حاجی آقا

قیمت اصلی 28.000 تومان بود.قیمت فعلی 23.000 تومان است.

دومین اثر بلند داستانی نویسنده

نویسنده:

مترجم: ندارد

تعداد صفحات کتاب: 133 صفحه

حجم فایل: 23.79 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب حاجی آقا pdf

دانلود کتاب حاجی آقا pdf

کتاب حاجی آقا pdf یک داستان واقع‌ گرای طنزآمیز، سیاسی و اجتماعی است. بیان داستان از دیدگاه سوم شخص است.

صادق هدایت در آن با خلق تیپ‌ های گوناگون به نقد جامعه پرداخته‌ است. همچنین در این داستان از اصطلاح‌های عامیانهٔ مردم استفادهٔ فراوان شده‌ است. منتقدان تغییر لحن سخن حاجی ابوتراب هنگام صحبت با افرادی از طبقات اجتماعی گوناگون را از نقاط قوت داستان دانسته‌اند.

این کتاب از زمان نخستین چاپ در شمارگان بالا، در ۱۳۳۰ خورشیدی، مورد استقبال کتاب‌ خوان‌های ایرانی قرار گرفت. به‌ویژه پس از نخستین چاپ آن، حزب توده، که رابطهٔ نزدیکی با هدایت داشت، به ستایش کتاب پرداخت و آن را نشانهٔ امیدواری هدایت دانست.

با این وجود، برخی منتقدان آن را داستانی ضعیف دانسته‌اند و به عناصر داستانی آن مانند طرح و پیرنگ، نقدهای جدی وارد کرده‌اند. کتاب حاجی آقا تاکنون به زبان‌های روسی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، هلندی، ارمنی، ترکی استانبولی، اسلوونیایی، و ازبکی ترجمه و منتشر شده‌ است.

خلاصه کتاب

در داستان کتاب حاجی آقا پیرمردی است ۸۹ ساله که از سرمایه‌ دارهای زمان خودش محسوب می‌شود. نام اصلی او «حاجی ابوتراب» است. او در ماه ذیحجه شب عید قربان به دنیا آمده و به همین دلیل لقب حاجی را دریافت کرده‌ است. پدر حاجی آقا، مشهدی فیض‌الله نام داشته که با خرید ارزان تنباکو در جریان تحریم آن، و فروشش به قیمت بالا پس از تحریم، پولدار شده‌است.

پس از مرگ او، از آنجایی که حاجی ابوتراب پسر یکی یکدانه‌اش بود، همهٔ ثروت پدر به او می‌رسد. حاجی آقا از نظر ظاهری آدمی چاق با ابروهای پرپشت توصیف شده‌است. او سبیل کلفت و صوفی‌ مآبانه‌ای دارد و چشم‌ هایش مانند تغار است که رگه‌های خون در آن دویده‌است. او در تابستان یک پیراهن یقه‌حسنی و یک زیرشلواری گشاد، همراه با جلیقه‌ای با جیب‌های فراخ می‌پوشد و شب‌کلاهی بر سر می‌گذارد و قبای نازکی را به دوش می‌اندازد.

او با این وضعیت در هشتی خانه‌اش می‌نشیند. حاجی ابوتراب سواد درست و حسابی ندارد. او اهل فسق و فجور و مشروب‌خواری است و پیش‌تر اهل قماربازی هم بوده‌است. او همچنین از عضویت در انجمنی مخفی می‌گوید که ظاهراً شبکهٔ فراماسونری است. از میان زن‌های حاجی آقا، شش زن با حلال کردن مهریه‌هایشان طلاق گرفته و چهار زن او درگذشته‌اند. زن نخستش با خوردن تریاک و زن دیگری در حال زایمان مرد.

یکی از پشت بام پرت شد و حلیمه، آخری هم از درد کهنهٔ شکم مرد. از میان زن‌های زندهٔ او، منیر و محترم که آخرین صیغه‌های او و جوان هستند، افکارش را پریشان ساخته‌اند و حاجی به آن‌ها بدبین است. پسر اول حاجی آقا، آقا کوچک است که پس از هشت دختر به دنیا آمده‌است. او که در فرنگ درس خوانده، اکنون ماشین آخرین سیستم پدرش را می‌راند و طلبکارهایش را به سر او حواله می‌دهد. در کتاب، حاجی آقا پسر دیگری به نام کیومرث دارد که به او علاقهٔ مخصوصی دارد.

نقد کتاب حاجی آقا pdf

کتاب حاجی آقا pdf دومین اثر بلند داستانی صادق هدایت است و از لحاظ ساختار رمان حاضر، دارای چهار قسمت است. بخش اول و سوم کتاب، گفتگوهای حاجی ابوتراب و بازدید کنندگانش در هشتی خانه اش است. که آن را بیشتر به نمایشنامه شبیه کرده ‌است. بخش دوم کتاب زندگی حاجی آقا و پیشینیان او شرح داده شده است. بخش چهارم رؤیای حاجی ابوتراب در عالم بیهوشی است. این بخش کوتاه ترین بخش داستان است.

در بخشی از کتاب حاجی آقا می خوانیم: برای اینکه مردم در خط نگه‌داشته شوند، آن‌ها باید گرسنه، نیازمند، بی‌سواد، و خرافی نگه‌داشته شوند. اگر فرزند بقال باسواد شود، او نه‌تنها به سخنرانی من انتقاد خواهد کرد، بلکه واژه‌های بدیعی را نیز بکار می‌برد که نه شما و نه من نمی‌توانیم آن را بفهمیم … چه اتفاقی می‌افتد اگر کودک علوفه‌ فروش باهوش و توانا باشد و کودک من، پسر یک حاجی، تنبل و احمق باشد؟

اگر از طرفداران قلم صادق هدایت هستید، خواندن کتاب حاجی آقا pdf را به شما توصیه می کنیم.

آنچه خواندید...

کد محصول (SKU): 1171 دسته‌بندی: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حاجی آقا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *