آینده ی ممکن

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
آینده ی ممکن (nbookcity.com)

دانلود کتاب آینده ی ممکن

کتاب آینده ی ممکن، جهانی را که در آن زندگی می کنیم موشکافی می کند و نقشه ای از جهانی که قادر به ساخت آن هستیم به ما نشان می دهد.

یکی از فرض های اصلی که به زندگی و کسب و کار جامعه‌ی امروز شکل می‌دهد به حداکثر رساندن منافع شخصی و سود است، و فکر می‌کنیم این فرض طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما این ایده تخیل ما را برای آینده محدود می‌کند. ینسی استریکلر، نشان می‌دهد که می‌توان این محدودیت را کنار گذاشت و آینده را جور دیگری تصور کرد و با ارزش‌های دیگری ساخت.

کتاب حاضر، این ایده را به ما می‌دهد که در کنار سود، چه چیزهای دیگری مهم است. وقتی از آینده حرف می‌زنیم، معمولا حرف از این است که آینده‌ی ما چه شکلی خواهد بود، و روندها و جریان‌های امروز جامعه به کدام سو خواهند رفت. اما در صحبت از آینده می‌توان به شکل دیگری هم حرف زد: ما می‌خواهیم آینده چه شکلی باشد؟ نویسنده با این نگاه سراغ آینده می‌رود.

خلاصه کتاب

ما در سال 2050 کجا ایستاده‌ایم؟ پاسخ این پرسش را از ینسی استرکلر، نویسنده کتاب آینده ی ممکن بخواهید. کمتر از سی سال دیگر به 2050 می‌رسیم، خیلی نزدیک‌تر از چیزی که فکرش را کنیم. این سی سال از نظر استریکلر مدت زمان خوبی‌ست تا به تغییرات چشمگیر در زندگی افراد سراسر دنیا فکر کنیم. قطعا نظریات متفاوتی در این باره وجود دارد، و این کتاب هم یکی از همین نظریات است.

استریکلر معتقد است امروز جهان یک باور قدرتمند دارد که خودش نام آن را «بیشینه‌ سازی مالی» گذاشته است. خیلی ساده است! در هر تصمیم، انتخاب گزینه‌ای که بیشترین پول را برایتان بیاورد، بهترین گزینه است. بخش بزرگی از جهان ما بر اساس چنین تنظیمات پیش‌فرضی کار می‌کند. در تجارت و اقتصاد، هدف از داشتن پول این است که به پول بیشتری برسید. اما بیشینه‌سازی مالی که در سال‌های اخیر همه‌گیر شده، موضوع متفاوتی است.

امروز انگیزه‌ی بیشینه‌سازی مالی را می‌توانید در بسیاری از سازمان‌ها، موسسات و حتی رویاهای شخصی خودتان هم ببینید. واقعیت این است که ما به سرعت به سمت جهانی حرکت می‌کنیم که در آن فقط پول اهمیت دارد. دوره‌ی ما دیر یا زود تمام می‌شود، تنها چیزی که باقی می‌ماند، این زمین و کشورهای مختلف آن است. سال‌ها بعد این کشورها چه وضعیتی خواهند داشت؟ نوه‌ها و بازماندگان‌مان در چه کشوری و چه شرایطی زندگی خواهند کرد؟

کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما جای نگرانی نیست. استریکلر معتقد است تمرکز روی بیشینه‌سازی مالی کار اشتباهی نیست. همه می‌دانیم که بدون امنیت مالی، عملکرد مفید سازمان‌ها، کیفیت زندگی افراد و حتی طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. پول مهم است، فقط نباید فراموش کنیم که تنها ارزش زندگی نیست. ایده‌ی ساده‌ی کتاب آینده ی ممکن هم همین است؛ اگر تعریف گسترده‌تری از ارزش را بپذیریم، کمبودها به فراوانی تبدیل می‌شوند.

این کتاب یک پیشنهاد عالی دارد: ارزش‌های‌مان را گسترش دهیم و به قدرت بیشینه‌سازی مالی به عنوان انگیزه‌ی اصلی فعالیت‌های انسانی و عامل سرنوشت‌ ساز آینده انسان پایان دهیم. اشتباه نکنید! هدف استریکلر این نیست که ریشه‌ی پول را بخشکاند، طمع را از بین ببرد و الگویی برای زندگی درویشانه و ریاضتی ایجاد کند.

او حتی مخالف کسب سود هم نیست! هدف ایجاد جهانی است که در آن ارزش‌هایی مانند اخلاق، دانش، امنیت، ذهن خلاق و… در کنار پول و سرمایه، در تصمیمات بزرگ و روزانه‌مان تاثیرگذار باشند. هدف استریکلر از نوشتن کتاب آینده ی ممکن، پیدا کردن کسی است که این ایده‌ها برایش جالب باشد و آنها را به شکل جدی‌تری دنبال کند.

بخشی از متن کتاب

سی سال همان مدت زمانی است که طول کشید تا بیشتر جمعیت جهان سیگار کشیدن را ترک کنند. قاعده ی اثر مرکب میگوید قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. سال دیگر یعنی سال ۲۰۵۰ اولین باری است که نسل هزاره و سی زد، جامعه را رهبری می کنند. هر دو گروه از بسیاری جهات متمایزند و از اولین گروه هایی بوده اند که پس از ظهور اینترنت بزرگ شده اند. این نسلها از جهانی که به ارث برده اند بسیار ناراضی اند.

در نظر سنجی سال ۲۰۱۴ مؤسسه ی علوم سیاسی هاروارد فقط ۱۹ درصد آمریکایی هایی که بین ۱۹ و ۲۹ سال داشتند خودشان را سرمایه دار نامیدند و کمتر از نصفشان گفتند که حامی سرمایه داری اند. افراد این نسل فرصتی شگرف و حتی به نظرم مسئولیتی دارند تا با دقت فکر کنند و ببینند که می خواهند ما را به چه مسیری ببرند. سی سال تا چشم بر هم بزنیم میگذرد. سه قرن پیش، افراد یا اشراف زاده یا رعیت بودند.

ایده ی اینکه هر انسان فردیت و حقوق خود را داشته باشد، مانند ایده ی خودروهای خودران در سال ۲۰۱۶ بود، ایده ای که روی کاغذ جالب ولی دور از واقعیت های روزمره بود. این ایده که افراد ثروتمند به خواست خود، قدرتشان را به اشتراک بگذارند غیر قابل تصور بود. برای تأسیس شرکت باید تقاضانامه تان را به مجلس اعیان ارائه میدادید. از کودکان انتظار میرفت که ساعتها کار سخت انجام دهند. سپس ایده های جدیدی درباره جهانی جدید شکل گرفتند و گسترش یافتند.

نقد کتاب آینده ی ممکن

کتاب آینده ی ممکن به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول کتاب این مسائل بررسی می‌شوند: چگونه به دنیای امروز رسیده‌ایم؟ بیشینه‌سازی مالی از کجا آمده است؟ و چه تاثیری روی سیاست، سینما، یا حتی فروشگاه‌های محله‌مان داشته است؟

در بخش دوم، شیوه‌ی جدیدی برای فکر کردن به ارزش‌های‌مان پیشنهاد می‌شود. نمونه‌ها و تمثیل‌هایی مانند پرتاب سه امتیازی در بسکتبال، تاریخچه‌ی پزشکی، فلسفه‌ی بنتوئیسم و ظرف غذای ژاپنی، درک مفاهیم مورد نظر نویسنده را آسان‌تر می‌کند.

در بخش پیوست و یادداشت‌ها هم ایده‌ها و فرآیندهای فکری نهفته در این کتاب، عمیق‌تر بررسی می‌شوند. منابع آمار و ارقام کتاب، فهرست کتاب‌های مرتبط و گام‌های بعدی پس از خواندن این کتاب هم در ادامه آمده است.

استرکلر در کتاب آینده ی ممکن از نمودارها، جدول‌ها، تصاویر و خاطراتی استفاده کرده که فضای جذاب و متفاوتی در کتاب ایجاد کرده است. زبان این نویسنده ساده، روان و صمیمی است و برای درک مفاهیم کتاب لازم نیست دانش تخصصی خاصی داشته باشید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 248 بار

Yancey%20Strickler%20(%DB%8C%D9%86%D8%B3%DB%8C%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%B1)

عنوان کتاب: آینده ی ممکن

مانیفستی برای جهانی سخاوتمندتر

نویسنده: ینسی استریکلر

مترجم: شایان تقی نژاد

تعداد صفحات کتاب: 321 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 26.03 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر عشق نباشد هر چه دست به انواع اصلاحات و عملیات اجتماعی بزنید، هرچه بکوشید تا در وضع مردم فقیر تغییر و بهبود ایجاد کنید، وارد تشکیلات و فعالیت‌های سیاسی بشوید، کتاب بنویسید، شعر و...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 423
«کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» تنها کتاب آشپزی‌ به زبان فارسی است که پشتوانه‌ای چنین محکم از تحقیق در جزییات و ظرایف آشپزی دارد و مهم‌تر از آن، تنها کتاب آشپزی است که نویسنده‌اش قبل از آن‌که آشپز باشد، نویسنده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 28082

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *