چهل نامه کوتاه به همسرم

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
چهل نامه کوتاه به همسرم (nbookcity.com)

دانلود کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم

کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم نوشته‌ی «نادر ابراهیمی» است. ابراهیمی، یکی از برترین و معروف‌ترین خطاطان در زمان قدیم بود. او این نامه ها را زمانی نوشته است که به تمرین خطاطی می‌پرداخته است.

این کتاب دربرگیرنده‌ی چهل نامه‌ی کوتاه است که نادر ابراهیمی در مدت دو سال دوری (1363 تا 1365) با خط نستعلیق برای همسر خود «فرزانه منصوری» نوشته است.

تنها با یک بار تورق کتاب‌های معروف نادر ابراهیمی متوجه هجوم کلمات و تعبیرات شاعرانه و لطیف او می‌شویم. به عبارتی سبک نادر ابراهیمی در لحن منحصر‌به فرد اوست. لحن ابراهیمی هرچند که نثر است و ویژگی‌های تکنیکی شعر را ندارند اما حالت وزین و شعرگونه‌ی آن، متن را از حالت روایت خارج کرده و به نثری شاعرانه و لطیف تبدیل کرده است.

مقدمه کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم

«آن روزها که تازه تمرین خطاطی را شروع کرده بودم، حدود سال‌های ۶۳-۶۵، به هنگام نوشتن، در تنهایی، در فضایی که بوی تلخ مرکب ایرانی در آن می‌پیچید و صدای سنتی قلم نی، تسکین دهنده‌ی خاطرم می‌شد.  غالبا به یاد همسرم می‌افتادم  که او نیز همچون من و شاید نه همچون من، اما به شکلی، گه‌گاه و بیش از گه‌گاه، دل‌گرفتگی، قلبش را خاکستری رنگ می‌کرد.

می‌کوشیدم که به جست‌وجو در به امید رسیدن به ریشه‌های گیاه بالنده و سرسخت اندوه و دانستن این‌که این روینده‌ی بی‌پروا از چه چیزها تغذیه می‌کند و شناختن شرایط رشد و دوامش آن را نابود کنم بل زیر سلطه و در اختیار بگیرم. پس، یکی از خوب‌ترین راه‌های رسیدن به این مقصود را در این دیدم که متن تمرین‌های خطاطی‌ام را تا آنجا که مقدور باشد اختصاص دهم به نامه‌ی کوتاهی به همسرم.»

خلاصه کتاب

ابراهیمی معمولا از توصیفات طولانی، مفاهیم عاشقانه و اخلاقی در نوشته‌هایش استفاده می‌کند. با این حال محتوای مطالب او شیرین و دلنشین هستند و هربار روح مخاطب را با خود همراه می‌کنند. نثر شاعرانه و خیال‌انگیز نادرابراهیمی دریچه‌ای برای اوست تا مخاطب خود را به جهانی از دغدغه‌ها و افکار بزرگ انسانی هدایت کند.

نادر ابراهیمی در کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم با حفظ لحن و نثر شاعرانه‌اش درباره‌ی  مسائل مختلفی مثل امور روزمره سخن می‌گوید، او در بعضی از نامه‌ها از زبان نصیحت و فلسفه وارد می‌شود اما مضمونی که در همه‌ی نامه‌ها به زیبایی و سادگی خلاصه می‌شود، «عشق» است.

برخی از نامه‌های کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم نه تنها سرشار از عشق خالص و پاک است بلکه مفاهیم ناب زندگی را هم مطرح می‌کند. مفاهیمی چون این‌که با وجود سختی‌ها در زندگی نباید تسلیم شد و نباید گذاشت سختی و مشکلات بین عاشق و معشوق فاصله بیندازد، با عشق می‌توان زندگی را ساخت. عشق عنصری حیاتی است که مرزهای جهان نادر ابراهیمی را جابه‌جا می‌کند و زبان روایت او را متفاوت و غیرقابل تکرار جلوه می‌دهد:

«زندگی، بدون روزهای بد نمی شود؛ بدون روزهای اشک و درد و خشم و غم. اما، روزهای بد، همچون برگ‌های پائیزی، باور کن که شتابان فرو می‌ریزند، و در زیر پاهای تو، اگر بخواهی، استخوان می‌شکنند، و درخت، استوار و مقاوم بر جای می‌ماند».

یا در جایی نادر ابراهیمی برای همسر خود می‌نویسد که نباید از قضاوت‌های دیگران ناراحت شد: «در شرایطی که امکان وصول به قضاوتی عادلانه برای همه کس وجود ندارد، این مطلقا مهم نیست که دیگران ما را چگونه قضاوت می‌کنند؛ بلکه مهم این است که ما، در خلوتی سرشار از صداقت، و در نهایتِ قلبمان، خویشتن را چگونه داوری می‌کنیم».

قسمتی از نامه‌ بیست‌و‌هشتم :

«بانوی بسیار بزرگوار من! عجب سال‌هایی را می‌گذرانیم، عجب روزها و عجب ثانیه‌هایی را… و تو در چنین سال‌ها و ثانیه‌ها، چه غریب سرشار از استقامتی و صبور و سرسخت؛ تو که بارها گفته‌ام چون ساقه‌ی گل مینا ظریف و شکستنی هستی…

مرا نگاه کن بانوی من، که تنومندانه در آستانه‌ی از پا در آمدنم و باز، در پیشگاه سال تازه از تو می‌خواهم که به من قدرت آن را بدهی که با رذالت‌ها کنار نیایم، و ذره ذره، رذالت‌های روح کوچک خویشتن را همچون چرکاب یک تکه کهنه‌ی زمین‌شوی، با قلیاب کف نفس و تزکیه بشویم و دور بریزم…»

نامه بیست و پنجم :

عزیز من! امروز که روز تولد توست، و صبح بسیار زود برخاستم تا باز بکوشم که در نهایت تازگی و طراوت، نامه ی کوچکی را همراه شاخه گلی بر سر راه تو بگذارم تا بدانی که عشق، کوه نیست تا زمان بتواند ذره ذره بسایدش و بفرساید، ناگهان احساس کردم که دیگر واژه های کافی نامکرر برای بیان احتیاج و محبتم به تو در اختیار ندارم… صبور باش عزیز من صبور باش تا بتوانم کلمه ای نو، و کتابی نو، فقط برای تو بسازم و بنویسم، تا در برابر تو این گونه تهی دست و خجلت زده نباشم…

بانوی من باید مطمئن باشد که می توانم به خاطرش واژه هایی بیافرینم ، همچنان که دیوانی… با وجود این، من و تو خوب می دانیم که عشق، در قفس واژه ها و جمله ها نمی گنجد ـ مگر آن که رنج اسارت و حقارت را احساس کند. عشق، برای آن که در کتاب های عاشقانه جای بگیرد، بسیار کوچک و کم بنیه می شود. عزیز من! عشق، هنوز از کلام عاشقانه بسی دور است.

نقد کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم

هنر نوشتن بعضی از نویسندگان در زیبایی و لحن صمیمی نثر آن‌هاست. نویسندگانی که در گفتارهایشان به اعتقادات و باورهای عمیق خود به خوبی اشاره می‌کنند، به خصوص زمانی که برای یک فرد نزدیک می‌نویسند. نامه‌نگاری می‌تواند منبع خوبی برای بررسی و شناسایی یک نویسنده باشد. عناصری که در آثار یک نویسنده قرار دارند در نامه‌نگاری‌های او به شکل شفاف‌تری مشخص می‌شوند به ویژه زمانی که نامه‌های او خطاب به عشق یا همسر باشد. نادر ابراهیمی در کتاب چهل نامه کوتاه به همسرم جلوه‌ی عشق در زندگی مشترک را به نمایش می‌گذارد.

دیگر آثار نادر ابراهیمی

تعداد بازدید: 14,870 بار

Nader Ebrahimi نادر ابراهیمی3

عنوان کتاب: چهل نامه کوتاه به همسرم

نویسنده: نادر ابراهیمی

تعداد صفحات کتاب: 73 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.71 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهر کتاب 

نوشته‌های مشابه

کتاب‌های مختلف نیازمند آن هستند تا به شیوه‌های مختلفی خوانده شوند. این کتاب از ۴ بخش و ۲۲ فصل تشکیل شده است. در بخش اول کتاب فوق با ابعاد خواندن آشنا می‌شوید، بخش دوم چگونه کتاب بخوانیم، خواندن تحلیلی است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1585
گابریل گارسیا مارکز همانند دیگر نویسندگان بزرگ علاقه ای به رشته ی تحصیلی خود نداشت. او به جای حضور در کلاسهای دانشکده ی حقوق به پرسه زدن در خیابان های بوگوتا و خواندن شعر می پرداخت. کتاب درد و شادی مجموعه‌ای از جملات برجسته و ماندگار این نویسنده نامدار...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 427

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *