شب ظلمانی یلدا

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
شب ظلمانی یلدا (nbookcity.com)

دانلود کتاب شب ظلمانی یلدا

کتاب شب ظلمانی یلدا رمانی تاریخی ست از رضا جولایی نویسنده نامدار ایرانی که بارها تجدید چاپ شده است.

جولایی نویسنده رمان حاضر، در اکنافِ تاریخِ غیررسمی‌اش آدم هایی را می سازد که در حالِ تجربه‌ی هراس ها و بیم هایی‌اند که در نهایت هویت شان را رقم می زند. جهانی که در آن ماجرا گاه از تصویرِ شمایلِ مسیح بر پارچه شروع می شود…

جولایی نویسنده‌ی تکه‌های پُرغبارِ است. ذهنی داستان‌گو که می خواهد زمانِ از دست رفته را احضار کند. این اثر هم مانند سایر آثار نویسنده رنگ و بوی تاریخ دارد و دو روایت را از دل تاریخ بیرون می کشد تا با پیوند دادن آنها داستان را شکل دهد و پیش ببرد.

خلاصه کتاب

این قصه پیرامون چند شخصیت شکل می گیرد. یکی از این شخصیت ها، سربازی است مجروح که جراحتش از جنگ با روس ها بر تنش نشسته و دیگری یک جوان مسیحی است که دغدغه های عجیبی دارد. روایت این دو تن، شالوده ی داستان رمان شب ظلمانی یلدا از رضا جولایی را شکل می دهد و سپس از دل آن ها، ماجراهایی رقم می خورد که با تاریخ، عشق و سیاست در هم تنیده اند و در یک کلام، زندگی انسان را به تصویر می کشند.

نویسنده شیوه ای الهام بخش در روایت ماجراها به کار گرفته و عناصری را در قاب عکس تاریخ مد نظر قرار داده، که این رمان را همه جوره به یک اثر درخشان و به یاد ماندنی تبدیل می کند. او در گوش و کنار این داستان تاریخی غیررسمی، شخصیت هایی را خلق می کند که ترس و اضطرابی مخصوص به خودشان را به دوش می کشند.

نوعی بیم شخصی که هویت هر یک از آن ها را رقم می زند و داستانشان را شکل می دهد. قصه از تصویری آغاز می شود که روی یک پارچه است؛ تصویر شمایل مسیح و سپس تکه های داستان که در کنار هم قرار می گیرند و نویسنده از آن ها غبار روبی می کند. او زمان را احضار می کند و در کتاب شب ظلمانی یلدا، آن را به یادآوری هر آنچه از دست رفته است، محکوم می کند.

بخشی از متن کتاب

دردی جانکاه بر تن دارم، اما چه کلام بی معنایی است کاهیدن جان. دردی است بی شرح و وصف. پیرزن لابد در پستویی تاریک به خواب رفته. از هیبت بیماری است که او را به شکل زنی جوان می بینم. از آثار مرگ است که او را به شکل خاطره ی سال ها ( یا قرن ها ؟ ) قبل می بینم. من تب دارم. می سوزم. نایره ی حرب خاموش شده. آتشخانه ی اُرس خاموشی گرفته. دشت مهتابی است. ستاره ها یخ زده اند و هنگام سحر قندیل های بهار فرو می افتد. لرز بر تنم می نشیند. لحاف را بر روی صورتم می کشم. فرخی مهره و شهابی. تنها دلفروز سفید، انگور زمستانی است… تا بن استخوان هایم یخ زده. در اعماق آب های اَرس هستم.

قل قشون سرما، تکه های یخ در میان آب های گل آلود. رنگ سرخ خونی که از لاشه ها در آب فرو می رود، با رنگ قهوه ای آب درهم می آمیزد. خون رنگ می بازد. مرگ رنگ می بازد. مرگ دیگر هراس آور نیست. اکنون مرهم رنج هاست. برای این می لرزم که اَرس پهناور جنازه ها را می بلعد و من با زخمی که در پهلو دارم، از اسب یله شده و به درون گل و یخ فرو می روم. و بعد دوباره آتش می گیرم. این تکرار مداوم، سرما و گرما، مرگ و زندگی، پیرزن و زنی جوان، مرا به سرسام دچار می کند.

ناله می کنم تا کسی به یاری ام بشتابد. رنگ سرخ را در غرابه های بلورین بر تاقچه می بینم. از سرخی خونی است که از پهلویم می چکد. زخمی که مردان به جنگ رفته در پهلو دارند. صباغی هستم در اصفهان. نقاشی می کنم و نقش ها را خود رنگ می کنم. نقش های بدیع بر پارچه باسمه می زنم. بر روی آن روغن کتان می کشم. خانه ام در کنار صباغخانه است. در باغچه ام شاه پسند و لاله عباسی می کارم و یاسمن های زرد، آبی و سفید. آن سوی حیاطم تاکستانی کوچک است. گل انار پُرپَر، خرمالوهای نارنجی.

نقد کتاب شب ظلمانی یلدا

رضا جولایی نویسنده‌ی نام‌آشنا و صاحب سبک روزگار ماست. رمان‌ها و داستان‌های او در بیش از سی سال از کار نویسند‌گی‌اش بیانگر نگاه خاص و منحصر به‌ فردش به تاریخ و روایت در ادبیات ایران بوده است. رمان شب ظلمانی یلدا یکی از همین رمان‌هاست که برای نخستین‌بار سال 1372 منتشر شد. رمانی که نشرچشمه بعد تجدید چاپ اثر درخشان جولایی یعنی سوء قصد به ذات همایونی، از نو چاپش کرده است.

رمان داستان چند شخصیت است. از سرباز مجروحی گرفته که در جنگ با روس‌ها زخم برداشته تا جوانی مسیحی با دغدغه‌های عجیبش. این دو کلان‌ روایت درهم ترکیب می شوند و ماجرایی رقم می زنند از اتفاق‌هایی در دل تاریخ که قرار است رفتارهایی عاشقانه، سیاسی و بیش از آن‌ انسانی بسازند.

فضای نو کتاب و توجه نویسنده به عناصری متفاوت در دل این تاریخ است که رمان شب ظلمانی یلدا را به اثری خواندنی و تأثیرگذار تبدیل می کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 192 بار

Reza%20Jolaii%20 %D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%AC%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C

عنوان کتاب: شب ظلمانی یلدا

نویسنده: رضا جولایی

تعداد صفحات کتاب: 162 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ماجرای این رمان پس از بازگشت لرد سیاه اتفاق می‌افتد. جمعی از جادوگران گروهی را به ریاست آلبوس دامبلدور به نام محفل ققنوس تشکیل می‌دهند تا برای مبارزه با ولدمورت آماده شوند...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 8523
داستانی تأثیرگذار درباره‌ی تصمیم‌گیری انسان‌هاست و نویسنده‌اش در برانگیختن واکنش احساسی خوانندگان متبحر است. این کتاب خلاق، با غافلگیری‌های پی‌درپی‌اش، به‌سادگی شما را مجذوب خودش می‌کند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2994

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *