انسان برای خویشتن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
انسان برای خویشتن (nbookcity.com)

دانلود کتاب انسان برای خویشتن

اریک فروم در این اثر آموزنده و خواندنی به سردرگمی زنان و مردانی می پردازد که به خاطر باور نداشتن به قواعد هدایت کننده ی زندگی، به قربانی های درمانده و ناتوان نیروهای درونی و بیرونی تبدیل می شوند. فروم با همان نقطه نظر گسترده و میان رشته ای خود که از خصوصیات آثار برجسته اش به حساب می آید، به مخاطبین نشان می دهد که روانشناسی نمی تواند خود را از مشکلات فلسفه و اخلاقیات جدا کند و همچنین، ذات انسان را نمی توان بدون فهم ارزش ها و کشاکش های اخلاقی پیش روی همه ی ما درک کرد.

فروم در کتاب انسان برای خویشتن استدلال می کند که یک نظام اخلاقی را می توان به جای الهامات و سنت ها، بر اساس سرشت انسان شکل داد. در کتاب حاضر تلاش شده تا فرار انسان امروزی را از خود و آزادی خویش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این کتاب اصول اخلاقی، هنجارها و ارزش هایی که به درک نفس و استعدادهای نهانی انسان رهنمون است بحث می کند.

چکیده کتاب

کتاب انسان برای خویشتن، اثری نوشته ی اریک فروم است که اولین بار در سال 1947 انتشار یافت. اریک فروم در این اثر از بسیاری از جهات دیدگاهی مشابه دیدگاه اثر دیگر خود با عنوان «گریز از آزادی» برگزیده است و به این اعتبار می توان این اثر را ادامه مباحث «گریز از آزادی» دانست. در كتاب «گریز از آزادی» فروم می كوشد تا فرار انسان امروزی را از خود و آزادی خویش مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و درباره اصول اخلاقی، هنجارها و ارزش هایی كه به درك نفس و استعدادهای نهایی انسان رهنمون است، می پردازد.

فروم در كتاب «انسان برای خویشتن» به قرائتی انسان گرایانه از اندیشه های ماركسیستی روی می آورد. شاید برخی از این كه در یك اثر روانكاوانه به مسائل اخلاقی پرداخته می شود متعجب شوند، اما اریك فروم سخت بر این عقیده پا می فشارد كه روانشناسی نه تنها باید قضاوت های اخلاقی دروغین را طرد كند، بلكه می تواند پای بست بنای هنجارهای با ارزش و عینی رفتار در نظر گرفته شود و براساس همین رویكرد، او نمی تواند مسائل اخلاقی را از بررسی های شخصیت- چه به لحاظ تئوری و چه به لحاظ تشخیص بیماری- حذف كند.

بخشی از متن کتاب

جدا کردن روانشناسی از اصول اخلاقی روشی نسبتا جدید است. اندیشمندان بزرگ اخلاق اومانیستی قدیم، که مبنای این کتاب بر نوشته های آنان استوار است، فیلسوف و روانشناس بودند؛ آنان معتقد بودند که درک طبع انسانی و فهم ارزش ها و هنجارهای زندگی بشر وابسته به یکدیگرند. از طرف دیگر، فروید و کتب وی که با طرد احکام ارزشی غیرمعقول سهم بسزایی در پیشرفت تفکر اخلاقی دارند درباره ارزش ها معتقد به نسبیت بودند، عقیده ای که اثر منفی هم در تکامل تئوری اخلاق و هم در پیشرفت روانشناسی دارد. روانکاو مشهور یونگ از این گرایش مستثنی است.

اریک فروم عقیده دارد که روانشناسی و درمان روانی، با مسائل اخلاقی و فلسفی انسان وابستگی ناگسستنی دارند. ولی ضمن اینکه این عقیده به خودی خود دارای اهمیت شایانی است، توجیه فلسفی بونگ فقط به واکنشی علیه فروید منجر شد، نه به روانشناسی فلسفی پس از وی.

نقد و بررسی کتاب انسان برای خویشتن

در کتاب انسان برای خویشتن از اصول اخلاقی، هنجارها و ارزش هایی که به درک نفس و استعداد نهایی رهنمون است ، بحث می شود. انسان بعد از آنکه به طبیعت تسلط پیدا کرد و در مرکز عالم قرار گرفت، دچار تشویش و ناآرامی شد . کار و  فعالیت می کند اما از فعالیت های خود احساس بیهودگی می کند. با تمامی دانش که از ماده دارد از مهمترین مسایل انسانی بی خبر است.شک فزاینده در مختار بودن انسان و خرد وضع نابسمانی اخلاقی را پدید آورده است انسان را از رهبری خود محروم کرده است در نتیجه وضعی نسبی مورد قبول واقع شد که طبق آن احکام ارزش ها و هنجارها اخلاقی بسته به سلیقه و دلبخواهی بود و ارزش عینی ندارند.

در کتاب«انسان برای خویشتن» فروم تاکید میکند هر شخصی باید دارای یک استاندارد اخلاقی باشد و نباید به هر مقام و قدرتی تمکین نماید.فروم می گوید: «روزى، شاگردى به نزد استاد روحانى اش مى رود و او را غمگین و ناراحت مى بیند. از او مى پرسد: استاد، چرا غمگین هستید؟ آیا به این خاطر که به عالى ترین معرفت نرسیده اید یا بزرگترین فضیلت ها را کسب نکرده اید؟ استاد جواب داد: نه، در مورد این چیزها ناراحتى اى ندارم. غم و اندوه من به این خاطر است که به تمامى و کاملاً خودم نشدم.»فروم در ادامه مى گوید: «در هر انسانى بهترین و مطلوب ترین چیزى که وى مى تواند به آن تبدیل شود وجود دارد و همین طور چیزهایى که او هرگز نمى تواند آنگونه شود. بسیارى از مردم زندگى شان را با تلاش در جهت تبدیل شدن به آنچه نمى توانند شوند و با غفلت از تبدیل شدن به آنچه مى توانند شوند به هدر مى دهند. بنابراین شخص ابتدا باید تصورى داشته باشد از آنچه مى تواند شود و آنچه نمى تواند، باید بداند که چه محدودیت ها و چه امکانهایى دارد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 1,794 بار

Erich%20Fromm%20 %D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%20%D9%81%D8%B1%D9%88%D9%85 1

عنوان کتاب: انسان برای خویشتن

پژوهشی در روانشناسی اخلاق

نویسنده: اریک فروم

مترجم: اکبر تبریزی

تعداد صفحات کتاب: 276 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4 مگابایت

نوع فایل: (RAR) PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فیلمنامه در مراسم ختم شروع می‌شود، زمانی که منوچهر پسر مرد فوت شده در حال تسلیت گفتن به دیگران است و دختر ۱۸ ساله‌اش چای می‌آورد. اعضای خانواده به ظاهر عزادار هستند اما درحقیقت منتظر نشسته‌اند تا همه چیز تمام شود...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 290
عشق و علاقۀ چرچیل به امور نظامی حد و مرزی نداشت، حتی زمان‌هایی که غرق در اجرای برنامه‌های رفاهی یا درگیری با مجلس اعیان بریتانیا بود نیز از امور نظامی غافل نبود. در 1286، در رزمایش...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 325

یک پاسخ

  1. واقعا ترجمه ي افتضاحي ارائه داده اكبر تبريزي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *