دوست داشتن از عشق برتر است

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
دوست داشتن از عشق برتر است (nbookcity.com)

دانلود کتاب دوست داشتن از عشق برتر است

علی شریعتی در صفحات اول کتاب دوست داشتن از عشق برتر است می نویسند: کتاب هنر عشق ورزیدن را می خواندم که در آن اریک فروم، با سرهم کردن حرف های کسانی چون سارتر و کامو، می کوشد عشق ها را توجیه و تفسیر کند و با بیان زیبا و روانکاوی هنرمندانه ای که دارد، به «تحلیل ارشادی» عشق ها، به سود «بشریت» و به نفع «اجتماع»! بپردازد.

من در فهرست جامعی که او از همه انواع عشق ها داده است، از عشق زن و مرد و مردم و وطن و پدر و فرزند و انسان و خدا… هرچه گشتم آنچه را که دل من سالها است با آن آشنا است نیافتم و آن تنها عشقی است که «زاده انسان است، که دیگر عشقها همه تحمیلی طبیعت است و مقتضای خلقت.

خلاصه کتاب

کتاب دوست داشتن از عشق برتر است، برگزیده‌ای است از کتاب «کویر» به قلم «دکتر علی شریعتی». دکتر شریعتی تفاوت عشق و دوست‌داشتن را اینگونه بیان می‌کند: عشق یک جوشش کور است و پیوندی از سر نابینایی. اما دوست داشتن پیوندی خودآگاه و از روی بصیرت روشن و زلال. عشق بیشتر از غریزه آب می خورد و هرچه از غریزه سر زند بی‌ارزش است و دوست داشتن از روح طلوع می‌کند و تا هرجا که یک روح ارتفاع دارد، دوست داشتن نیز همگام با آن اوج می یابد.

عشق در غالب دل‌ها، در شکل‌ها و رنگ‌های تقریباً مشابهی، متجلی می‌شود و دارای صفات و حالات و مظاهر مشترکی است، اما دوست داشتن در هر روحی جلوه‌ای خاص خویش دارد و از روح رنگ می‌گیرد و چون روح ها، برخلاف غریزه‌ها، هرکدام رنگی و ارتفاعی و بعدی و طعم و عطری ویژه‌ی خویش دارد، می‌‌توان گفت که به شماره‌ی هر روحی، دوست داشتنی هست. دعای زیبایی از علی شریعتی: خدایا به هرکه دوست میداری بیاموز که عشق از زندگی کردن بهتر است و به هرکه دوست تر میداری بچشان که دوست داشتن از عشق برتر است.

بخشی از متن کتاب

عشق جوششی یک جانبه است. به معشوق نمی‌اندیشد که کیست ؟! یک “خود جوشی ذاتی” است ، و از این رو همیشه اشتباه می‌کند و در انتخاب بسختی می‌لغزد و یا همواره یک جانبه می‌ماند و گاه ، میان دو بیگانه ناهمانند، عشقی جرقه می‌زند و چون در تاریکی است و یکدیگر را نمی‌بینند ، پس از انفجار این صاعقه است که در پرتو روشنایی آن، چهره یکدیگر را می‌توانند دید و در اینجاست که گاه، پس از جرقه زدن عشق، عاشق و معشوق که در چهره هم می‌نگرند، احساس می کنند که همدیگر را نمی‌شناسند و بیگانگی و ناآشنایی پی از عشق – که درد کوچکی نیست – فراوان است.

اما دوست داشتن در روشنایی ریشه می‌بندد و در زیر نور سبز می شود و رشد می کند و از این روست که همواره پس از آشنایی پدید می‌آید، در حقیقت، در آغاز دو روح خطوط آشنایی را در سیما و نگاه یکدیگر می‌خوانند، و پس از “آشنا شدن” است که خودمانی می‌شوند، – دو روح ، نه دو نفر، که ممکن است دو نفر با هم در عین رو در بایستی‌ها، احساس خودمانی بودن کنند و این حالت بقدری ظریف و فرّار است که بسادگی از زیر دست احساس و فهم می‌گریزد – و سپس طعم خویشاوندی، و بوی خویشاوندی، گرمای خویشاوندی، از سخن و رفتار و آهنگ کلام یکدیگر احساس می شود…

نقد کتاب دوست داشتن از عشق برتر است

عشق با شناسنامه بی ارتباط نیست و گذر فصل ها و عبور سال ها بر آن اثر می گذارد ، اما دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج زندگی می کند و بر آشیانه ی بلندش روز و روزگار را دستی نیست…. عشق زیبایی های دلخواه را در معشوق می آفریند و دوست داشتن ، زیبایی های دلخواه را در «دوست» می بیند و می یابد…. دوست داشتن یک صداقت راستین و صمیمی، بی انتها و مطلق. خواندن کتاب دوست داشتن از عشق برتر است را به همه علاقمندان قلم علی شریعتی عزیز توصیه می کنیم.

تعداد بازدید: 2,392 بار

Ali%20Shariati%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C

عنوان کتاب: دوست داشتن از عشق برتر است

نویسنده: دکتر علی شریعتی

تعداد صفحات کتاب: 92 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 1042
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 4030

2 پاسخ

    1. با سلام. لینک دانلود کتاب چک شد و مشکلی در دانلود مشاهده نشد! احتمالا مشکل از دانلود منیجرتون هست.
      بر روی دکمه دانلود راست کلیک کرده و لینک دانلود را در مرورگرتون کپی کنید.
      یا با یک دستگاه دیگر امتحان کنید. بررسی کنید اگر باز هم مشکلی داشتید با کمال میل در خدمتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *