از نیستان و دیگرستان

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
از نیستان و دیگرستان (nbookcity.com)

دانلود کتاب از نیستان و دیگرستان

کتاب از نیستان و دیگرستان حاوی چهارده داستان از سیدمهدی شجاعی است که در آنها شدیدا به انتقاد از جامعه پرداخته است.

ویژگی داستان های شجاعی در این دهه و این کتاب خلق زبانی ساده و سرراست و در عین‌ حال صریح و تیز و رک است که نویسنده سعی دارد با بهره‌مندی از آن، مخاطبش را مستقیما و در همان لایه‌ی نخست داستانی‌اش به سراغ موضوعی ببرد که او و جامعه‌اش را مبتلا به آن می داند. شجاعی در این نثر نه اهل استعاره است و نه در پشت پرده و لفافه حرف‌ زدن. درعین‌حال که حریم‌های شرعی را می شناسد، ابایی از تجاوز به حریم‌های اجتماعی تعریف‌ شده و زیر سؤال‌بردن آن ندارد و اتفاقا بستر اصلی داستان‌ نویسی‌اش در این دهه را بر همین ساختار بنیان کرده است.

خلاصه کتاب

داستان های کتاب از نیستان و دیگرستان از این حیث برای مخاطبان قابل توجه به شمار می روند که حاصل عزم نویسنده در بیان نقد تند و گزنده از انحرافات اخلاقی جامعه پیرامونش است. جامعه ای که – پس از هشت سال جنگ و در بحبوحه دوران سازندگی- با وادادگی فرهنگی و بی توجهی به توسعه همه جانبه آن و توجه به زیر ساخت های متناسب با آن، در کنار توسعه و بها دادن به اقتصاد؛ در حال شکل گرفتن بود.

کتاب حاضر با وجود این که تنها ۱۴ داستان از آثار شجاعی در این دهه را شامل می شود، اما در میان خود داستان هایی مانند «پارک دانشجو» را ارائه کرده است که در سال های نخست تألیف خود در مجله نیستان به شکایت و دادگاه مطبوعات انجامید. این داستان زبانی تند و تیز و در عین حال تلخ و گزنده دارد و روایتی خطی از زندگی دختر دانشجویی در دانشگاه آزاد است که برای امرار معاش، دست به تن‌فروشی در خیابان می زند و با قرار گرفتن بر سر راه اتومبیل‌های مسافر‌کش خودش را به آنها عرضه می کند.

سوژه بهت آور و حیرت انگیز در کنار توصیفات دقیق و در عین حال جذاب و به دور از تجاوز به حریم و خطوط قرمز شرعی در این داستان؛ روایتی گزنده از ریشه‌دواندن تفکر همه‌ چیز‌ پنداری مادیات در زندگی بشری را پیش چشم مخاطبش ترسیم می کند؛ روایتی که جستجوی مخاطب برای کشف آن و یا مواجهه با آن نیز به سادگی قابل تحقق است. کتاب از نیستان و دیگرستان را به تمام علاقه‌مندان به داستان کوتاه پیشنهاد می کنیم.

بخشی از متن کتاب

ماه جبین، دستش را برای دادن پیاله دراز کرد، او با دست راست پیاله را گرفت و بر سکوی کنار در گذاشت. اول دست چپ را به سمت گونه ماه جبین دراز کرد و بعد دست راست را. لب های کوچک ماه جبین به تبسمی شرمگین گشوده شد و سرخی کمرنگی بر گونه هایش دوید. او لب هایش را بر گونه ماه جبین گذاشت و… وقتی برداشت، گونه ماه جبین را درست به اندازه دست ها و لب هایش کبود یافت. ناگهان شرم و حیرت، سراسر وجودش را فرا گرفت. کبود شدن جای بوسه را در هیچ جا نخوانده و نشنیده بود. به دست های خود نگاه کرد، انگشت ها و کف دست، هرجا که بر گونه ماه جبین، نشسته بود، به کبودی می زد.

وقتی به خود آمد ماه جبین رفته بود. به سمت آینه کنار در برگشت و وقتی گونه و لب ها را در آینه، کبود دید، چشم هایش سیاهی رفت، زانوهایش سست شد، خود را بر ستون کنار در یله کرد و آرام آرام بر زمین سُرید. بهت و حیرت و ندامت، اما چون آبی سرد، او را به هوش آورد. به خود فکر نمی کرد، به آبروی ماه جبین می اندیشید که دمی بعد بر زمین روستا می ریخت. با خود فکر کرد: چهره او یا ماه جبین هر کدام به تنهایی دلیل بر هیچ جرم و خطایی نیست. کسی چه می فهمید که این ماه گرفتگی صورت او چگونه پدید آمده یا ابر چهره ماه جبین از کجا آمده است. اما حضور این دو در کنار هم، در یک مکان، حتی به وسعت یک روستا، رسوایی آفرین بود.

فکر کرد به خاطر آبروی ماه جبین هم که شده باید برخیزد، بگریزد و خود را گم کند تا طشت رسوایی ماه جبین از بام نیفتد. با خود جز آینه ای کوچک، هیچ چیز برنداشت. حتی قمقمه ای آب که در این بیابان بتواند حیات او را تمدید کند. زبان، چون کلوخی خشک و سخت شده بود و شکاف لب ها را فقط خونی گرم، پرمی کرد. فاصله او با روستا اگر به این زیادی هم نبود، باز روستا به چشم او نمی آمد که آتش کویر انگار آب چشم ها را هم کشیده بود و سوی آن را کم کرده بود. احساس کرد اندک اندک آخرین رمق هایش تبخیر می شود. بی آنکه بخواهد، بر زمین نشست و پیش از آن، پلک هایش بر هم فرود آمد.

نقد کتاب از نیستان و دیگرستان

هر چند پیام داستان های کتاب از نیستان و دیگرستان خیلی به هم نزدیک است ولی زمینه و داستان پردازی هایشان خیلی متفاوت و متنوع است. بیشترشان نقد اجتماعی و نقد تغیرات فرهنگی سیاسی ست، با آرمان بازآفرینی بهتر خوبی های فرهنگی سیاسی از دست رفته. البته وجهه نقدش خیلی پررنگ تر از ایجاب است.

دو سه مورد هم داستان یا دیالوگ هایی با محوریت تامل در خویشتن و معانی متعالی و هدف است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 134 بار

Seyyed%20Mahdi%20Shojaee%20 %D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%AC%D8%A7%D8%B9%DB%8C 2

عنوان کتاب: از نیستان و دیگرستان

نویسنده: سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات کتاب: 78 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب که در ردیف کارهای پست مدرن قرار می گیرد از زبان شخصی نقل می شود که به دلایلی از خانه و خانواده و اطرافیانش طرد شده و اکنون به دنبال جایی برای زندگی و گذران روزگار است. راوی مدام از دنیای...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 223
کتاب مهمان مامان روایتی از روابط اعضای یک خانواده است با فامیل، همسایه‌ها، حکایت صمیمیت‌ها، نگرانی‌ها و درمجموع فرهنگ جاری در گوشه‌ای از این شهر بزرگ که طی ماجرایی چند ساعته بیان می‌شود. هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر ایرانی است که...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 2960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *