ماجراهای شگفت انگیز

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
ماجراهای شگفت انگیز (nbookcity.com)

دانلود کتاب ماجراهای شگفت انگیز 

کتاب ماجراهای شگفت انگیز (داستان های شگفت انگیز) در مجموع، برترین آثار ادگار آلن پو را قبل از مرگ نابهنگامش در سال 1849 گرد هم آورده و به مخاطبین بی‌شمار این نابغه‌ی دنیای ادبیات تقدیم می‌کند. داستان‌ها سراسر شگفتی و رمزآلودگی را به همراه دارند. تا جایی که نمی‌توان از آن‌ها، توقع عبرت یا یافته‌ای اخلاقی را داشت. داستان‌های ادگار آلن پو به خاطر رازآلود و ترسناک بودن مشهورند و از او به عنوان مبدع داستان‌های کارآگاهی نام می‌برند.

در برخی از داستان‌های کتاب «داستان‌های شگفت‌انگیز»، که تقریباً همه از آثار دوران جوانی او هستند، ادگار آلن پو تمایل بسیار زیادی به نوعی از فلسفه علمی دارد که او را وادار می‌کند تا همه رویدادهایی را که مایه این داستان‌هاست با اصول این یا آن علم منطبق بداند، حتی آن‌هایی را که کمترین مناسبتی با این انطباق ندارند.  در داستان‌های پو، استحکام منطقی و ظرافت اندیشه به تخیلی بسیار بارور پیوند می‌خورد. پو توانسته است در این داستان‌ها از رمز و رازی شبح‌گونه به تحلیل جزئیات پردازد و با قدرتی نادر قلمرو تاریک را توصیف نماید و از آن‌جا به گوشه و کنار مرموز خرافات و جهان غیرواقعی آن‌ها راه پیدا کند.

چکیده کتاب

ماجراهای شگفت انگیز نوشته‌ی ادگار آلن‌ پو، نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهل آمریکاست. پو آدمی است جور و سرکش با روحیه ای عاصی پس طبیعی است که آمریکایی های قشری و متظاهر او را نپسندند و مهر فساد اخلاق بر پیشانی اش بزنند و آثارش را نیز همچون زندگی شخصی اش انگاشته و آن ها را تقریبا جزو آثار ضاله که روح را دچار لعن و نفرین و سرگردانی می کنند بدانند.

داستان‌های ماجراهای شگفت انگیز ، شاعرانگی، معما و طنز تلخ را در هم می‌آمیزند و نبوغ آلن پو در نویسندگی را به رخ همگان می‌کشند. این مجموعه از آثار پو، دربردارنده‌ی برخی از هیجان‌انگیزترین و به یاد ماندنی‌ترین داستان‌هایی است که تا به حال نوشته شده است. شخصیت‌های این داستان‌ها، افرادی دچار اختلالات عصبی و طرد شدگان از اجتماع هستند و ترس‌هایی ناشناخته و معماهایی به ظاهر حل نشدنی بر ذهنشان حکومت می‌کند.

بخشی از متن کتاب

استعدادهای روحی که با اصطلاح تجزیه‌وتحلیل مشخص می‌شوند، فی‌نفسه خیلی کم قابل‌تجزیه و تحلیل هستند. ما این نیروها را فقط بر اساس نتایج آن‌ها ارزیابی می‌کنیم. آنچه ما درباره آن‌ها و در میان سایر ملل میدانیم این است که این نیروها برای کسی که به میزان قابل‌توجهی از آن‌ها را در اختیار دارد، سرچشمه لذت‌های سرشاری به شمار می‌رود. همچنان که انسان نیرومند از قدرت خویش خرسند بوده و با تمرین‌هایی که عضلات را به کار وامی‌دارد، خود را تکمیل می‌کند، به همان نحو تحلیل‌گر نیز بلندآوازگی خویش را در آن‌گونه فعالیت‌های روحی می‌یابد که کار آن پی بردن به گه مطالب است. او لذت خود را حتی در پیش‌ پاافتاده‌ ترین موقعیت‌ها که سبب به کار گرفتن استعداد وی می‌شود، بازمی‌یابد. چنین فردی دیوانه‌ وار شیفته معماها، جناس‌های پیچیده لفظی و خطوط هیروگلیف می‌باشد. در هریک از راه‌حل‌ها قدرت زیرکانه‌ای به کار می‌برد که ازنظر عامه مردم حالت خارق‌العاده پیدا می‌کند. نتایجی که از به‌کارگیری ماهرانه نفس و از جوهر روش او حاصل می‌شود حقیقتاً حالت ظاهری یک مکاشفه را دارد.
نیروی سرشار این قریحه حل‌وفصل معضلات، شاید از مطالعه ریاضیات و خصوصاً از مطالعه بالاترین و مهم‌ترین رشته این علم یعنی ریاضی تحلیلی کسب می‌شود که به نادرست و فقط به خاطر عملیات قهقرائی و مبتذلی که تصور می‌شود جوهر تحلیل به معنای عالی کلمه می‌باشد به این نام معروف گشته است. زیرا به‌طور خلاصه هر محاسبه‌ای فی‌نفسه یک تحلیل نیست. مثلاً یک شطرنج‌باز خیلی راحت محاسبه را بدون تحلیل گری انجام می‌دهد. ازاینجا نتیجه می‌شود که اثرات بازی شطرنج بر روی خصوصیت ذهنی خیلی بد ارزیابی‌شده است. من در اینجا قصد ندارم رساله‌ای در مورد تحلیل بنویسم، فقط می‌خواهم در ابتدای ماجرایی نسبتاً عجیب، ملاحظاتی بی‌طرفانه ارائه دهم که می‌تواند برای آن به‌عنوان پیش گفتار به کار رود.
مدت‌هاست که از تأثیرات بازی ویست بر روی استعداد حسابگری در افراد بحث می‌شود. و بوده‌اند افرادی باقدرت فکری فوق‌العاده که ظاهراً لذت غیرقابل درکی از این بازی در خود احساس نموده و به شطرنج، به‌عنوان یک بازی سبک توجهی نداشته‌اند. درواقع هیچ بازی دیگری مانند ویست وجود ندارد که قریحه تحلیل گری را تا این اندازه به کار اندازد. بهترین بازیکن شطرنج در دنیا چیزی جز یک بازیکن شطرنج نمی‌تواند باشد. اما مهارت در بازی ویست، قدرت موفقیت در کلیه محاسبات احتمالی و استقبال از خطرات: اهمیت خاصی را که طی آن روح باروح دست‌وپنجه نرم می‌کند، ایجاب می‌نماید. هنگامی‌که از مهارت صحبت می‌کنم، منظورم آن نوع تکامل در بازی است که شامل تیزهوشی و دقتی می‌شود که می‌توان آن را به‌طور منصفانه در موارد گوناگون به کار گرفت. این موارد نه‌تنها گوناگون بلکه پیچیده نیز هستند و اغلب خود را در اعماق فکر که مطلقاً دور از دسترس یک هوش معمولی می‌باشد، مخفی می‌نمایند. با دقت ملاحظه کردن، یعنی مشخص به خاطر آوردن، – و از این نقطه‌نظر، – یک بازیکن شطرنج که برخوردار از دقتی بسیار نیرومند باشد، خیلی خوب می‌تواند ویست بازی کند. زیرا قواعد هویل» که خود فقط بر پایه ساختار بازی پی‌ریزی شده است به‌سادگی و به‌طورمعمول قابل‌درک و فهم می‌باشد.

معرفی ادگار آلن‌ پو

ادگار آلن‌ پو نویسنده برجسته آمریکایی در سال 1809 در بوستون متولد شد. او نویسنده، شاعر و منتقد پایه‌گذار جنبش رمانتیک بود. پدر و مادرش هردو بازیگر بودند اما در کودکی آن‌ها را از دست داد و تحت سرپرستی جان آلن درآمد. تا نوجوانی نزد آن‌ها ماند و بعد به دلیل اختلافاتی که با آن‌ها داشت ترکشان کرد. ادگار به دلیل هزینه بالای تحصیل نتوانست به دانشگاه برود به ارتش رفت و کار نویسندگی را نیز هم‌زمان آغاز کرد و توانست سبک خود را به دست آورد. او که بیشتر شهرتش را مدیون داستان‌های کوتاهش است، کارهایش بیشتر در سبک پلیسی و جنایی و خوفناک و فرانکشتاینی است.

البته ادگار آلن‌ پو در پس هر ماجرایی به دنبال کشف حقایقی است که مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. او از رمزنگاری و همچنین کیهان‌شناسی برای نوشتن آثارش بهره می‌برد. امروزه برای نویسندگانی که در سبک و سیاق کارهای او می‌نویسند و به‌اصطلاح نویسندگان آثار رازآلود محسوب می‌شوند جایزه‌ای بانام او در نظر گرفته‌شده است. نویسندگانی چون داستایوسکی، خورخه لوئیس بورخس، توماس آلن و… از نویسندگان برجسته‌ای هستند که از آثار او تأثیر زیادی گرفته‌اند. از آثار ادگار آلن‌پو می‌توان به قتل‌های خیابان مورگ، برنیس، گربه سیاه، زوال خاندان آشر، سوسک طلایی، لیژیا، به هلن، قورباغه، تیمور لنگ، سایه، جنایت در کوی غسالخانه، کلاغ و… اشاره داشت. او در سال 1849 در مریلند درگذشت.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,723 بار

Edgar%20Allan%20Poe%20 %D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%A2%D9%84%D9%86%20%D9%BE%D9%88

عنوان کتاب: ماجراهای شگفت انگیز 

نویسنده: ادگار آلن پو

مترجم: پرویز شهدی

تعداد صفحات کتاب: 400 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل:  4 مگابایت

نوع فایل: (RAR) PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب سرگذشت آرتور گوردن پیم با روایتی اول شخص و معمولی از سفری دریایی آغاز می‌شود و به موضوعات پیش‌پا افتاده شورش، آدم خواری، وحشیگری و ابهامات طاقت فرسا می‌پردازد. گرچه کتاب منتقدان زمان خود را راضی نکرد، اما برای تاثیرش بر نویسندگان بعد از خود از جمله ژول ورن، بودلر...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 812
سیمون دو بووار یکى از شاخص ‏ترین چهره ‏هاى چپ‏گراى فرانسوى است که آشنا شدن با دیدگاه کلى او، انسان را با بخش عظیمى از جریان سیاسى، اجتماعى روزگار جنگ جهانى دوم و سال‏ هاى پس از آن، آشنا می ‏سازد. و اما رمان ماندارن‏ ها در ادبیات نیمه دوم قرن بیستم، جایگاه ویژه ‏اى دارد.
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 1736

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *