چرند و پرند

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چرند و پرند (nbookcity.com)

دانلود کتاب چرند و پرند

کتاب چرند و پرند حاوی داستان هایی ست که آینه تمام نمای وضعیت موجود در زمانه ی دهخداست.

اثری با مضمون طنز سیاسی و اجتماعی است که تمام دوست‌ داران زبان و ادبیات فارسی از خواندن آن لذت خواهند برد. علی اکبر دهخدا این کتاب را در قالب داستان کوتاه، اعلامیه، تلگراف، گزارش خبری و… نوشته است. این نوشته ها در فاصله زمانی بین پیروزی انقلاب مشروطیت و شروع استبداد صغیر در ۳۲ شماره هفته نامه صوراسرافیل به مدیریت جهانگیرخان شیرازی، و بعدتر در سه شماره صوراسرافیل که پس از شروع استبداد صغیر توسط دهخدا در سوییس چاپ شد، منتشر می شد.

خلاصه کتاب

درست است که موضوعات مطرح‌ شده در کتاب پیش رو مربوط به زمان گذشته است و شاید به ظاهر با گذر زمان اهمیت خود را از دست داده، اما دغدغه‌های مطروح در آن همچنان به قوت خود باقیست و شاید ریشه خیلی از مشکلات امروز را بتوان در آن یافت. اوج جهالت و پشت‌ کردن به علم و انواع خیانت‌ها به کشور و مردم، به نام دین و نظام و دولت، واقعاً به طرز گزنده‌ای در کتاب چرند و پرند آمده، طوری‌ که در لحظاتی آدم نمی داند گریه کند یا بخندد.

اما گذشته از این موضوع، نمی توان اهمیت ادبی و طرز بیان و قلم پر قدرت دهخدا را که همواره ارزش خواندن دارد را در نظر نگرفت. کتابی که جای خندیدن، جای فارسی یاد گرفتن، جای غصه‌ خوردن بر احوالات روزنامه‌ نگاری و نویسندگی ممکلت، جای دیدن اولین ریشه‌ های دقیق داستان فارسی، جای یاد گرفتن ظنز غریب مستتر در زبان گفتاری و… را در دل نهفته دارد.

دهخدا با برگزیدن زبان محاوره در نوشته‌ هایش از سبک نگارش پیچیده و رایج زمان خود اجتناب کرد و با به کار بردن اصطلاحات روزمره مردمی زبان نوشتاری قدرتمندی پایه‌ گذاری کرد، او از پیش قراولان نثر نوین فارسی محسوب می شود. اگرچه نثر او بر پایه استفاده از اصطلاحات و لغات روزمره کوچه و بازار شکل گرفته‌ است، اما نثری فصیح و به دور از هرگونه بددهانی است. کتاب چرند و پرند یکی از آثار مهم دوران مشروطه است.

بخشی از متن کتاب

در قدیم‌ الایام در دنیا یک دولتِ ایران بود، در همسایگی ایران هم دولت یونان بود. دولت ایران آن وقت دماغش پر باد بود. از خودش راضی بود. یعنی بی‌ادبی می‌شود لولهنگش خیلی آب می‌گرفت. کباده ملک‌الملوکی دنیا را می‌کشید. بلی، آن وقت در ایران، معشوق‌ السلطنه، محبوب‌ الدوله، عزیزالایاله، خوشگل‌ خلوت، قشنگ‌ حضور، ملوس‌ الملک نبود. در قصرها هم سُرسُره نساخته بودند. ملاهای آن وقت هم چماق‌الشریعه، حاجب‌الشریعه، پارک‌الشریعه نداشتند. خلاصه آن وقت کالسکة‌الاسلام، میز و صندلی‌المذهب، اسبِ روسی‌الدین وجود نداشت. خوش آن روزها واقعآ که درست عهد پادشاه وزوزک بود.

مَخْلصِ کلام، یک روز دولت ایران لشکرهای خودش را جمع کرد. یواش یواش رفت تا پشت دیوار یونان. برای داخل شدن یونان یک راه بیش‌تر نبود که لشکر ایران حکمآ باید از آن راه عبور کند. بلی، پُشت این راه هم یک کوچه آشتی‌کنان مسجد آقاسیدعزیزالله، یعنی یک راه باریک دیگر بود، ولی لشکر ایران آن راه را بلد نبود. همین‌ که لشکر ایران، پشت دیوار یونان رسید، دید این یونانی‌های بدذات هفت‌خط، با قشون جلو راه را گرفته‌اند. خوب حالا ایران چه خاک به سرش کند؟ برود چطور برود، برگردد چطور برگردد. ماند سفیل و سرگردان. خدا رحمت کند شاعر را خوب گفته است:

«نه در غربت دلم شاد و نه رویی در وطن دارم» الخ. از آن‌جا که باید کارها راست بیاید یکدفعه لشکر ایران دیدند یواشکی یک نفر از آن جعفرقلی‌آقاها پسر بیگلرآقاهای قزاق یعنی یک نفر غریب‌نواز، یک نفر نوع‌پرست، یک نفر مهمان‌دوست از لشکر یونان جدا شد. و همه جا پاورچین پاورچین آمد تا اردوی ایرانی‌ها و گفت: «سلامٌ علیکم، خیرمقدم، خوش آمدید، صفا آوردید، سفر بی‌خطر.» ضمنآ آهسته با انگشتِ شهادت آن کوچه آشتی‌کنان را به ایرانی‌ها نشان داده، گفت: «ما یونانی‌ها آن‌جا لشکر نداریم، اگر شما از آن راه بروید می‌توانید مملکت ما را بگیرید.» ایرانی‌ها هم قبول کرده و از آن راه رفته داخل خاک یونان شدند.

نقد کتاب چرند و پرند

کتاب چرند و پرند تصویر روشنی از شرایط اجتماعی و سیاسی ایران در روزگار و زمانه‌ی دهخدا است و صاحب نظران آن را نمونه‌ی نابی از ادبیات سیاسی و انتقادی عصر مشروطه قلمداد می کنند. این کتاب برگرفته از یادداشت هایی است که دهخدا در ستون فکاهی روزنامه‌ی صور اسرافیل و با امضای دخو منتشر می کرد.

علی اکبر دهخدا به عنوان نویسنده و یا روزنامه نگاری طنزنویس و به عنوان صاحب‌ اثر بزرگترین فرهنگ لغت فارسی، شهره خاص و عام است. کما این‌ که چه در کتب و مقالات فراوان از اساتید بزرگ ادبیات فارسی و حتی اندیشمندان اجتماعی و سیاسی و چه در صفحات مجازی که این روزها در دسترس همگان قرار دارد از ایشان بسیار گفته شده است.

پیش از انقلاب مشروطه طنز و فکاهی در نظم و نثر فارسی بیشتر برای تسویه حساب‌ها یا ابراز ناخرسندی‌های شخصی استفاده می‌شد و رسته ادبی مسقلی محسوب نمی‌شد. با به وجود آمدن آزادی نسبی بیان پس از مشروطه و به همت نویسندگانی چون اشرف گیلانی و دهخدا طنز به رسانه‌ای ادبی و ابزار مؤثر سیاسی تبدیل شد. شوخ‌طبعی ذاتی و استعداد دهخدا در بیرون کشیدن تناقضات و خصوصیات مضحک جامعه و توانایی او در پرداختن به این نکات نوشته‌های او را ممتاز ساخته‌ است.

اگر دوست دارید با عقاید و آرای مشروطه خواهان آشنا شوید، حتما کتاب چرند و پرند را بخوانید.

تعداد بازدید: 1,887 بار

Ali Akbar%20Dehkhoda%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1%20%D8%AF%D9%87%D8%AE%D8%AF%D8%A7 1

عنوان کتاب: چرند و پرند

نویسنده: علی اکبر دهخدا

تعداد صفحات کتاب: 121 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان کتاب خانواده تیبو شرح زندگی دو خانواده کاملا متفاوت است که زندگی آن‌ها از طریق پسرهای خانواده به هم گره خورده است. از این دو خانواده یکی پیرو مذهب کاتولیک و دیگری پیرو مذهب پروتستان است. تمرکز کتاب نیز بر دو شخصیت از خانواده تیبو به نام‌های آنتوان و ژاک است. این رمان شرح ارتباط...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 3246
پول مهم است، فقط نباید فراموش کنیم که تنها ارزش زندگی نیست. ایده‌ی ساده‌ی کتاب آینده ی ممکن هم همین است؛ اگر تعریف گسترده‌تری از ارزش را بپذیریم، کمبودها به فراوانی تبدیل می‌شوند...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *