چرندیات پست مدرن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چرندیات پست مدرن (nbookcity.com)

دانلود کتاب چرندیات پست مدرن

کتاب چرندیات پست مدرن، بنابه اظهارنظر نویسندگانش طوفان کوچکی در برخی حلقه های روشنفکری به پا کرده است. آن‌ها نشان داده‌اند که «فلسفه فرانسه‌ی مدرن پر از مهملات قدیمی است»

ولی جالب است بدانید که نویسندگان کتاب، مدعی هستند روشنفکران مشهوری از قبیل لاکان، کریستوا، ایریگاری و بودریار بطور مکرر از مفاهیم و واژگان علمی سوءاستفاده کرده‌اند یا ایده‌های علمی را کاملاً خارج از بافت و زمینه خود به کار برده‌اند و هیچ گونه دلیلی هم برای این کار نیاورده‌اند. نظر شما چیست؟ آیا به راستی آن‌ها می‌توانند این موضوع را ثابت کنند. این کتاب در واقع دو اثر مجزا – ولی مرتبط – در یک جلد است که به پیچاندن مطلب، استفاده از زبان عمداً مبهم، فکر آشفته و پریشان و سوءاستفاده از مفاهیم علمی می پردازد.

سخن نویسنده

داستان كتاب چرندیات پست مدرن با يك حقه شروع شد. چند سالی می‌شد كه گرايش‌های فكری در برخی حوزه‌های دنيای آكادميك آمريكا ما را متعجب و ناراحت كرده بود. به نظر می‌رسيد بخش‌های وسيعی از علوم انسانی و علوم اجتماعی، فلسفه‌ای را برگزيده‌اند كه آن را، تا زمان يافتن اصطلاح بهتری، «پست‌ مدرنيسم» می خوانيم. جريانی فكری كه مشخصه آن طرد كم و بيش صريح سنت عقل‌ گرايانه عصر روشنگری، جدايی گفتمان‌های نظری از هرگونه آزمون تجربی، و نوعی نسبيت‌گرايی شناختاری و فرهنگی است كه علم را چيزی جز نوعی «روايت»، نوعی «اسطوره» يا نوعی برساخته اجتماعی نمی‌داند.

برای واكنش نشان دادن به اين پديده، يكی از ما (سوكال) تصميم گرفت آزمايش نامتعارف (و مسلما كنترل‌نشده‌ای) انجام دهد: اين كه به يك نشريه مطالعات فرهنگی آمريكايی مد روز، Social Text ، هجويه و نقيضه‌ای از آن نوع كارهايی را تحويل دهد كه در سال‌های اخير به شدت افزايش يافته‌اند، و ببيند آيا آن را منتشر خواهند كرد يا نه…

خلاصه کتاب

کتاب حاضر، اولین بار در سال 1997 منتشر شد. آلن سوکال در این کتاب با ژان بریکمون همراه می شود تا از سوءاستفاده های انجام شده از مفاهیم علمی در نوشته های شناخته شده ترین اندیشمندان پست مدرن در جهان امروز پرده بردارد. در این اثر خواندنی، این دو نویسنده به اشتباهات برخی پست مدرنیست هایی می پردازند که از علم برای پشتیبانی از مباحث و نظریات شخصی خودشان استفاده می کنند. کتاب چرندیات پست مدرن با شوخ طبعی و ارائه ی مباحثی مستدل، این تفکر را رد می کند که نظریات علمی، تنها «روایات» یا ساختارهایی اجتماعی هستند و به کاوش در توانایی ها و محدودیت های علم در توصیف شرایط زندگی انسان می پردازد.

بخشی از متن کتاب

با این همه، در نقدهایی که ما را به صورت افرادی «علم گرا» و دشمن آشتی ناپذیر فلسفه و علوم اجتماعی ترسیم می کنند، چیز جالب و غم انگیزی وجود دارد. قضیه کاملا برعکس است، علاقه ی ما به این رشته ها، علاقه ای که بسیاری از همکاران فیزیکدانمان آن را بیش از حد می دانند، ما را به کشف و تقبیح «شیادی ها» رهنمون شد.

نقد کتاب چرندیات پست مدرن

این اثر با واکنش مثبتی از سوی بسیاری از دانشمندان مواجه شده‌ است. پروفسور تامس نیگل، فیلسوف، با توصیف کتاب چرندیات پست مدرن به عنوانی اثری که هم پر از نقل‌قول‌هایی قلمبه‌سلمبه از روشنفکران بزرگ فرانسوی است و هم آکنده از توضیحات بسیار صبورانه‌ای که چرا این گفته‌های چرندیات هستند، از سوکال و بریکمون حمایت کرده‌است. وی اظهار می‌کند که «ظاهراً در صحنه پاریسی چیزی هست که آن را برای گزافه‌گویی‌های بی‌پروا مهمان‌نواز می‌ کند.»

از دیگر دانشمندانی که احساس مشابهی نسبت به قضیه داشته‌اند، می‌توان از ریچارد داوکینز نام برد که در مقاله‌ای تحلیلی بر این کتاب، در مورد بخش لاکان می‌نویسد: «لازم نیست تبحر سوکال و بریکمون را در ریاضیات داشته باشیم تا بفهمیم که نویسنده چنین چیزهایی «ساختگی» است. شاید، وقتی از مفاهیم غیرعلمی صحبت می‌کند، اصالت داشته باشد، اما، وقتی یک فیلسوف عضو نعوظ‌ کننده بدن مرد را با ریشه دوم عدد منهای یک برابر می‌کند، در زمینه مباحثی که من سررشته‌ای از آن‌ها ندارم، در چشم من تمام اعتبار خود را از دست می‌دهد.

تعداد بازدید: 316 بار

Alan%20Sokal%20 %D8%A2%D9%84%D9%86%20%D8%B3%D9%88%DA%A9%D8%A7%D9%84

عنوان کتاب: چرندیات پست مدرن

از کتاب های برگزیده سال به انتخاب نیویورک تایمز

جز پرفروش ترین کتاب ها در ایالات متحده آمریکا

نویسندگان: آلن سوکال و ژان بریکمون 

مترجم: عرفان ثابتی 

تعداد صفحات کتاب: 402 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1047
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *