زمان زود پیر می شود

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
زمان زود پیر می شود (nbookcity.com)

دانلود کتاب زمان زود پیر می شود

کتاب زمان زود پیر می شود دربرگیرنده و داستان پیرامون خاطرات، گذر برگشت ناپذیر زمان و چرخه جادویی هستی انسان است.

شخصیت های داستان های آنتونیو تابوکی عمدتا آدم هایی از بطن جامعه اند، آدم هایی با ظاهر معمولی و با مشکلات روزمره، که با گشت و گذار در دنیای تخیلات و باغ خاطرات، در جستجوی کشف راه هایی برای پی بردن به راز هستی اند. مسئله زمان یکی از عناصر اساسی آثار تابوکی است. البته از دید او زمان قراردادی یا بیرونی با زمان وجدانی یا درونی فرق می کند.

خلاصه کتاب

محل وقوع داستان های کتاب زمان زود پیر می شود سرتاسر اروپاست، از برلین تا استانبول، از آشویتس تا بخارست. نویسنده، با خلق شخصیت هایی که گاه راوی داستان اند و گاه ماجرایشان روایت می شود، از اشخاصی جاافتاده و نسبتا مرفه سخن می گوید که می کوشند با مرور خاطرات بی شمار زندگی خود دست کم یک خاطره بیابند که نشان دهد زندگی شان را بیهوده نگذرانده اند.

همه شخصیت‌های این کتاب گویی درگیر رویارویی با زمان‌اند؛ زمانی که پشت سر گذاشته‌اند، زمانی که در آن به سر می برند، و آمیزش این دو زمان به گونه‌ای است که گاه تفکیک‌ ناپذیر می نماید. انگار در ساعت شنی زندگیِ آنان طوفان شن به‌ پا خاسته است: زمان می‌گریزد، متوقف می شود، دور خود می چرخد، ناپدید و سپس پدیدار می شود. اشباحی از گذشته ظاهر می شوند، چیزهایی که بیشتر متفاوت بوده‌اند اینک شبیه به هم به نظر می رسند. شخصیت‌های داستان، با درک از کف دادن زمان، خود را همچون کودکی احساس می کنند که به‌ ناگاه درمی یابد باد بادکنکی که در دست داشته خالی شده است. 

بخشی از متن کتاب

گرتا با زندگی در ژنو مشکل داشت، چون ژنو در برابر پاریس شهرستان محسوب می شد و شاید همین او را می آزرد. به راستی چیزی نبود که بشود در مراسمی خانوادگی در سالن غذاخوری بگوید. کاش می توانست در آن خانه محکم و استوار که پنجره های وسیعش مشرف به دریاچه بود، بر سرِ آن میز که آراسته به همه نعمت های خدا بود، از کویر بگوید، امّا آن وقت از او می پرسیدند چه ارتباطی با کویر دارد و او جواب می داد ارتباط آنها در تضادشان است. شما در اینجا دریاچه ای باشکوه دارید که لبریز از آب است و حتّی فواره ای وسط آن است که آب را تا صد متر به بالا پرتاب می کند، در حالی که مادربزرگ من در احاطه شن ها بود و وقتی دختربچه کوچکی بود برای یک کوزه آب باید صبح ها بر سر چاه القریب می رفت.

حالا حتّی نام چاه را به خاطر آوردم. برای رفتن تا سر چاه باید سه کیلومتر راه را در تاریکی می پیمود و در راهِ برگشت، زیر آفتاب سوزان، کوزه ای را سه کیلومتر روی سرش می برد. شما قدر آب را نمی دانید، چون آب فراوان دارید. آیا باید این حرف ها را می زد؟ آنها چه گناهی داشتند؟ شاید می توانست بگوید که به یاد اصطلاح شیر و خون افتاده است، به نظرش واقعا وحشتناک بود. زیرا وقتی دختر کوچکی بود، بعضی شب ها مادربزرگ او را با خود به طویله می برد و او مسحور مایع سفیدی می شد که مادربزرگ از پستان بزها در یک سطل مسی می دوشید. سپس سطل را با احترامی درخور موهبتی الهی به خانه می بردند. امّا به نظرش وحشتناک بود که در آن مایع سفید چند قطره خون بچکد.

شاید از وحشت فرار می کرد. امّا نمی توانست این را بگوید، چون خاطره نبود، خیالبافی بود، خاطره ای ساختگی ــ هرگز در آن طویله نبود ــ و با خود فکر کرد: به این ترتیب، با فرار از آن خاطره ساختگی، خود را در اینجا می یابم، میان این خانواده مهربان که با عشق و محبت آغوش بر من گشوده است. از همه شان عذر می خواهم. حرفم منطقی نیست، امّا شاید چون می دیدم دست هایم کمی تیره تر است، اصطلاح شیر و خون واقعا به نظرم عجیب می آمد. شاید به کمی هوای تازه نیاز داشتم. تابستانِ ژنو حتّی گرم تر از پاریس است و رطوبت هوا هم بیشتر است. من از این جشن خیلی لذت بردم. همه شما بسیار مهربانید. امّا انگار به کمی هوای تازه نیاز دارم…

نقد کتاب زمان زود پیر می شود

شخصیت پردازی در این داستان های کتاب زمان زود پیر می شود به گونه‌ای متفاوت انجام شده که گویای خلاقیت ادبی نویسنده هستند. به عقیده تابوکی، داستان کوتاه امکان خلق داستان‌های بیشتری را به نویسنده می دهد و از شکل «استبدادی» رمان به دور است. همه شخصیت‌های خلق شده توسط تابوکی در تلاش برای یافتن راهی به منظور فرار از اکنونی هستند که برایشان غیرقابل تحمل شده است.

هر 9 داستان کتاب، جست‌ و جویی خیال انگیز برای یافتن چیزی پنهان یا تغییر شکل داده است؛ چیزی که نه با عقل بلکه با احساس، شهود و حرف های ناگفته می توان آن را پیدا کرد. شخصیت‌های این داستان‌های سرزنده و به یاد ماندنی، با بی‌قراری و گمگشتگی دست و پنجه نرم می کنند در حالی که ترس ها و عشق هایشان برای همه ما آشنا خواهد بود، هر شخصیت باید با اشباحی از گذشته، باورهای غلط یا منحرف شده و پیچیده‌ترین معماهای هویت رو به رو شود و از دریچه‌ای جدید به مفهوم گذر زمان بنگرد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 297 بار

Antonio%20Tabucchi%20 %D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%88%20%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%88%DA%A9%DB%8C

عنوان کتاب: زمان زود پیر می شود

مجموعه داستان کوتاه

برنده ی جایزه ی آریستون یونان

برنده ی جایزه ی هانس اریش نوساک آلمان

برنده ی جایزه ی اشتات‏ پرایس اتریش

برنده ی جایزه ی ایدالگو اسپانیا

برنده ی جایزه ی سالنتو ایتالیا

نویسنده: آنتونیو تابوکی

مترجمان: فرزانه کریمی و هاله ناظمی

تعداد صفحات کتاب: 94 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب بنی آدم شامل شش داستان کوتاه است که اکثرشان در دو یا سه سال اخیر نوشته‌شده‌اند و مخاطبان در آن‌ها فضاهای جدیدی از دولت‌آبادی را درک خواهند کرد. درون‌مایه‌ اکثر داستان‌ها شهری است و بعضی‌شان نیز حتی در جغرافیایی خارج از ایران اتفاق می‌افتند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1136
کتاب های ارباب حلقه ها و هابیت با قدرت تخیل شگفت آور جی آر آر تالکین پایه و اساس بسیاری از آثار علمی - تخیلی در قرن بیستم بوده است. می توان رد پای تخیلات و افسانه های تالكینی را در آثار سینمایی چون« جنگ ستاره ها» نیز دید.
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 11715

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *