2001 یک اودیسه ی فضایی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
2001 یک اودیسه ی فضایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب 2001 یک اودیسه ی فضایی

کتاب 2001 یک اودیسه ی فضایی آرزویی دارد که بیش‌ از خوانده شدن یک فیلمنامه‌ است.

اثر حاضر فیلمنامه‌ای نوشته‌ی استنلی کوبریک کارگردان بنام آمریکایی و آرتور سی کلارک است. این کتاب فیلم‌نامه اودیسه‌ی فضایی به همراه نقد و گفت‌وگو در مورد این فیلم‌نامه است.

«ادیسه فضایی» در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شد. با وجود اینکه این فیلم در ابتدا واکنش‌ها و نقدهای مختلفی را از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت کرد اما آهسته آهسته هواداران خود را بدست آورد و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد.

خلاصه کتاب

کتاب 2001 یک اودیسه ی فضایی از چیزهایی سخن به میان می آورد بیش از فیلمی با همین نام. شاید بهتر باشد بگویم در خلال این مصاحبه ها و گفت وگوها، فیلم «۲۰۰۱،» بهانه ای شده برای ترسیم تصویری از دنیای دهه ی شصت، دنیای جنبش های جدید اجتماعی، دهه ی جهش فن آوری در جهان، عصر تب و تاب فرود انسان بر ماه، زمانه ای که ژانر علمی تخیلی مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد از آن، «جنگ ستارگان» «برخورد نزدیک…» و «ای. تی» و دیگر محصولات تکنولوژیک، پرده های سینما را تسخیر کردند.

عصری که برای مردمش بحث از بشقاب پرنده ها و احتمال وجود موجودات هوشمند دیگر، هنوز داغ بود، عصر سرکشی نسل جدید که در امریکا، «آلن کینزبرگ» و «اندی وارهول» و هیپیها و جنبش های هنری مدرن از نمادهای آن به شمار می آمدند، دهه ای که دنیا جنگ ویتنام را به تماشا نشسته بود. دهه ای با انقلاب استقلال الجزایر، سربرآوردن اگزیستانسیالیست های انقلابی چون سارتر و کامو. دهه ی جنبش دانشجویان فرانسه، منتقدان کایه دو سینما و موج نو در سینمای فرانسه و.. ما امروز داریم به این فیلمنامه نگاه می کنیم و به آن دوران. حالا در آغاز هزاره ی سوم ایستاده ایم و سال ۲۰۰۱ را پشت سر گذاشته ایم.

اگر «2001 یک اودیسه ی فضایی» محصول یک دنیای تکنولوژیک است و نتواند با من خوانندهی جهان سومی ارتباط برقرار کند، اندیشه ها و درون مایه های فکری آن، که از تفکر نیچه نشأت گرفته، برایم موضوع جالبی باشد و به این فکر کنم که تفکر نیچه ای در دهه ی شصت، چه تأثیری گذاشت بر جنبش های فکری و فلسفی؟ در این دهه گذشته از فلسفه، هنرشناسان هم از قرائت های مدرن گذر کرده و در آستانه ی ورود به دنیای پساساختارگرایی، پسامدرنیسم و شالوده شکنی بودند، این که چرا با سرمایه ی هالیوود، اثری ساخته شد که غیر از وجه تکنولوژیکش (که بیش از تلاش برای رنگ آمیزی افسون گرانه ی تخیل، می کوشید تا روی پرده هر چه واقعی تر به نظر برسد) نسبت کمی با نوع نگاه هالیوود برقرار می کرد.

و شاید خوانشی نو بود از اسطوره، داستان علمی، و سینمای تخیلی یا واکنشی به جریان های جدید فیلم سازی در جهان؟ اگر نگاهی به حجم گفت وگوهای کلارک و کوبریک درباره ی مسائل روزگارشان و دغدغه هایی که تب و تاب آن زمانه بوده، بیندازیم، چیزهای جالبی روشن می شود. گذشته از همه ی این دیدگاه های تاریخی، اگر از دید مؤلف گرایانه هم به این فیلم نگاه کنیم، شاید حرفهای کوبریک و فیلمنامه نویسش کلارک، نماینده ی نوعی از فیلم سازی به حساب بیاید که در اندیشه ی به تصویر درآوردن اندیشه می شود. می شود در خاطرات کلارک، تلاش این دو را برای دستیابی به حد اعلای این نوع سینما کاوید.

بخشی از متن کتاب

توی تلویزیون، «سالوادور دالی» را دیدم که در خیابان پنجم منهتن، در یک کارگاه پنجره دار، مشغول نقاشی، در روند ساخت فیلم «سفر خیالی» بود. این را به استنلی گزارش کردم. گفت: «نگران نباش. قبلا یک پنجره هم برای تو رزرو کرده ایم.» ۸ مارس: دارم با استنلی مبارزه می کنم، سر این که او می خواهد دکتر پول را از مرگ، دوباره به زندگی برگرداند، ولی من متأسفم چون نگرانی و دغدغه های استنلی درباره ی جاودانگی، به غریزه و شم هنری اش غلبه کرده!

۶ آوریل: می روم به مقر «کام ست» ” در واشنگتن، برای تماشای پرتاب نخستین ماهوارهای ارتباطاتی تجاری به نام سحرخیز.» “خودم را به معاون رئیس جمهور، «همفری،» ” که در عین حال، رئیس شورای فضایی نیز هست، معرفی می کنم و به او می گویم که داریم ده میلیون دلار خرج می کنیم که فضا را به همه نشان دهیم. اضافه می کنم که یکی از شخصیت های ما در این فیلم، رئیس شورای فضایی است… البته سی سال بعد، «ه. ۵. ۵» (اشاره به نام معاون رئیس جمهور وقت آمریکا، هربرت هوراشیو همفری، یک دفعه گفت: «پس باز هم خیال دارم رئیس باشم!» ۱۲ آوریل: خیلی هیجان زده ام چون استنلی زنگ زد و گفت که روس ها ادعا کرده اند یک سری سیگنال های رادیویی در فضا کشف کرده اند.

به «والتر سالیوان» که در «نیویورک تایمز» زنگ زدم و داستان واقعی را فهمیدم؛ فقط یک سری نوسان در اخترنمای «سی. تی. ای ۱۰۲» ۷۴ ثبت شده. ۱۴ آوریل: در انتشارات «هار کورت بریس اند ورلد» * مهمان شدم. دیگر مهمان ها شامل: «بیل یووانویچ،» (رئیس انتشارات) «جرمی برنشتاین،» ” (از مجلهی نیویورکر) «دنیس فلانگن،» * (از مجلهی ساینتیفیک آمریکن «دکتر رابرت جاسترو،» * (از مرکز فضایی گودارد) «استنلی کوبریک» و «کریستین کوبریک،» ۸۲ «آل روزنفلد» ۴* (سردبیر علمی از مجله ی لایف) ، «سیلوستر پت ویوور» ۸۴ «اسکات مردیث» که و تعداد زیادی دوست دیگر بود…

نقد کتاب 2001 یک اودیسه ی فضایی

در داستان کتاب 2001 یک اودیسه ی فضایی یک میلیون سال است که خشک سالی شدیدی شروع شده و این خشک سالی تا یک میلیون سال دیگر هم ادامه خواهد داشت. اینک زمانی است که پادشاهی مارمولک های ترسناک پایان یافته، ولی این جا، در قاره ای که روزی آفریقا نامیده خواهد شد، نبرد برای بقا به اوج تازه ای از درنده خویی رسیده و هنوز، پیروز این نبرد دیده نمی شود.

در این سرزمین خشک و بی حاصل، فقط موجوداتی که کوچک یا چابک یا درنده خو باشند، می توانند نشو و نما کنند و یا امیدی به بقا داشته باشند…

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 386 بار

Stanley%20Kubrick%20and%20Arthur%20C.%20Clarke%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D9%84%DB%8C%20%DA%A9%D9%88%D8%A8%D8%B1%DB%8C%DA%A9%20%D9%88%20%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D8%B3%DB%8C%20%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B1%DA%A9

عنوان کتاب: 2001 یک اودیسه ی فضایی

نویسندگان: استنلی کوبریک و آرتور سی کلارک

مترجم: مهدی فیاضی کیا

تعداد صفحات کتاب: 177 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

 این اثر شاعرانه در آغاز شاید غیر قابل باور به نظر برسد اما حقیقت محض است. یک عاشقانه خواندنی که رشد متفاوت دختری سیزده ساله را در میانه امواج زندگی نشان می‌دهد. متن و غافلگیری‌های...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 174
این وظیفه ماست که برای ثروتمند شدن کودکانمان در آینده اصرار داشته باشیم و این ممکن نیست مگر با بالا بردن هوش مالی آن ها که این هدف رابرت کیوساکی در کتاب کودکان هوشمند و ثروتمند است. در این کتاب کودکان یاد می گیرند تا در عصر اقتصادی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 543

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *