دوست داشتن وضعیت موجود

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دوست داشتن وضعیت موجود (nbookcity.com)

دانلود کتاب دوست داشتن وضعیت موجود

کتاب دوست داشتن وضعیت موجود در پنهانی ترین لایه خود، آموزش زیستن در لحظه حال است.

اما به ساده‌ترین بیان از فرآیندی بنیادی به نام «کار» پرده برمی دارد. هدف بایرن کیتی در این کتاب شاد کردن انسان‌هاست. راهکارهای ارائه‌ شده در کتاب و نمونه های موردی کمک می کند تا انسان‌ها از آزار پیاپی خود دست بردارند و تندرست و خوشحال زندگی کنند. این کتاب چهار پرسش برای دگرگونی زندگی را مطرح می کند که شامل «آیا این حقیقت دارد؟!»؛ «آیا واقعا مطمئن هستی که این حقیقت دارد؟!»؛ «وقتی این فکر را باور داری چه واکنشی نشان می دهی؟» و «بدون این فکر چه کسی می شوی؟» می باشد.

خلاصه کتاب

بایرن کیتی، فرایندی ساده، اما بسیار کاربردی به نام «کار» را به جهانیان معرفی می کند. کیتی در چهل و سه سالگی به خود آمد و خود را افسرده و پریشان کف زمین آسایشگاهی ویژهٔ زنان دچار اختلال در خوردن یافت. او در گیر و دار زندگی عادی، دو ازدواج، سه فرزند و موفقیت شغلی، در سراشیبی ده‌ساله و روزافزون خشم، هراس، ناامیدی و افسردگی افتاده بود. یک هفته پس از بستری بودن در آسایشگاه کیتی از خواب بیدار شد و هیچ درکی از آن که چه کسی ست، نداشت. گویی دیگر منی برای او وجود نداشت. همهٔ خشم و افکار آزار دهندهٔ او از میان رفته بود و به گفتهٔ خودش کل جهان درونی او وجود نداشت و همزمان شادی و سرمستی از اعماق وجودش می‌جوشید.

گویی کیتی دیگری متولد شده بود که برایش هیچ چیزی جدا یا ناپذیرفتنی نبود. هر چیز خودش بود. آموزه‌های کیتی در کتاب دوست داشتن وضعیت موجود در قالب چهار پرسش، پاسخ، واکاوی و برگردان‌هایی‌ست که افکار آزارنده را به جریانی روان، طبیعی و پذیرفتنی در زندگی انسان تبدیل می‌سازد. سؤال‌هایی ساده که برای همهٔ انسان‌ها در گوشه‌گوشهٔ جهان و با هرمشکلی، قابل طرحند و سرانجام در پایان هر نشست، مراجعه‌کنندهٔ ناامید، هراسان، افسرده یا خشمگین، خود با آسودگی و پذیرش به ساده‌ترین و در دسترس‌ترین پاسخ ممکن دست می‌یابد، به راه حلی آسان برای حل مشکلاتش می‌رسد و مهم‌تر از این‌ها، در مسیر دست یافتن به ذهنیتی که ژرف‌ترین پرسش‌ها در آن پاسخی دارند، پیش می رود.

 نخستین گام برای شروع فرایند کار، نوشتن داستان‌ها، قضاوت‌های دردناک و افکار روی کاغذ است. کاربرگ «شخص کناری‌تان را قضاوت کنید» به همین منظور طراحی شده است و قضاوت‌هایی را در فرد برمی‌انگیزاند که به طور معمول، پرده برداشتن از آن‌ها بسیار دشوار است. کسی که می‌خواهد کار را انجام دهد، باید در مورد شخص یا رویدادی که در زندگی‌اش جاری‌ست بنویسد و نویسنده به خواننده پیشنهاد می‌کند برای پر کردن این کاربرگ تا جایی که می‌تواند فرد یا رویداد مورد نظرش را قضاوت کند، عیب‌جو و ایرادگیر باشد و هیچ نکته‌ای را از قلم نندازد. این فرایند سپس یکایک جمله‌های نوشته‌شده را با چهار پرسش مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد و فرد را به سوی حقیقت پیش می‌راند.

در گام بعدی کتاب دوست داشتن وضعیت موجود، کیتی شیوهٔ استفاده از برگردان را آموزش می‌دهد و شخص را به واکاوی زندگی درونی خود وامی‌دارد تا خود دریابد داستانی که دلیل اصلی رنج کشیدن اوست و از دید او پنهان است، چیست. در واقع، برگردان‌ها نسخهٔ تندرستی، آرامش و شادمانی هستند. این کتاب بر مبنای گفت و گوهایی گوناگون در بارهٔ موضوعات مختلف نگاشته شده است تا با بررسی بسیاری از افکار و قضاوت‌های تکرارشونده، بخشی عمده از افکار دردناکی را که به طور تقریبی برای همهٔ جهانیان همانند است، در بر گیرد؛ چرا که در نتیجهٔ نشست‌های مختلفی که کیتی با انسان‌های مختلف در سراسر جهان برگزار کرده، چنین به نظر می‌رسد که آدم‌ها از افکار دردناک مشابهی رنج می‌کشند.

بخشی از متن کتاب

تا وقتی فکرمان را باور نکرده ایم، بی آزار است. افکارمان موجب رنج ما نمی شوند، دلبستگی ما به افکارمان برای ما رنج می آفریند. دلبستگی به فکر به این معناست که بدون بررسی، باور کنید آن فکر حقیقت دارد. باور فکری ست که معمولا سال ها به آن چسبیده ایم. بسیاری از آدم ها فکر می کنند آنها همان هستند که افکارشان به آن ها می گوید هستند. روزی متوجه شدم که نفس نمی کشم، نفس کشیده می شود. سپس با شگفتی متوجه شدم که فکر هم نمی کنم، بلکه فکر روی می دهد و در واقع تفکر، شخصی نیست. آیا صبح که از خواب بیدار می شوید، به خودتان می گویید «فکر می کنم امروز فکر نکنم»؟ خیلی دیر شده است، زیرا همین هم یک فکر است!

افکار خود به خود پدید می آیند. افکار مانند ابرهایی در آسمان تهی، از هیچ پیدا می شوند و به هیچ برمی گردند. اگرچه شاید مردم داستان کنترل کردن فکرشان را برای شما تعریف کنند، اما هیچ کس هرگز نتوانسته است افکار خود را کنترل کند. من فکرهایم را رها نمی سازم، بلکه با درک و فهم با آن ها رو به رو می شوم. آن گاه آن ها مرا رها می کنند.

 افکار، شبیه نسیم، برگ های درخت یا قطره های باران هستند؛ خود به خود پدید می آیند و از راه بررسی و واکاوی می توانیم با آن ها دوست شویم. آیا با یک قطر باران بگومگو می کنید؟ قطره های باران شخصی نیستند. افکار هم شخصی نیستند. همین که با درک و همدلی با یک مفهوم دردناک رو به رو شویم، بار دیگر که آشکار شد، جالب به نظر می رسد. آن چه کابوس بود، اکنون فقط جالب است. بار دیگر که پدید می آید، شاید حتی آن را خنده دار ببینید. بار دیگر، شاید حتی توجهی به آن نکنید. این، قدرت دوست داشتن وضعیت موجود است.

نقد کتاب دوست داشتن وضعیت موجود

اثری صریح و شفاف که با طرح چهار پرسش اساسی و ارائه نمونه هایی کارآمد خواننده را در مسیر دگرگونی و تحول قرار می دهد و او را از افکار و بینشی که سبب می شود در حالتی از یاس و رنج همیشگی به واسطه وقایع ناخوشایندی که برایش رخ داده به سر برد می رهاند. آن چه در این کتاب پیش گرفته می شود کار نامیده شده، موقعیتی که امکان سر زدن به درون را فراهم می آورد، شادی را پیش می کشد و غم و درد را پس می زند.

خواندن این کتاب به همهٔ آنهایی که در زندگی روزمرهٔ خود با افکار دردناک، تکراری و آزاردهنده دست به گریبانند، پیشنهاد می شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 466 بار

Byron%20Katie%20 %D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%86%20%DA%A9%DB%8C%D8%AA%DB%8C

عنوان کتاب: دوست داشتن وضعیت موجود

چهار پرسش برای دگرگونی زندگی

نویسنده: بایرن کیتی

مترجم: فرناز فرود

تعداد صفحات کتاب: 286 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.04 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

«ادی» هم باید مسئولیت دفاع از یک جنایتکار را بر عهده بگیرد و هم بمبی را به شکل مخفیانه وارد دادگاه کند. بمب باید زیر صندلی شاهد قرار بگیرد تا در زمان مناسب، اصلی ترین مدرک دولت علیه ولچک...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 190
شاه لیر روایت مردی است پریشان و آزرده خاطر در عبور از جهنمی جهت بخشوده شدن از گناهانش. واگذاری تاج و تخت بی موقع، زنجیره ای از اعمال و رفتار را در پی دارد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 6945

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *