چگونه کتاب بخوانیم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چگونه کتاب بخوانیم (nbookcity.com)

دانلود کتاب چگونه کتاب بخوانیم

کتاب خواندن نیاز به یادگیری دارد. هرچقدر زودتر این را بفهمیم، بهتر از کتاب‌هایی که می‌خوانیم استفاده می‌کنیم. کتاب چطور کتاب بخوانیم در واقع همین کار را می‌کند.

انجام هر فعالیتی سطوح مختلفی می‌تواند داشته باشد. اکثر افراد امروز تنها درگیر این سوال هستند که چه کتابی بخوانند و به دنبال کتاب‌های جدیدتر و پیشنهادات متنوع هستند و کمتر کسی در دنیا وجود دارد که احساس کند نمی‌داند چگونه کتاب بخواند. در سیستم آموزشی و مدارس نیز آموزش چندانی درمورد این موضوع داده نمی‌شود. بیشتر افراد تصور می‌کنند خواندن کتاب بسیار ساده است و تفاوتی بین خواندن یک روزنامه، کتاب درسی، داستان و… وجود ندارد. مثلاً یک فرد می‌تواند یک داستان ساده را دنبال کند و از آن لذت ببرد؛ اما اگر او را به خواندن مطلبی دقیق تشریحی یا یک بحث دقیق اقتصادی یا مطلبی که به بررسی تحلیلی احتیاج دارد وادار کنید، گیج و حیران می‌شود.

مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن در کتاب حاضر مخاطب خود را افرادی قرار داده‌اند که اهل کتاب‌خوانی هستند و می‌خواهند هنگام مطالعه‌ی کتاب‌ها دستاوردهای بیشتر و عمیق‌تری از کتاب داشته باشند. آن‌ها خوانندگان مختلف با هدف‌های متفاوت را درنظر گرفته‌اند و باتوجه به هرکدام راهکارها و توصیه‌هایی را ارائه کرده‌اند. در کتاب چهار سطح از کتابخوانی معرفی شده است: خواندن ابتدایی، خواندن اجمالی، خواندن تحلیلی و خواندن تطبیقی و درمورد هرکدام و موارد استفاده‌ی آن توضیحاتی را ارائه کرده‌اند.

خلاصه کتاب

از چهار بخش کتاب چگونه کتاب بخوانیم، تنها بخش دوم، قواعد خواندن تحلیلی را شرح می دهد که کاملا با مطالب نسخه اصلی قابل تطبيق است که البته در آن هم به نسبت زیادی، تغییر بنیادی داده شده است. مقدمه بخش اول کتاب که در مورد اختلاف موجود در چهار سطح خواندن مقدماتی، اجمالی، تحلیلی و تلفیقی بحث می کند، تنها تغییر اساسی و هدایت کننده ای است که در سازماندهی و کل محتویات کتاب به کار گرفته شده است. ارائه راههای مختلف برای دستیابی به انواع مطالب خواندنی از جمله: کتاب های کاربردی و نظری، ادبیات، تاریخ، علوم، ریاضیات، علوم اجتماعی و فلسفه و همچنین کتاب های مرجع، روزنامه نگاری متداول و حتی آگهی در بخش سوم اضافه شده است. بحث خواندن تلفیقی در بخش چهارم نیز کاملا جدید است.

مردم فکر می‌کنند که می‌دانند چگونه کتاب بخوانند، اما این تصور غلطی است. لازم است که در ابتدا مشکلات خواندن را بشناسیم تا بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. این کتاب برای افرادی نوشته شده است که به مطالعه علاقه دارند. به افرادی که بخش زیادی از دانش خود را از مطالعه کسب می‌کنند، خواننده می‌توان گفت. شما لازم است بدانید که هدفتان از خواندن یک کتاب چیست تا بتوانید شیوه‌ی مطالعه‌ی خود را مشخص کنید. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، تعیین سطوح خواندن و مطالعه است.

هر کدام از این سطوح، بخشی از انتظارات خواننده را برطرف می‌کند. دومین ویژگی مهم کتاب چگونه کتاب بخوانیم؟ اشاره به این نکته است که کتاب‌های مختلف نیازمند آن هستند تا به شیوه‌های مختلفی خوانده شوند. این کتاب از ۴ بخش و ۲۲ فصل تشکیل شده است. در بخش اول کتاب فوق با ابعاد خواندن آشنا می‌شوید، بخش دوم چگونه کتاب بخوانیم، خواندن تحلیلی است. در قسمت سوم روش‌هایی برای انواع مختلف مطالب خواندنی را یاد می‌گیرید، بخش چهارم هم به اهداف نهایی خواندن اختصاص دارد.

بخشی از متن کتاب

باید به طور واقعی و عملا به کار خواندن بپردازید، آن هم نه فقط این کتاب، بلکه بسیاری کتاب های دیگر را نیز باید بخوانید. به عبارتی باید گفت هیچ چیز به جز فعالیت عملی نمی تواند مسائل عملی را حل کند و عمل فقط در جهان خارج وقوع می یابد نه در کتاب. هر عملی در موقعیتی خاص و همیشه در زمان و مکان مشخص و تحت یک رشته شرایط خاص اتفاق می افتد. هیچ عملی جنبه عام ندارد، آن نوع قضاوت عملی که بلافاصله قبل از عمل انجام می گیرد باید قضاوتی کاملا خاص باشد. این کار را می توان با واژه بیان کرد ولی به ندرت امکان پذیر است.

تقریبا هرگز این نوع قضاوت را نمی توان در کتاب ها پیدا کرد، چون نویسنده کتاب کاربردی واقعا نمی تواند آن موقعیتی را که در آن موقعیت خوانندگانش ممکن است مجبور به انجام کاری شوند مجسم کند. هرچه در این کار کوشش کند نمی تواند خوانندگانش را به طور عملی و صد در صد راهنمایی کند. تنها کسی این کار را می تواند انجام دهد که دقیقا در آن موقعیت قرار گرفته باشد.

با این حال کتاب های کاربردی کم و بیش می توانند قواعدی کلی برای بسیاری از موقعیتهای خاص از یک نوع را بیان کنند. هرکسی که میخواهد از چنین کتابهایی استفاده کند باید این قواعد را در آن موارد خاص به کار گیرد و باید برای این کار تمرین قضاوت عملی داشته باشد. به عبارتی دیگر برای اینکه کتاب در عمل قابل استفاده باشد باید خواننده، خود چیزهایی به آن بیفزاید؛ وی باید شناخت خودش را از آن موقعیت خاص و قضاوتش را در زمینه چگونگی کاربرد قاعده، به آن بیفزاید.

نقد کتاب چگونه کتاب بخوانیم

کتاب چگونه کتاب بخوانیم که اولین نسخه آن در سال 1940 منتشر شد یک پدیده ی نادر است یک کلاسیک زنده که سطوح مختلف خواندن و چگونگی دستیابی به آنها را معرفی و روشن می کند از خواندن مقدماتی تا خوانش اجمالی و تحلیلی و تا خوانش سریع. خوانندگان می آموزند که چه موقع و چگونه می توان “کتاب را با جلد آن داوری کرد”، انتقادی خواند و پیام نویسنده را از متن استخراج کرد.

همچنین شامل دستورالعمل های مختلفی است که برای خواندن ژانرهای خاص از جمله کتابهای عملی، ادبیات تخیلی، نمایشنامه ها، شعر، تاریخ، علم و ریاضیات، فلسفه و آثار اجتماعی کارایی بالایی دارد. سرانجام نویسندگان یک لیست پیشنهادی و تست های متنی را ارائه می دهند و شما می توانید با استفاده از آنها میزان پیشرفت خود را در خواندن، درک مطلب و سرعت مطالعه محاسبه کنید. مارتیمر آدلر، نویسنده کتاب، به ما یاد می‌دهد:

  • چطور با خواندن یک کتاب به مسئله‌ی اصلی نویسنده برسیم.
  • چطور کلیت کتاب را در چند جمله یا یک پاراگرف کوتاه نقل کنیم؟
  • چطور بخش‌های عمده و اصلی کتاب را بشناسیم و بتوانیم نشان بدهیم که چطور این بخش‌ها در قالب یک کل منسجم منظم شده‌اند؟

پاسخ به این پرسش‌ها کمک می‌کند تا بهتر کتاب بخوانیم و از کتابی که می‌خوانیم بهتر بهره ببریم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,587 بار

Charles%20Van%20Doren%20 %DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%D8%B2%20%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%84%D9%86%20%D9%88%D9%86%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%86

عنوان کتاب: چگونه کتاب بخوانیم

جز برترین کتاب ها درباره کتاب ها

جزو برترین کتاب ها درباره نویسندگی

نویسندگان: مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن

مترجم: محمد صراف تهرانی

تعداد صفحات کتاب: 424 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.19 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در ذهن‌تان مجسم کنید پرهیزگارترین مردی را که می‌شناسید. کشیش، روحانی، خاخام، امام جماعت‌تان را. حالا تصور کنید او آهسته روی شانهٔ شما بزند و بخواهد شما از طرف او با این دنیا وداع کنید. در ذهن‌تان مجسم کنید مردی که دیگران را تا بهشت بدرقه می‌کند از شما بخواهد...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 563
این اثر، مجموعه 36 داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری است که حد فاصل سالهای 39 تا 77، روایت ناقصی از چهار دهه تاریخ پوئتیک ایران را بازنمایی می کند. تجربه « نیمه تاریک ماه » تجربه ای است اولا از جنس نوشتار...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3912

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *