سندروم دختر خوب

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
سندروم دختر خوب (nbookcity.com)

دانلود کتاب سندروم دختر خوب

کتاب سندروم دختر خوب یکی از بهترین کتاب هایی است که در حوزه زنان نوشته شده و درباره خطرِ همیشه خوب بودن می‌گوید.

حتماً فکر می‌کنید در عصر حاضر زنان آن‌قدر جرئت و استقلال پیدا کرده‌اند و آن‌قدر مرزهایشان را خوب می‌شناسند که دیگر به کسی اجازه نمی‌دهند با آن‌ها بدرفتاری کند و آزارشان دهد. کتاب‌های بسیاری هم در این‌ باره نوشته شده است، پس چرا هنوز هم زنان قربانی سوء رفتار همسر، شریک زندگی، اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود می‌شوند؟ علی‌رغم آموزش‌های عمومی بسیار زیاد، هنوز هم شاهد کاستی‌ها و مشکلات زیادی در خصوص سوء رفتار با زنان هستیم.

آمار سوء رفتار علیه زنان بسیار تکان‌ دهنده است. به عقیدۀ بورلی انگل، علاوه بر عدم وجود اقدامات پیشگیرانۀ کافی برای مواجهه و مقابله با مردانی که از زنان سوءاستفاده می‌کنند، دلیل دیگر اینکه زنان همیشه قربانی سوءرفتار مردان هستند «خوب بودن» بیش‌ از حد آن‌ها است. این خوب بودن باعث جذب افراد نادرست به‌سوی زنان می‌شود و این پیام روشن را به مردان می‌دهد که آن‌ها طعمۀ خوبی برای بهره‌کشی، کنترل و حتی سوءاستفادۀ احساسی، جسمی و جنسی هستند. به‌علاوه، این رفتارهای خوب باعث می‌شوند که زنان نتوانند از حق خود دفاع کرده و از شر یک رابطۀ ناسالم و یا آزاردهنده خلاص شوند.

خلاصه کتاب

بورلی اِنگِل، روان‌پزشک و روان‌ درمانگر مطرح آمریکایی، بیش از 35 سال است در زمینهٔ کمک به قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی، جسمی و عاطفی و نیز در حوزهٔ مسائل زنان فعالیت می‌کند. کتاب سندروم دختر خوب نتیجهٔ بررسی مسائل و معضلات صدها زنی است که برای دریافت مشاوره به اِنگِل مراجعه کرده‌اند، زنانی که تنها راه‌حل برای دوست داشته شدن و جلب توجه و رضایت اطرافیان را در خوب بودن می‌بینند، زنانی که با خوب بودن این پیام را به اطرافیان خود منتقل می‌کنند که حدومرز مشخص روانی یا فیزیکی با دیگران ندارند و نمی‌توانند در برابر درخواست اطرافیان از وقت، انرژی و حریم خود دفاع کنند.

از جا بلند شوید، رشد و ترقی خود را از دیگران مستقل کنید و جسارت و ارادهٔ لازم برای تبدیل‌شدن از یک دختر خوب به یک زن قدرتمند را بیابید. نویسنده باور دارد رفتارهای «دختر خوب» باعث قرار گرفتن زنان در معرض آزار و سوءاستفاده می‌شود. حقیقت تلخ این است که «خوب بودن» زنان خیلی برایشان گران تمام می‌شود. خیلی‌ها، فرقی نمی‌کند چه زن و چه مرد، از ضعف‌های دیگران به نفع خود استفاده می‌کنند؛ و «خوب بودن» بیش‌ازحد قطعاً یک ضعف به‌حساب می‌آید.

تلاش نویسنده بر این است که زنان را ترغیب کند تا بیشتر به شعور خود اعتماد کنند و هرگز به کسی اجازه ندهند به‌جای آن‌ها تصمیم بگیرد و صلاحشان را به آن‌ها تحمیل کند و در مقابل، آن‌ها را تشویق کند تا از حق خود دفاع کنند و مطیع و منفعل نباشند. در کتاب سندروم دختر خوب، زنان یاد می‌گیرند که چطور بدون قربانی کردن خود مهربان باشند و مثل آب خوردن چشم‌ بسته به دیگران اعتماد نکنند. از همه مهم‌تر اینکه یاد می‌گیرند چطور بدون اینکه حس زنانگی را در خود از بین ببرند قوی و قدرتمند باشند.

بخشی از متن کتاب

قبول کنید که آن بدرفتاری ها یا نادیده گرفتن ها حقتان نبوده است. به خودتان بگویید که هیچ کدام از رفتارهای شما به عنوان یک کودک توجیه کننده آن بدرفتاری ها یا بی توجهی ها نبوده است. اگر هنوز هم خودتان را برای رفتارهای نامناسب و اشتباه والدینتان سرزنش می کنید به این فکر کنید که یک کودک تا چه اندازه آسیب پذیر و معصوم است با کودکان کم سن وسال وقت بگذرانید و ببینید فارغ از تمام تلاششان برای رفتارهای درست و بالغانه چقدر معصوم و شکننده هستند از خودتان بپرسید آیا رفتار این کودکان می تواند توجیه کننده رفتارهای آزاردهنده والدینشان باشد؟

داستان خود را تعریف کنید حتماً این عبارت معروف را شنیده اید که: «ما به اندازه رازهایمان درد میکشیم» وقتی حقیقت بدرفتاری و بی توجهی والدین خود با شما در دوران کودکیتان را از دوستان صمیمی و اطرافیان نزدیک خود پنهان میکنید مدام در تلاش هستید تا آن را مثل یک راز مخفی برای خودتان نگاه دارید انگار که همه آنها تقصیر شما بوده است وقتی درباره تجربیات کودکی خود با فردی صمیمی و قابل اعتماد مثل شریک عاطفی، دوست نزدیک روان درمانگر یا اعضای یک گروه تحت حمایت صحبت میکنید از شر آن رازی که در سینه خود پنهان کرده بودید خلاص میشوید و در نتیجه دیگر احساس تحقیر شدن و شرمندگی نمیکنید.

مسئولیت کارهای دیگران را به عهده نگیرید اگرچه احتمالاً بـ به منطقی پذیرفته اید که بدرفتاریها و بی توجهیهای والدینتان به هیچ وجه تقصیر شما نبوده است شاید هنوز به لحاظ احساسی نتوانسته اید آن را بپذیرید. ممکن است هنوز هم خودتان را برای آن کارها سرزنش کنید. قطعاً هیچ کدام از کارهایی که شما در دوران کودکی خود به عنوان یک کودک انجام داده اید نمیتواند توجیه کننده هیچ شکلی از بی توجهی یا آزار عاطفی، جسمی و … باشد.

نقد کتاب سندروم دختر خوب

انگل با معرفی گونه های مختلف دختران خوب به شما کمک می کند دریابید آیا از سندروم دختر خوب رنج می برید یا نه و با ارائه ی توصیه های خردمندانه و تمرینات و نسخه های عملی گام به گام به شما می آموزد خود واقعی تان را بپذیرید و قاطعانه به دیگران نشان دهید کجا به حریم شما تجاوز و از شما سوء استفاده کرده اند.

مطیع و منفعل بودن باعث ضعف شما می‌شود و این ضعف همان چیزی است که افراد سودجو به‌دنبال آن هستند. شما می‌توانید با اتکا به قدرت و توان شخصیتی خود، در جای لازم «نه» بگویید و به خواسته‌های سودجویانه دیگران تن ندهید. این همان نکته‌ای است که همه زنان باید یاد بگیرند: آن‌ها باید سندروم معرفی شده را بشناسند و از آن رها شوند.

کتاب سندروم دختر خوب به علاقه‌مندان به کتاب‌های توسعهٔ فردی پیشنهاد می‌شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 2,325 بار

Beverly%20Engel%20 %D8%A8%D9%88%D8%B1%D9%84%DB%8C%20%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84

عنوان کتاب: سندروم دختر خوب

ده قدم تا رسیدن به قدرت و پایان دادن به آزارها

نویسنده: بورلی انگل

مترجم: الهام احمدزاده

تعداد صفحات کتاب: 384 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 36.16 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

آنها خاطرات زیادی با یکدیگر ساختند و در چهارده سالگی به هم دل دادند و هریک از این دو، حسی متفاوت را در رابطه‌شان تجربه می‌کردند. اما در این میان چیزی احساس چارلی و سیلاس را به طور کل تغییر می‌دهد و...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 523
در پایان جنگ جهانی اول تعبیر « فاشیسم » در اروپا تعبیری بیگانه بود. اما چهار سال بعد تقریبا هر اروپایی نام حزبی را می دانست که در ایتالیا، پس از درگیری های سخت و طولانی که به جنگ داخلی می مانست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 550

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *