مامان و معنی زندگی

قیمت اصلی 37.500 تومان بود.قیمت فعلی 33.000 تومان است.

داستان های روان درمانی

نویسنده:

مترجم: سپیده حبیب

تعداد صفحات کتاب: 232 صفحه

حجم فایل: 7.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب مامان و معنی زندگی pdf

دانلود کتاب مامان و معنی زندگی pdf

با مطالعه کتاب مامان و معنیی زندگی، ما فقط یک داستان نمی‌خوانیم بلکه مفاهیمی که سال‌ها نویسنده روی آن تحقیق و بررسی کرده را نیز مطالعه می‌کنیم و این هنر یالوم است.

اروین یالوم در شش داستان جذاب که از تجارب بالینی او سرچشمه گرفته اند، همزمان با راهنماییِ خود و بیمارانش به سوی دگرگونی، بار دیگر ثابت می کند که کاوشگری جسور و بی باک در دنیای پیچیده ی ذهن بشر است. یالوم با جزئیاتی خیره کننده و مشاهداتی تیزبینانه، جمعی از شخصیت هایی به یاد ماندنی را به مخاطبین خود معرفی می کند:

  1. پائولا، زنی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند
  2. میرنا، که رابطه اش با یالوم، معنای تازه ای به مفهومِ حفظِ اسرار میان درمانگر و بیمار می بخشد.
  3. مگنولیا، که سنگ صبورِ یالوم است.
  4. و مامان، زنی زودجوش و سلطه گر که در حال خفه کردن پسرش در گرداب عشق و نارضایتی است.

اگر بخواهیم از دید تخصصی نگاه کنیم می‌توان گفت موضوع کتاب مامان و معنای زندگی، و یا کتاب‌های دیگر یالوم، روش‌های مختلف و تکنیک‌های روان درمانی، با درونمایه‌ی سنگینِ فلسفی است. ولی یالوم انقدر ماهرانه تمام این‌ها را به شکل داستان بازگو می‌کند که متوجه بارِ سنگینِ کتاب نمی‌شوید. و در حالی که از خواندن رمانِ جذابی که در دست دارید لذت می‌برید، ناخوداگاه مفاهیمِ روانشناسی و فلسفیِ عمیقی ذره ذره در ذهنت تزریق می‌شوند.

به نظرم این کتاب بیشتر از همه، به مساله مرگ پرداخته است و در اخر به ما توانایی پذیرفتنِ مرگ و در نتیجه زندگی را می‌دهد. زندگی‌ای که به قولِ نیچه، جرقه‌ای میانِ دو تاریکیِ مطلق است، تاریکی قبل از تولد و تاریکی بعد از مرگ. این جرقه، تنها چیزی ست که در دست داریم، پس باید بدون در نظر گرفتن تاریکیِ مرگ، از روشناییِ همین جرقه‌ی کوتاه لذت ببریم. کتاب مامان و معنی زندگی آنقدر واقعی است، که به ما تجربه هرکدام از دلهره‌های هستی، از جمله: ترس از دست دادن عزیزان، انکارِ مرگ، سوگواری، پوچی، تنهایی و… را به ما می‌دهد.

انگار که در هر جلسه روانکاوی، این ما هستیم که با هرکدام از این ضعف‌هایمان، روبروی دکتر یالوم می‌نشینیم، و با او هم صحبت می‌شویم. درک می‌شویم و درک کردنِ متقابل را یاد می‌گیریم.

نقد کتاب مامان و معنی زندگی pdf

کتاب مامان و معنی زندگی از متون علمی روانشناسی است که برای فهم عامه مردم تنظیم شده است. دانای کل قصۀ این کتاب، سعی دارد تجربیات روان‌درمانی خود را داستان‌وار بیان کند و در این روایت جذاب ما را با انواع اصطلاحات تخصصی آشنا می‌کند. همان‌طور که خود نویسنده اذعان کرده «کوشیده‌ام هم قصه‌گو باشم و هم آموزگار»، در این کتاب یک دورۀ آموزشی جذاب در مورد علم روانشناسی می‌گذرانیم که البته چندان هم خسته‌کننده نیست. این آموزگار خبره، شش داستان را در شش موقیعت تقریباً متفاوت روایت می‌کند.

تعدادی از این داستان‌ها در اتاق‌های روان‌درمانی و جلسات مشاوره‌ای روی داده که ممکن است هر انسانی تجربه‌ای متفاوت از آن را داشته باشد. تعدادی از داستان‌ها هم روایت‌هایی هستند از انسان‌هایی که با مشکلات روحی و روانی و گاه جسمی روبه‌رو هستند. در دل داستان، ضمن تشریح این بیماری‌ها، راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌شود.

داستان کتاب مامان و معنی زندگی، وابستگی فرزندی را به مادر متوفی او نشان می‌دهد. مادر‌ی که در زمان حیاتش نه‌تنها پسرش به او افتخار نمی‌کرد بلکه باعث خجالت او می‌شد و به قول پسر، سال‌ها در خصومتی مداوم با او زندگی می‌کرد و عجیب این که، حالا بعد از مرگ مادر، در رویایی که 10 سال بعد از مرگ او می‌بیند تأیید و نظر مادرش را در مورد خود می‌خواهد… بعد از رویا از خود می‌پرسد آیا ممکن است من تمام عمرم در پی تأیید مادرم بوده باشم؟

اروین یالوم به این نتیجه می‌رسد که کودکانی که در خانواده‌های ناکارآمد رشد می‌کنند، اغلب به سختی از آن‌ها جدا می‌شوند، در حالی که کودکان والدین خوب و مهربان، با تعارض کمتری از آن‌ها فاصله می‌گیرند. اصلاً مگر یکی از وظایف والدین قادر ساختن کودک به ترک خانه نیست؟ یالوم در این داستان کوتاه به خوبی نشان می‌دهد که همه در پشت داستان به ظاهر خشک، واقعیت‌هایی به وسعت یک عمر دارند که اگر بدون قضاوت بررسی شوند مشکلات اطرافیان هم با آن‌ها حل می‌شود.

کتاب مامان و معنای زندگی، نگاهی دقیق و آموزنده به عقل و قلب درمانگری چیره دست است و نشان می دهد هر رابطه ای چقدر می تواند منحصر به فرد باشد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1200 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مامان و معنی زندگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *