نویسنده: آلن لایتمن

مترجم: شهاب الدین عباسی

تعداد صفحات کتاب: 92 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

حدس می‌زدم در چنین موقعیتی حتماً به ویژه نام مرا آورده است که باید اسرار و جزئیات از من مخفی بماند. در این ویلا دارد چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌توانستم رک و راست از او چیزی بپرسم. چنین...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 256
رمان ژرمینال روایت زندگی فقیرانه‌ی کارگران و معدن‌چیان «مونسو» است. اتین در نتیجه‌ی اعتراض به زورگویی سرکارگرش از کار بی کار شده است. او در جستجوی کار برای نجات از گرسنگی به معدن زغال‌ سنگ مونسو می‌آید ولی کار در معدن به‌قدری سخت و دستمزدش آن‌قدر ناچیز است که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *