هنر عشق ورزیدن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
هنر عشق ورزیدن (nbookcity.com)

دانلود کتاب هنر عشق ورزیدن

کتاب هنر عشق ورزیدن قصد دارد خواننده را متقاعد کند که باید با جدیت بسیار براى تکامل کل شخصیت خود بکوشد تا به تعیین جهت سازنده‌اى دست یابد و الا همه کوشش‌هاى او براى عشق ورزیدن بى‌نتیجه خواهد ماند.

زیرا بدون عشق ورزیدن به همسایه و بدون فروتنى راستین، شهامت، ایمان و انضباط، برخوردارى از یک عشق فردى حقیقى امکان‌ناپذیر است. در فرهنگ‌هایى که صفات فوق کمیاب است، به ناچار دستیابى به استعداد عشق ورزیدن نیز دست‌آورد نادرى است. و با اینکه هر کس مى‌تواند از خود بپرسد که به راستى چند نفر ایثارکننده عشق واقعى را مى‌شناسد.

هنر عشق ورزیدن ،عنوان کتابی است از اریک فروم، «روان شناس اجتماعی، روان کاو، فیلسوف انسانی و جامعه شناس بلندآوازهٔ مکتب فرانکفورت که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد. نویسنده در پیش گفتار تأکید می کند که این کتاب دستورالعمل ساده ای برای عشق ورزیدن نیست و در واقع سعی دارد «عشق ورزیدن» را به عنوان یک هنر معرّفی کند.

خلاصه کتاب

کتاب هنر عشق ورزیدن کاوشی کلاسیک در اجزاء تشکیل دهنده‌ی عشق است. این کتاب به چگونگی و چرایی عشق ورزیدن می‌پردازد و شما را با انواع متفاوت عشق ورزیدن آشنا می‌کند. عشق شکل‌های گوناگونی دارد که اگرچه ممکن است برخی از آن‌ها را تجربه کرده باشید اما برخی دیگر از انواع معرفی شده در این کتاب برای شما جدید خواهند بود. کتاب حاضر توانایی عشق ورزیدن شما را نیز تقویت می‌کند و به عنوان مهارتی مهم آن را به شما آموزش می‌دهد. اریک فروم راست می گوید که برای عشق و عاشقی، باید آموخت. باید یاد گرفت. عشق، مهارت می خواهد. رابطه جنسی، مهارت می خواهد.

عین سرمایه گذاری در بورس، عین ماهی گیری، عین نقاشی و موسیقی. همه چیز، مهارت می خواهد و مهارت ،آموختنی است و ارث پدری نیست که به کسی به ارث برسد. اریک فروم می گوید که اگر در عشق، احترام نباشد، احساس مسئولیت به آسانی به سلطه جویی و میل به تملک دیگری سقوط می کند. منظور از احترام، ترس نیست. بلکه توانایی درک طرف، آن  چنان که وی هست و آگاهی از فردیت بی همتای اوست. اما رعایت احترام دیگری، بدون شناختن او ممکن نیست. اگر دلسوزی و احساس مسئولیت را دانش رهنمون نباشد هر  دوی آن ها کورد می شوند. دانشی که زاده عشق است، سطحی نیست. دیدن دیگران، آن طور که هستند نه آن طور که من می خواهم.

بخشی از متن

به بشر قوه ی عاقله عطا شده است، او حیاتی است که از خود آگاهی دارد، او از خود و از همنوعانش، از گذشته و از امکانات آینده اش آگاه است. آگاهی از خود به عنوان ماهیتی مستقل، آگاهی از کوتاهی عمر خود و از این حقیقت که بدون اراده ی خود به دنیا آمده و به خلاف اراده ی خود نیز باید بمیرد. آگاهی به این که قبل از عزیزانش خواهد مرد، یا آنان پیش از او خواهند مرد. و آگاهی از تنهایی و جدایی، و آگاهی از بیچارگی خود در مقابل طبیعت و اجتماع. تمام اینها هستی پیوند نایافته و پاره پاره او را به زندانی تحمل ناپذیر مبدل می کنند. اگر بشر قادر نبود خود را از این زندان برهاند و به سوی خارج دست بگشاید و به نوعی با انسانها متحد سازد، مسلما دیوانه میشد.

ادرک این جدایی باعث بروز اضطراب می شود، در حقیقت این سرچشمه ی تمام اضطراب هاست. جدایی یعنی بریدن از هر چیز، بدون اینکه توانایی استفاده از نیروهای انسانی خود را داشته باشیم. بنابر این جدایی یعنی بیچارگی، یعنی عدم قدرت درک جهان و عدم درک مردم و اشیای آن. این بدان معنی است که دنیا می تواند به من هجوم كند، بدون اینکه من قادر باشم واکنشی نشان دهم. این است که جدایی سرچشمه ی اضطراب شدید است. از این گذشته جدایی در بشر احساسی از گناه و شرم به وجود می آورد. این احساس گناه و شرم، در کتاب مقدس، در قصهی آدم و حوا به وضوح بیان شده است.

بعد از آنکه آدم و حوا میوه «درخت علم خوبی و بدی» را خوردند، و بعد از آنکه نافرمانی کردند. (مسلم است اگر اختیار نافرمانی وجود نداشته باشد، خوبی و بدی هم مفهومی ندارد)، بعد از آنکه از نظام حیوانی ابتدایی خود و از طبیعت رهایی یافتند و انسان شدند، یعنی بعد از تولدشان در پیکر افراد انسان به هر دو پی بردند که «برهنه اند و شرمنده شدند.» آیا باید معتقد باشیم که چنین افسانه ای با همهی قدمت و ابتدایی بودنش حاکی از تظاهر اخلاقی قرون نوزدهم است؟ آیا باید قبول کنیم که تنها نکته ی مهم آموزنده ی أين افسانه همان موضوع شرم و دستپاچگی بشر از مکشوف بودن آلت تناسلی است؟ نه، هرگز نمی تواند چنین باشد.

اگرما بخواهیم این داستان را باشرایط عهد ویکتوریا تجزیه وتحلیل کنیم، مسلما هدف اصلی آن را نادیده گرفته ایم: اصل این است که وقتی که مرد و زن به خود و به یکدیگر آگاهی پیدا می کنند، در حقیقت از جدایی خویش، از تفاوت خود با جنس دیگر نیز آگاه می شوند. و در همان حال که جدایی خود را تشخیص می دهند، نسبت به هم بیگانه می شوند، زیرا هنوز نیاموخته اند که همدیگر را دوست بدارند. ( به همین دلیل است که آدمی سعی می کند، به جای دفاع از حوا، با سرزنش کردن او از خود دفاع کند) آگاهی از این جدایی بشری، بدون آگاهی از اتحاد دوباره به وسیله ی عشق – سرچشمه ی شرم، و در عین حال سرچشمهی گناه و اضطراب است.

نقد کتاب هنر عشق ورزیدن

این کتاب یکی از خارق‌العاده‌ترین آثار بین‌المللی است که راه و روش دستیابی به یک زندگی ثمر بخش و غنی را با توسعه قابلیت‌های عشق ورزیدن به میلیون‌ها خواننده جهان آموخت. اغلب مردم نمی‌توانند به معنای واقعی دیگران را دوست داشته باشند، عشق از بلوغ کامل، دانش فردی و شجاعت تشکیل می‌شود. عشق نیز مانند هر هنر دیگری نیازمند ممارست و تمرکز بوده و به بصیرت و درک هوشمندانه نیاز دارد. هر سطر از این کتاب، مملو از عقل سلیم، شور و اشتیاق و واقع گرایی محض است. کتاب هنر عشق ورزیدن از نظر مطالب و کاربردپذیری، یکی از ارزشمندترین آثار نویسنده محسوب می‌شود.

تعداد بازدید: 4,204 بار

Erich%20Fromm%20 %D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D9%85

عنوان کتاب: هنر عشق ورزیدن

نویسنده: اریک فروم

مترجم: پوری سلطانی

تعداد صفحات کتاب: 199 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.4 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

وقتی خطر زیاد باشد، ناشناخته‌ها تهدیدکننده هستند و مشکلات غیرقابل حل به نظر می‌رسند. پس در چنین شرایطی شما به یک ابرقهرمان احتیاج دارید! این بدان معناست که شما به ازان وارل احتیاج دارید. او به شما...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 249
21 کار مهم در این کتاب انتظار شما را می کشد. با خواندن آن در می یابید، چگونه بادبانهای خود را در لحظات طوفانی زندگی بعد از سی سالگی تنظیم کنید تا سفر زندگی همیشه هیجان و جذابیت...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *