چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر (nbookcity.com)

دانلود کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر

کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر که خواندنش همانند رمان آسان است، به تمامی سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

وینستون چرچیل که بود؟ امپریالیست جوان؟ میانسالی لیبرال؟ پیرمردی محافظه کار؟ مردی با روحیه خشن؟ سازش ناپذیر؟ بیماری با اختلال دو قطبی؟ انسانی افسرده؟ هنرمند؟ نقاش؟ پیرمردی با کودک درون فعال؟ بذله‌گو و شوخ؟ پیروز جنگ جهانی دوم؟ سیاستمداری با جملات قصار؟ موسس اسرائیل؟ دشمن ایران؟ سیاستمدار میلیتاریست؟ وارث سیاست ویکتوریایی؟

کتاب حاضر، سرگذشت نامه‌ی سیاستمداری‌ست که به‌قول نویسنده: «توانست از دل تمام تلاش‌هایی که برای تحقیر و بی‌آبرو کردنش صورت می‌گرفت جان سالم یه در برد و به عنوان قهرمانی در دوران گذشته و در ذهن مردم جای گیرد.» کتاب از هفت فصل تشکیل شده، با تولد چرچیل شروع می‌شود و تا سال مرگش پیش می‌رود. در این بین فراز و فرود زندگی چرچیل به طور کامل و موشکافانه نوشته شده: هم زندگی شخصی و هم زندگی سیاسی.

خلاصه کتاب

کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر اثری کوتاه اما استادانه، جذاب، نافذ و متفکرانه است. در طول جنگ جهانی دوم، وینستون چرچیل دو پیروزی چشمگیر کسب کرد. اول پیروزی بر آلمان نازی ، دوم پیروزی بر لژیون شکاکانی که قضاوت او را مورد تمسخر قرار داده بودند، ادعای بزرگیِ او را انکار کردند و او را از مقام عالی کنار گذاشتند به این دلیل که مطمئنا خطری برای کشور محسوب می شد.

چرچیل تنها سیاستمدار انگلیسی قرن بیستم بود که به یک قهرمان ملی ماندگار تبدیل شد. نکته جالب این است که این اتفاق در سن 65 سالگی رخ داد، در زمانی که وی به عنوان یک نیروی مصرف شده در نظر گرفته می شد و دارای سابقه تصمیمات فاجعه بار بود. همه دشمنان او به جز خصمانه ترین دشمنان وی اذعان داشتند که او از توانایی های عالی، سخنوری چشمگیر و نوعی نبوغ برخوردار است.

اما تقریبا به طور جهانی توافق شد که او یک خودخواه بی شرم، یک فرصت طلب بدون اصول و عقاید، یک همکار غیر قابل اعتماد، یک سیاست گذار بی قاعده و فاقد قضاوت و یک استراتژیست آماتور بی پروا با علاقه ی خطرناک به جنگ و خونریزی است. او در دوره ای از زندگی خود، هر حزب و جناحی را در این کشور آزرده بود، با این وجود او به مظهر وحدت ملی تبدیل شد. در این بیوگرافی مناقشه انگیز، پاول ادیسون داستان زندگی چرچیل را به موازات تاریخ شهرتش تعریف می کند.

نویسنده کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر می خواهد توضیح دهد که چرا چرچیل به یک قهرمان ملی تبدیل شده است و چرا مقام قهرمانی او از آن زمان به رغم تلاش های شمایل گرایان برای تخریب وی، پابرجا مانده است. او استدلال می کند که اکنون ما در موقعیتی هستیم که می توانیم فراتر از اساطیر – چه مثبت و چه منفی – ببینیم وینستون چرچیل واقعی، یک دولتمرد جنگجو بود که ویژگی های وی به طور قابل ملاحظه ای در تمام فرصتهای شغلی او سازگار بود.

بخشی از متن کتاب

…دوستانِ به اصطلاح نزدیک وی نیز چندان مهربان‌تر از منتقدان نبودند. بیوربروک درباره چرچیل می‌نویسد: «چرچیل عضو هر حزبی بگویید هست و دربارۀ هر سؤالی مطرح کنید، نظر می‌دهد و روی آن پافشاری می‌کند و به راستی نمی‌توان به پایداری ذهنی چرچیل اعتماد کرد.» نظرات لوید جرج نیز در این باره شنیدنی است «چرچیل حاضر است از پوست بدن مادرش طبلی بسازد و همان را برای تمجید از خودش به صدا درآورد.»

بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور بودند که چرچیل می‌خواهد با این اعمال و رفتار، رهبری حزب محافظه کار را از دستان بالدوین برباید. این‌که آیا این مدعا تا چه اندازه صحیح است، موضوع مهمی نیست اما در این نکته نمی‌توان شک داشت که رفتار و عقاید چرچیل درباره هندوستان به اندازه ای قوی و مستحکم بود که سخنانش با صدای بلند به گوش همگان رسید. وی ده سال پیش از این در جلسه ای از وزرا ابراز داشته بود:

«این روزها موجی در میان مردم، چه در هند، چه در بریتانیا به راه افتاده است که ما در هندوستان خیلی دست به عصا راه می‌رویم و بخش انگلیسی هندوستان سرنوشت شومی دارد و سرانجام به دست هندی‌ها خواهد افتاد، یا بدان‌ها تقدیم خواهد شد. من با این وضعیت به شدت مخالفم.» چرچیل معتقد بود این موج خیلی زود تغییر وضعیت می‌دهد و به اینجا می‌رسد که بریتانیا نهادهای دموکراتیک را به مشتی مردم واپس گرا اعطا خواهد کرد. که هیچ توانایی و ظرفیتی برای اداره کردن خود ندارند.

چرچیل بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۷ می‌توانست بر روابط گرم و صمیمی خود با وزیر امور هندوستان لرد برکنهد، برای مقابله با هرگونه تغییر قانون اساسی دربارۀ هندوستان تکیه کند. برکنهد با اطمینان پیش بینی می‌کرد هندوستان تا ۱۴۱۰ همچنان بخش مهمی از امپراتوری بزرگ بریتانیا و عضو وفادار آن خواهد بود. حکومت بر هندوستان تنها با تمسک به این اصل توجیه می‌شد که بریتانیا به منظور جلوگیری از درگیری‌های قومی و مذهبی در هندوستان حکومت می‌کند.

و با استفاده از تکنیک کلاسیک و قدیمی تفرقه بینداز و حکومت کن ،حکوت بریتانیا بر هندوستان دوام و قوام می‌یافت. چرچیل توضیح می‌دهد «من همواره تمام هم وغم خود را معطوف شرایط اشتراک همگانی و تنوع قومی شبیه آنچه در هند جاری است، کرده ام. به باور من هرچه هندوها دستاوردها و پیشرفت سیاسی بیشتری پیدا کنند به همان اندازه آتش خشم میان مسلمانان و هندوها شعله ورتر خواهد شد.»

نقد کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر

کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر ساختار روایی و تاریخی جالبی دارد و می تواند به شما دیدگاه واضحی از تاریخ بریتانیا و شخصیت چرچیل ارائه دهد. چرچیل بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵، یعنی در طول جنگ جهانی دوم، و بار دیگر بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ نخست‌وزیر بریتانیا بود. او افسر ارتش بریتانیا نیز بود. جایزهٔ نوبل ادبیات را هم در سال ۱۹۵۳ به‌خاطر «چیره‌ دستی‌اش در توصیف وقایع تاریخی و زندگی‌نامه‌ای و نیز فصاحت بیانش در دفاع از آرمان‌های والای انسانی» دریافت کرد.

چرچیل در ۹ آوریل ۱۹۶۳ با درخواست ریاست جمهور آمریکا، جان اف. کندی، و با تصویب کنگره آمریکا به‌عنوان «اولین شهروند افتخاری ایالات متحده آمریکا» انتخاب شد؛ ولی به دلیل ناتوانی جسمی در مراسم کاخ سفید حاضر نشد و پسر و نوهٔ او این افتخار را برای او دریافت کردند. مردم بریتانیا در رأی‌گیری نوامبر ۲۰۰۲ بی‌بی‌سی، سر وینستون چرچیل را به‌عنوان «بزرگ‌ترین بریتانیایی تمام تاریخ» انتخاب کردند.

عشق و علاقۀ چرچیل به امور نظامی حد و مرزی نداشت، حتی زمان‌هایی که غرق در اجرای برنامه‌های رفاهی یا درگیری با مجلس اعیان بریتانیا بود نیز از امور نظامی غافل نبود. در 1286، در رزمایش سالانۀ ارتش فرانسه حضور یافت و دو سال بعد، شاهد رزمایش ارتش آلمان بود و برای اولین‌بار از جبهۀ جنگ بلنهایم بازدید کرد. وی این اشتیاق خود را پنهان نمی‌کرد…

کتاب چرچیل قهرمان پیش بینی ناپذیر، زندگینامه کوتاه و بسیار خواندنی از یک قهرمان با پاهای خشتی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 325 بار

Paul%20Addison%20 %D9%BE%D8%A7%D9%88%D9%84%20%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86

عنوان کتاب: چرچیل؛ قهرمان پیش بینی ناپذیر

نویسنده: پاول ادیسون

مترجم: محسن عسکری جهقی

تعداد صفحات کتاب: 282 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 27.25 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این نمایشنامه روایتگر داستان کودکی است که وارد روستایی جنگ‌ زده در منطقه صفر مرزی می‌شود. این منطقه صفر مرزی از حملات توپخانه ای کشورها در امان نیست و در آنجا بمباران های زیادی صورت می گیرد و همین امر باعث شده تا...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 275
طرف تو خودِ آلمان، تو خودِ ژرمنستانِ بزرگ، یا به تعبیر صحیحْ جرمنستان، تو دل تمدن صنعتی، تو مهد تمدن تکنیکی، داره صدای گریه‌ش می‌آد که وضعیت مناسب نیست. بعد اینجا طرف چارنعل می‌تازونه جانبِ راهِ طی‌شده تمدن تکنیکی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *