پرورش نخبگان معنوی در مساجد

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
پرورش نخبگان معنوی در مساجد (nbookcity.com)

دانلود کتاب پرورش نخبگان معنوی در مساجد

با خواندن کتاب پرورش نخبگان معنوی در مساجد خواهید دانست نقطه ضعف طرح ها و برنامه ریزی های فرهنگی چیست.

این اثر، برگرفته از سخنرانی استاد علیرضا پناهیان در جمع مدیران، سیاست‌ گذاران و فعالان فرهنگی مساجد و کانون‌ های فرهنگی سراسر کشور در تابستان ۸۶ است که مؤسسهٔ بیان معنوی بازنویسی و تنظیم کرده و به فراخور نیاز مطالبی در راستای تکمیل بحث به آن افزوده است.

خلاصه کتاب

کتاب پرورش نخبگان معنوی در مساجد به ارائه برنامه ها و نکات مهم برای تربیت نیروهای تراز اسلام در مساجد با ذکر مثال های شیرین از نمونه های موفق تربیتی مساجد می پردازد.

در این سخنرانی نکاتی درباره اولویت پرورش نخبگان معنوی، هدف پرورش نخبگان معنوی، برنامه‌ی تربیت نخبگان معنوی، ارائه قاعده کلی در این باره و بحثی درباره اولویت کار فرهنگی و تربیتی در تمامی عرصه‌ها می‌خوانید.

بخشی از متن کتاب

جذب به دین یک ضرورت است، اما پرداختن به این ضرورت عوارضی هم دارد. با اصلاح روشها و برنامه های می توان این عوارض را به حداقل رساند. مهمترین اصلاح، اولویت دادن به سرمایه گذاری بر روی خوب ها و تلاش برای خوب تر کردن و نمایش دادن دین در چهره، گفتار و رفتار آنها است. هیچ امکاناتی برای جذب انسان ها به معنویت، بهتر و تأثیرگذارتر از دیدن و حشرونشر با افراد معنوی نیست. یعنی کسانی که در سطح دین نمانده اند و به اوج رفته اند. افراد برجسته معنوی، با رشد یافتن نخبگان معنوی به وجود می آیند.

پس اولویت دادن به پرورش نخبگان معنوی، اولویت دادن به فراهم کردن بهترین امکانات برای رشد و پرورش دیگران نیز به شمار می رود. به عبارت دیگر اگر می خواستیم فقط برای ناآشنایان با دین، یا حتی دین داران و مذهبی های معمولی، دل بسوزانیم و فقط به آنها اولویت دهیم، باز هم هیچ کاری بهتر و مؤثرتر از اهمیت دادن به پرورش نخبگان معنوی نمی توانستیم انجام دهیم. اولویت دادن به پرورش نخبگان معنوی، اصلا به این معنا نیست که برای نخبگان معنوی برنامه هایی برگزار کنیم و دیگران را به آن برنامه ها راه ندهیم.

بلکه باید هر کسی بتواند از این برنامه ها استفاده کند و شرکت در برنامه ها آزاد باشد. اولویت دادن به این معنی هم نیست که ما مصادیق نخبگان معنوی را طبق شاخص های خاصی شناسایی کنیم تا در برنامه شرکت کنند. بلکه هرکس خواست می تواند شرکت کند. اما محتوای این برنامه ها باید با هدف رشد نخبگان معنوی تهیه و تنظیم شود. به عبارت دیگر اولویت دادن بیشتر در مقام طراحی برنامه است. اگر برنامه ها از نظر سطح و عمق برنامه، متناسب با رشد نخبگان معنوی طراحی شود، طبیعی است که بیشترین مشتریانش هم نخبگان معنوی باشند…

علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی را به خواندن کتاب پرورش نخبگان معنوی در مساجد دعوت می‌کنیم. اگر تا به حال دغدغه یا تجربه کار فرهنگی داشته اید، حتما در همان ابتدا با از این  قبیل سوالات مواجه شدید که:

  • برای جذب دین‌گریزان و دین‌ستیزان برنامه ریزی کنیم؟ یا اهالی مسجد و هیئت را تقویت کنیم؟
  • اولویت با خوب‌تر کردن خوب‌هاست یا خوب کردن همه؟
  • در کدام صورت کارما فایده بیشتری دارد و ارزمند تر خواهد بود؟
  • و اصولا شاخصه موفقیت یک کار فرهنگی در مسجد چیست؟

نویسنده کتاب ابتدا با طرح پرسش های بالا و چرایی اهمیت انتخاب نوع مخاطب و اولویت گذاری آن به معرفی شاخصه ای متفاوت برای اندازه گیری موفقیت کار فرهنگی می پردازد. در بخش بعدی کتاب دلایل عقلی و روایات ترجیح پرورش نخبگان معنوی مطرح می شود.

در بخش بعدی به هدف اصلی پرورش نخبگان معنوی و تطابق آن با وظیفه اساسی روحانیون و نقش آن در زمینه سازی ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه می پردازد. برای اثربخشی هر چه بیشتر این مباحث مطرح شده در کتاب؛ نویسنده در بخش پایانی به معرفی نمونه و راهکارهای عینی و عملیاتی اشاره میکند که میتواند توسط مربیان و مخاطبان کتاب در مساجد مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 215 بار

Alireza%20Panahian%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: پرورش نخبگان معنوی در مساجد

نخبگان معنوی

نویسنده: علیرضا پناهیان

تعداد صفحات کتاب: 36 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

خالق، عشق است و عشق، خالق است. حقیقتی که بعد از خواندن کتاب حاضر به آن می رسیم این است که عشق، تنها درسی است که ما انسان ­ها باید در این دنیا به آن تسلط پیدا کنیم. وقتی می فهمی که عشق...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2707
یافتن یک چکش بصری مناسب باید با تمرکز بر میخ کلامی یا پیام یک برند شروع شود. مهم‌ترین نکته اینجاست که این میخ کلامی نیز از استراتژی برندینگ یک برند استخراج میشود و تمامی این...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 318

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *