هرگز رهایم مکن

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
هرگز رهایم مکن (nbookcity.com)

دانلود کتاب هرگز رهایم مکن

کتاب هرگز رهایم مکن رمانی است مرثیه وار و بسیار دل فریب. مانند همیشه، کازوئو ایشی گورو شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

آثار ایشی گورو در هارمونی زیبایی با جهان بینی او قرار دارد. یکی از چیزهایی که همیشه برای ایشی گورو جالب بوده، این است که انسان‌ها به صورت هم‌زمان، در دنیاهای کوچک و بزرگی زندگی می کنند؛ همه‌ی آن‌ها فضایی شخصی دارند که در آن مجبور به تلاش برای رسیدن به عشق و خوشبختی‌اند.

اما این فضا به شکلی اجتناب‌ ناپذیر با دنیای بزرگتری هم‌پوشانی دارد؛ دنیایی که سیاست یا حتی جهان‌های پادآرمان‌ شهری در آن حکومت می کنند. انسان‌ها به صورت هم‌زمان در دنیاهای کوچک و بزرگ زندگی می کنند و هیچ کدامشان را هم نمی توانند نادیده بگیرند. اثر پیش رو کتابی ست که سرشار از احساسات ریز و درشت انسان هاست و در داستان گویی و شخصیت پردازی به قدری جزییات دارد که آدم باورش نمی شود واقعی نیست!

خلاصه کتاب

رمان هرگز رهایم مکن با سادگی فریبنده ی داستانش، به آرامی، طنین و عمق عاطفی فوق العاده ی خود را آشکار می سازد و جای خود را در زمره ی بهترین آثار ایشی گورو باز می کند. کتی، که حالا 31 ساله است، کودکی خود را در مدرسه ای خصوصی به نام هیلشام گذراند؛ مدرسه ای در حومه ی خوش منظره ی یکی از شهرهای انگلیس و جایی که از کودکان در برابر دنیای بیرون از مدرسه محافظت می شد.

کودکان هیلشام، با این فکر تربیت می شدند که آن ها خاص و استثنایی هستند و سلامت روحی و جسمی شان، نه تنها برای خودشان، بلکه برای جامعه ای که در آینده به آن وارد می شوند، بسیار مهم و حیاتی است. سال های زیادی کتی این گذشته ی رویایی را پشت سر گذاشته و فراموش کرده بود، اما وقتی دو نفر از دوستانش در هیلشام به زندگی او بازمی گردند، او مقاومتش در برابر این خاطرات را از دست می دهد.

رمان هرگز رهایم مکن از پرفروش‌ترین آثار ایشی‌گورو در جهان است اما نه به خاطر عاشقانه‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد، بلکه به دلیل تلاشی که قهرمانانش در پیش می گیرند تا با وجود جبر دردناکی که بر سرنوشتشان سایه انداخته، بتوانند طعم زندگی را مزه مزه کنند. این رمان داستانی علمی – تخیلی دارد. بچه‌های مدرسه هیلشم در واقع انسان نیستند بلکه شبیه سازی‌هایی هستند که برای هدف مشخص ایجاد شده‌اند. در ظاهر همه چیز آن‌ها شبیه انسان است و حتی احساسی مانند عشق را به خوبی درک می کنند اما به طور الگوبرداری شده از روی انسان‌ها هستند

بخشی از متن کتاب

اسمم کتی اچ است. سی و یک سال دارم و بیش از یازده سال است که پرستارم. می‌دانم، یک عمر است اما راستش می‌خواهند هشت ماه دیگر هم ادامه بدهم، یعنی تا آخر سال. با این حساب تقریبا می‌شود دوازده سال تمام. حالا می‌دانم که سابقۀ کار طولانی ام ضرورتا به این معنا نیست که از نظر آن‌ها محشر است. پرستاران خیلی خوبی را می‌شناسم که دو سه ساله عذرشان را خواسته‌اند و دست کم یک پرستار را می‌شناسم که به رغم بی‌مصرف بودن چهارده سال آزگار به کارش ادامه داد. پس قصدم لاف زدن نیست اما به هر حال حتم دارم که از کارم راضی بوده‌اند و در کل، خودم هم همین طور.

بهبود بیمارانم همیشه بیش از حد انتظار بوده، دورۀ نقاهتشان به نحوی قابل ملاحظه کوتاه بوده و تقریبا هیچ کدامشان ذیل گروه پریشان دسته‌بندی نشده‌اند، حتی تا قبل از اهدایی چهارم. قبول، حالا شاید دارم لاف می‌زنم اما همین که می توانم کارم را درست انجام دهم برایم خیلی مهم است، به خصوص خونسرد نگه داشتن بیمارانم.

نکات منفی کتاب

رمان هرگز رهایم مکن نکات مثبت کم ندارد اما به هر حال فاصله زیادی با یک شاهکار دارد. حتی مشخص کردن ژانر این کتاب هم کار سختی است و نه می‌توان آن را علمی – تخیلی دانست و نه عاشقانه یا هر چیز دیگری. ایشی‌گورو به همه این موارد پرداخته است و در آخر هیچ‌کدام را به حدی ارائه نکرده است که بتوان گفت این رمان شاهکار است. می‌توان گفت هدف نهایی ایشی‌گورو در این رمان ارزش نهادن به اصل زندگی است.

در رمان افرادی را می‌بینیم که باید سرنوشتی مشخص را بپذیرند، چیزی که از پیش برایشان انتخاب شده است. ایشی‌گورو برای اینکه این جبر وحشتناک را تحمل کنیم توجه ما را به سمت عشق، زندگی و تا حدودی هنر جلب می‌کند. شخصیت‌های کتاب با چنگ و دندان تلاش می‌کنند تا معنایی در خاطرات پیدا کنند، تلاش می کنند به آن عشق خالص که ممکن است نجات‌بخش باشد برسند اما آیا وقتی در پایان، همه‌چیز مشخص شده است، این تلاش‌ها محکوم به شکست نیستند؟

ضمن اینکه ماجرای عاشقانه‌ای که در این کتاب آمده است چندان جذاب و خوب روایت نمی‌شود. شاید به خاطر این باشد فردی که داستان را روایت می‌کند به معنای واقعی کلمه انسان نیست و شاید به خاطر این باشد که نویسنده به طور همزمان مجبور بود به داستان‌ها و جریانات مختلف بپردازد که در نتیجه ماجرای عاشقانه را کمتر پرورش دهد.

نقد کتاب هرگز رهایم مکن

داستان کتاب هرگز رهایم مکن در انگلستان قرن بیستم اتفاق می‌افتد. گروهی دانش‌آموز روستایی در مدرسه‌ای عجیب و غریب به نام «هیلشم» زندگی می‌کنند. مدرسه‌ای که مشابه مدارسی که تا کنون دیده‌ایم، نیست. با این‌که دانش‌آموزان مدرسه به فعالیت‌های معمولی مثل نقاشی کشیدن، کتاب خواندن و بازی کردن مشغول‌اند، اما رازی در این مدرسه وجود دارد که فقط مسئولین مدرسه از آن باخبرند. رازی درباره‌ی دانش‌آموزانی که در مدرسه زندگی می‌کنند و سرنوشت غریبی در انتظارشان است.

«روت، تومی و کتی» از دانش آموزان این مدرسه هستند. هم‌بازی‌هایی که از زمان مدرسه تا دوران بزرگسالی‌شان رابطه‌ی عاشقانه‌ی پیچیده‌ای با هم دارند. آن‌ها از همان دوران مدرسه در جستجو برای کشف حقایقی درباره‌ی زندگی‌شانند. حقایقی که نشان می دهد علت وجود داشتن آن‌ها با انسان‌های دیگر فرق دارد. «کتی اچ سی» راوی داستان، بعد از گذشت سال‌ها از دوران کودکیش اکنون پرستاری است که تلاش می‌کند از معمای مدرسه‌ی «هیلشم» پرده بردارد.

این داستان درباره‌ی اندوه موقعیت انسانی و چیستی اوست. داستانی که خواننده در آن انعکاسی از زندگی خودش را می یابد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 737 بار

Kazuo%20Ishiguro%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%A6%D9%88%20%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%D8%B1%D9%88

عنوان کتاب: هرگز رهایم مکن

نامزد جایزه بوکر سال 2005

برنده جایزه الکس سال 2006

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

جز بهترین کتاب های داستانی بر پایه ی سبک رئالیسم جادویی

جزو برترین رمان های پادآرمان شهری و پسارستاخیزی

جز برترین رمان های قرن 21

جزو برترین کتاب های سوررئالیستی

جز برترین رمان ها درباره زندگی دانشگاهی

جزو برترین کتاب ها با راوی غیرقابل اعتماد

جز کتاب های برگزیده به انتخاب واشنگتن پست

جزو رمان های برگزیده درباره بلوغ و دوران نوجوانی

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال ۲۰۱۷

مترجم: سهیل سمی

تعداد صفحات کتاب: 226 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 24.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

شخصیت های پررمز و راز و اغلب خبیثی وارد داستان شده و بدون دلیل مشخصی از روایت داستان، ناپدید می شوند. مودیانو در این کتاب، پاریسی را به تصویر کشیده که یادآور حال و هوای فیلم هایی چون...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 157
آنها خاطرات زیادی با یکدیگر ساختند و در چهارده سالگی به هم دل دادند و هریک از این دو، حسی متفاوت را در رابطه‌شان تجربه می‌کردند. اما در این میان چیزی احساس چارلی و سیلاس را به طور کل تغییر می‌دهد و...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 523

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *