روان درمانی اگزیستانسیال

روان درمانی اگزیستانسیال (nbookcity.com)

دانلود کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال هم راهنمایى براى درمان‌گران است و هم نوعى درمان به‏‌شمار مى‏‌رود:

هرکس که آن را بخواند، عمیقاً تحت تأثیر قرار مى‏‌گیرد و خردمندتر مى‏‌شود انگار چندین ساعت به گفت‏‌وگو با کسى نشسته که عزمش را براى عبور از ژرف‏‌ترین مشکلات بشرى جزم کرده است. داستایفسکى، تولستوى، کافکا، سارتر، کامو و بسیارى دیگر با نویسنده هم‏‌آوا شده‏‌اند تا از دلواپسى‏‌هاى غایى بشر بگویند.

مخاطبان اصلى کتاب، دانشجویان و روان‏‌درمان‌گران بالینى‏‌اند ولى به‏‌دلیل سبک قابل فهم و عارى از اصطلاحات تخصصى‏‌اش، براى خواننده‏‌ى معمولى نیز قابل درک و بسیار جذاب است. یالوم پس از نوشتن این کتاب و براى بسط نظریه اگزیستانسیال بود که به ابزار داستان روى آورد و آثارى چون و نیچه گریه کرد… و مامان و معنى زندگى را خلق کرد. او خود روان درمانی اگزیستانسیال را کتاب مرجع تمامى آثارى دانسته که پس از آن به رشته تحریر درآورده است.

خلاصه کتاب

اروین د. یالوم عنوان کتاب روان درمانی اگزیستانسیال را به‌ گونه‌ای انتخاب کرده است که در چند کلمه ساده، به مخاطب بگوید قرار است درباره چه موضوعی صحبت کند. روان‌درمانی وجودی یا اگزیستانسیال نوعی متفاوت از مواجهه با ابهام‌های روحی افراد است. نویسنده این کتاب سعی می‌کند درمان زخم‌های روحی ناشی از مسائل وجودی را به شما بیاموزد. از این سبک روان‌درمانی قبل از نوشتن این کتاب هم استفاده می‌شد؛ اما با چاپ این کتاب بهتر شناخته شد.

این کتاب خیلی سریع به محبوبیت رسید. افراد زیادی جواب ابهام‌های خود را در آن پیدا کردند: کسانی که با داشتن سؤال‌هایی درباره‌ فلسفه زندگی، کم‌کم سردرگم شده بودند. در‌نهایت، این سردرگمی باعث شده بود این افراد به بیماری های روانی و روحی مبتلا شوند. آنها پاسخ سؤال‌های خود را درباره‌ چهار اصلِ مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی در این کتاب پیدا کردند. جالب‌تر آنکه برخی از افرادِ دچار مشکل حتی نمی‌دانستند مشکل آنها ناشی از چه فقدانی در وجودشان است؛ اما با خواندن کتاب روان درمانی اگزیستانسیال علاوه بر پیدا کردن آن ابهام‌ها، پاسخ مناسب را هم به‌ دست آوردند.

فرآیند روان درمانی اگزیستانسیال به ترتیب شامل موارد زیر است:
  1.  برقراری رابطه‌ی درمانی
  2. شناسایی و ارزیابی مشکل و تعیین اهداف درمانی
  3. تحلیل ریشه وجودی نشانه ها
  4. بالا آوردن تعهد در مراجع به جهت ایجاد یک زندگی جدید که مطابق خواسته های درونی او است.
  5. ایجاد وجود داشتن و بودن خالص در مراجع

درمانگران وجودی تلاش می‌کنند انواع نشانه‌ها مانند اضطراب مفرط، بی تفاوتی، بیگانگی، پوچی، تنهایی،خجالت، اعتیاد، نا امیدی، گناه، خشم، رنجش، خشونت و … را درک کرده و تسکین دهند. همچنین بر افزایش تجربیات فرد از زندگی و گشودگی نسبت به روابط، عشق، مراقبت، تعهد، خلاقیت، قدرت، اراده و انتخاب، معنویت، اصالت، خودشکوفایی و پذیرش تمرکز می‌شوند.

بخشی از متن کتاب

پرهیز از مسئولیت مانع اصلی روان درمانیِ فرد مبتلابه بیماری روان‌تنی‌ است. مسئولیت‌پذیری در این بیماران دو بار جابه‌جا شده است؛ رنجی که می‌برند بیشتر جسمانی‌ است تا روانی. آنها حتی وقتی متوجه می‌شوند مشکل جسمانی‌شان شالوده‌ای روان‌شناختی دارد، بازهم دفاع‌های برون‌سازانه‌ای به‌ کار می‌برند تا ملال روان‌شناختی‌شان را به اعصاب ضعیف یا شرایط کاری و محیطی نامناسب نسبت دهند. (ص۳۲۳)

هماهنگی همراه با هم‌زمانی حرکت اگر در حد کمال باشد، هر تماشاگری را مجذوب می‌کند، به‌ هیجان می‌آورد و شیفته‌اش می‌سازد؛ در این میان مهم نیست نمایش هر رقصنده به‌تنهایی رضایت‌بخش و دل‌پسند بوده باشد. (ص۵۳۱)

نقد کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال کتابی تخصصی در رشته روانشناسی است؛ بنابراین خواندن آن به دانشجویان مباحث روان‌شناسی، روان‌درمانی، اساتید این حوزه، روان‌درمانگرها و روان‌شناسان پیشنهاد می‌شود. البته بابت زبان ساده و به‌دور از اصطلاحات تخصصی، خیلی از افراد مطالعهٔ این کتاب را به عموم مردم پیشنهاد کرده‌اند. اکثر خواننده‌های عادی این کتاب هم از انتخابشان راضی بوده‌اند.

بنابراین اگر شما هم دوست دارید زمانی را برای روانکاوی درونی خودتان در نظر بگیرید، می‌توانید مخاطب این کتاب باشید. خواندن این کتاب مانند هم‌نشینی چندساعته با روان‌درمانگر باتجربه‌ای است که واقعا می‌تواند اوضاع روحی شما را بهبود ببخشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 15,608 بار

Irvin%20D.%20Yalom%20 %D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%86%20%D8%AF.%20%DB%8C%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%85 4

عنوان کتاب: روان درمانی اگزیستانسیال

جز برترین آثار روانشناسی

نویسنده: دکتر اروین دی یالوم

مترجم: دکتر سپیده حبیب

تعداد صفحات کتاب: 691 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 15.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

جدیدترین کتاب آدام گرانت دربارۀ «قدرت دانستنِ چیزهایی که نمی‌دانیم» صحبت می‌کند. نویسنده دانش خود را با مثال‌هایی کاربردی و نتایج آزمون‌های علمی همراه کرده تا ارزش دوباره اندیشیدن و تغییر در نگرش انسان را یادآور شود...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 8904
کتاب حاضر رویکردی نوین را ارائه می‌دهد که توانایی کمک به افراد زیادی را دارد، آن‌هایی که زندگی‌شان در زیر سایه باورهای منفی‌شان درباره خود و جهان تیره و تار شده است. کتاب به شما نشان می دهد که چگونه...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 3812

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *