مامان و معنی زندگی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
مامان و معنی زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مامان و معنی زندگی

کتاب مامان و معنی زندگی اثر دکتر اروین د. یالوم، استاد روانپزشکی دانشگاه استنفورد و نویسندۀ رمان مشهور «وقتی نیچه گریست» است.

این کتاب نیز رمانی در سبک روانشناسی است که شگفتی‌های موجود در قلب رابطۀ درمانی را می‌کاود و رویارویی نویسنده و بیمارانش را با ژرف‌ترین چالش‌های زندگی آشکار می‌سازد.

کتاب مامان و معنی زندگی از متون علمی روانشناسی است که برای فهم عامه مردم تنظیم شده است. دانای کل قصۀ این کتاب، دکتر اروین یالوم است که سعی دارد تجربیات روان ‌درمانی خود را داستان‌وار بیان کند و در این روایت جذاب ما را با انواع اصطلاحات تخصصی آشنا می‌کند. همان‌طور که خود نویسنده اذعان کرده «کوشیده‌ام هم قصه‌گو باشم و هم آموزگار»، در این کتاب یک دورۀ آموزشی جذاب در مورد علم روانشناسی می‌گذرانیم که البته چندان هم خسته ‌کننده نیست.

مروری بر داستان

این آموزگار خبره، شش داستان را در شش موقیعت تقریباً متفاوت روایت می‌کند. تعدادی از این داستان‌ها در اتاق‌های روان ‌درمانی و جلسات مشاوره‌ای روی داده که ممکن است هر انسانی تجربه‌ای متفاوت از آن را داشته باشد. تعدادی از داستان‌ها هم روایت‌هایی هستند از انسان‌هایی که با مشکلات روحی و روانی و گاه جسمی روبه‌رو هستند. در دل داستان، ضمن تشریح این بیماری‌ها، راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌شود.

داستان مامان و معنی زندگی، وابستگی فرزندی را به مادر متوفی او نشان می‌دهد. مادر‌ی که در زمان حیاتش نه‌ تنها پسرش به او افتخار نمی‌کرد بلکه باعث خجالت او می‌شد و به قول پسر، سال‌ها در خصومتی مداوم با او زندگی می‌کرد و عجیب این که، حالا بعد از مرگ مادر، در رویایی که 10 سال بعد از مرگ او می‌بیند تأیید و نظر مادرش را در مورد خود می‌خواهد… بعد از رویا از خود می‌پرسد آیا ممکن است من تمام عمرم در پی تأیید مادرم بوده باشم؟

تاثیر والدین از نظر نویسنده

اروین یالوم به این نتیجه می‌رسد که کودکانی که در خانواده‌های ناکارآمد رشد می‌کنند، اغلب به سختی از آن‌ها جدا می‌شوند، در حالی که کودکان والدین خوب و مهربان، با تعارض کمتری از آن‌ها فاصله می‌گیرند. اصلاً مگر یکی از وظایف والدین قادر ساختن کودک به ترک خانه نیست؟ یالوم در این داستان کوتاه به خوبی نشان می‌دهد که همه در پشت داستان به ظاهر خشک، واقعیت‌هایی به وسعت یک عمر دارند که اگر بدون قضاوت بررسی شوند مشکلات اطرافیان هم با آن‌ها حل می‌شود.

بخشی از کتاب مامان و معنی زندگی

چه‌قدر به آن دسته از دوستانى که مادران دوست‌ داشتنى، مهربان و حمایتگر داشتند، غبطه مى‌خوردم. و چه‌قدر عجیب است که آن‌ها به مادر خود دلبستگى ندارند، نه تلفنى، نه ملاقاتى، نه رویایى و نه حتى فکر کردن مرتب به آن‌ها، هیچ. در حالى که من چند بار در روز مجبورم مادرم را از ذهنم بیرون کنم و حتى حالا یعنى ده سال پس از مرگش، اغلب بى‌اختیار دستم به سمت تلفن مى‌رود تا با او تماس بگیرم.

خلاصه کتاب مامان و معنی زندگی

همان‌طور که اشاره کردیم این کتاب شامل شش داستان است که مانند دیگر کتاب‌های یالوم به زبان ساده نوشته شده است و مخاطب عام هم می‌تواند آن را درک کند و از آن لذت ببرید. ترجمه مامان و معنی زندگی هم که توسط سپیده حبیب انجام شده، ترجمه‌ای خوب و روان است.

یالوم برخلاف بیشتر روان‌ درمانگران‌ها، موضوعات مورد نظر خودش را با استفاده از کلمات و اصطلاحات سنگین و تخصصی بیان نمی‌کند. او از شیوه داستان‌ سرایی و قصه گویی استفاده می‌کند. خواننده کتاب‌های او در حین خواندن یک داستان جذاب، مفاهیمی را یاد می‌گیرد که یالوم سال‌ها روی آن تحقیق و بررسی داشته است. و این هنر یالوم است.

نقد کتاب مامان و معنی زندگی

هیچ چیز مانند داستان در زندگی انسان تاثیرگذار نیست، موضوعی که اروین یالوم، نویسنده و روان‌درمانگر برجسته‌ی اهل آمریکا به‌خوبی درک کرده است. یالوم با تکیه بر علم، نظریات و سال‌ها تجربه‌اش از درمان افراد مختلف، داستان‌های کوتاهی خلق کرده که در کتاب مامان و معنی زند‌گی گنجانده شده‌اند. داستان‌هایی که نشان‌دهنده‌ی قلم توانای اروین یالوم و توانایی او در انتقال مفاهیم روانشناسی در قالب‌ جذاب و خواندنی است.

  • داستان اول: مامان و معنی زندگی: نام کتاب از این داستان گرفته شده است که در آن شخصیت اصلی درگیر گذشته‌ی خود است و تلاش می‌کند معنایی برای زندگی پیدا کند.
  • داستان دوم: همنشینی با پائولا: این داستان کاملا واقعی است و ماجرای زنی را روایت می‌کند که سرطان دارد.
  • داستان سوم: تسکین از نوع جنوبی: داستان در یک گروه درمانی بیماران بستری شده در بخش حاد روایت می‌شود و بیماران هدایت دکتر، با یکدیگر آشنا می‌شوند و جنبه‌های مثبت فردی و جسمی خود را بیان می‌کنند.
  • داستان چهارم: هفت درس پیشرفته در درمان سوگ: این داستان ماجرای زنی است که همسر خود را از دست می‌دهد. یالوم در این داستان هفت درس را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد تا با استفاده از آن رنج‌های خود را کاهش دهد.
  • داستان پنجم: رویارویی دو جانبه: این داستان روایت زنی است که در زندگی اجتماعی خود بر اساس تجربیات تلخ دوران کودکی دچار مشکلاتی در ارتباط با دیگران است. ماجرای این داستان تخیلی است.
  • داستان ششم: طلسم گربه‌ی مجار: روایتی است از بیمارانی که تصمیم می‌گیرند روند درمان خود را متوقف کند. این داستان نیز واقعی نیست.

اگر به کتاب های روانشناسی علاقه دارید و از طرفداران قلم اروین یالوم هستید، کتاب مامان و معنی زندگی انتخاب خوبی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 11,197 بار

Irvin D. Yalom اروین د. یالوم2

عنوان کتاب: مامان و معنی زندگی

داستان های روان درمانی

نویسنده: اروین د. یالوم

مترجم: سپیده حبیب

تعداد صفحات کتاب: 232 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

در بخش ابتدایی کتاب گروه محکومین، نوشته‌ای از صادق هدایت نویسنده ایرانی به نام پیام کافکا را خواهید شنید که تحلیلی بر روی شخصیت و نوشته‌‌‌ های فرانتس کافکا به حساب می‌آید. هدایت که نویسنده...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 256
کتاب از زبان سوم شخص بیان می‌شود و پریشانی‌های ذهنی قهرمانان داستان، «فیلیپ» و «جولیوس» را به تصویر می‌کشد. فیلیپ شخصی گوشه‌گیر است که باورها و عقاید «آرتور شوپنهاور» فلسفه‌...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 10166

یک پاسخ

  1. بعد از کتاب روان درمانی اگزیستانسیال اولین رمانی بود که از یالوم خوندم و باعث شد به شکل دومینووار بقیه ی کتابهاشو هم بخونم. “وقتی نیچه گریست”، “درمان شوپنهاور”، “دروغگویی روی مبل”، “مخلوقات یک روز”، “دژخیم عشق” و “مسئله ی اسپینوزا”. انتخاب یک کتاب به عنوان بهترین بین کتابهای یالوم سخته اما “مامان و معنی زندگی” پایه ی فکری یالوم رو کاملا نشون میده و اگر از خوندنش لذت ببرید میتونم قول بدم که از خوندن بقیه آثارش حتی بیشتر هم لذت خواهید برد. و حتی اگر وقت محدودی دارید پیشنهاد میکنم داستان “همنشینی با پائولا” رو ازین کتاب بخونید. فکر میکنم خوندن کتابهای یالوم سهم زیادی در خودشناسی فردی داره و بارها در طول خوندن کتاب دلم خواسته لذتِ فهمش رو با عزیزانم شریک بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *