دختری که رهایش کردی

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
دختری که رهایش کردی (nbookcity.com)

دانلود کتاب دختری که رهایش کردی

داستان کتاب دختری که رهایش کردی، درباره یک نقاشی مربوط به دوران جنگ جهانی اول است. این اثر دو زندگی، دو انسان، دو کشور و دو سرنوشت را به هم ربط داده است.

جوجو مویز در این کتاب به گونه‌ای زیبا و نوآورانه داستان خود را که به صورت موازی در دو زمان متفاوت با بازه زمانی ۱۰۰ ساله روایت می‌کند. رمان دختری که رهایش کردی از سال 1916، یعنی اواسط جنگ جهانی اول، شروع می‌ شود.

در شهر کوچکی از شهر‌های فرانسه، به نام پرون، که توسط سربازان منفعت طلب آلمانی اشغال شده است. سرباز‌هایی که هر چیز با ارزشی از شهر که البته شامل غذاها نیز می‌شد، را به تصاحب خود درآوردند و با وجود اینکه مردم شهر گرسنگی می‌کشیدند، آلمان‌ها بیشتر و بیشتر می‌ خواستند.

خلاصه کتاب

رمان دختری که رهایش کردی یکی از کتاب‌های محبوب مویز بوده که به اعتقاد برخی منتقدان، از سایر کتاب‌های او زیباتر و غنی‌تر است. مویز در این رمان با بهره‌گیری از خاطرات و حوادث دوران جنگ جهانی ‌دوم، حال‌وهوای خاصی به خواننده داده و فضاسازی بسیار زیبایی را صورت می‌دهد؛ همچنین به‌گونه‌ای زیبا و نوآورانه، داستان خود را به صورت موازی در دو زمان متفاوت با بازه‌ی زمانی صدساله روایت می‌کند.

این کتاب داستانی درباره دو زن با برخی ویژگی‌های مشابه است؛ یکی از آن‌ها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه مجبور است تا از خانواده‌اش در نبود شوهر در مقابل نازی‌ها محافظت نماید و دیگری به نام لیو که در لندن زندگی می‌کند.

شوهر لیو قبل از فوت به وی یک تابلو نقاشی با نمایی از یک زن هدیه می‌دهد که مربوط به یک قرن قبل می‌باشد و در جریان جنگ از فرانسه به انگلستان منتقل شده است. جسارت و شجاعت و جنگیدن برای ارزش‌های خود، صفاتی هستند که در رمان دختری که رهایش کردی خوب و پسندیده تلقی می‌شوند و جوجو مویز نشان می‌دهد که چگونه قهرمانان داستان با اتکا به این صفات به اهداف خودشان دست می‌یابند و چگونه در حالی که امیدشان را از دست دادند از جنگیدن دست بر نداشته و همچنان تلاش می‌ کنند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

حرف زدن از جنگ و غارت و در اصل شنیدن کلمه جنگ، در هر شرایط و از زبان هرکسی که باشد، بار منفی انکارناپذیری دارد. کسی در دنیا نیست که از شنیدن درباره جنگ لذت ببرد؛ مگر بخشی که مربوط به خاطرات جنگ، چشم‌انتظاری‌ها و پایان خوش دیدارها باشد. در یک جمله می‌توان گفت محتوای کتاب درباره جنگ و عواقب آن است، اما جوجو مویز، آن‌قدر ماهرانه خاطرات دوران جنگ را به تصویر کشیده که خواننده نمی‌تواند از خواندن این کتاب صرف نظر کند.

داستان این رمان عاشقانه بسیار قدرتمند و احساس‌برانگیز است و با حوادث تلخ و شیرین و زمان‌بندی ماهرانه خواننده را مشتاق خواندن می‌کند. در بخشی از کتاب دختری که رهایش کردی که از زبان سوفی روایت می‌شود می‌خوانیم که در جریان جنگ شهر کوچک آنها توسط آلمان‌ها اشغال و اشیا هنری و قیمتی‌شان غازت می‌شود.

در این میان قاب عکسی که ادوارد پیش از رفتن به جنگ از چهره سوفی کشیده بود، توجه یکی از فرماندهان نازی را جلب می‌کند. چهره زن در قاب عکس لبخند محسور کننده‌ای دارد و چشم‌هایش برق می‌زند. سوفی از این رویداد هراسان می‌شود. آبروی خود و خانواده‌اش را در خطر می‌بیند و حاضر است همه چیزش را فدا کند تا یک بار دیگر همسرش ادوارد را ببیند…

بخشی از متن رمان

بعد فهمیدم که همون‌جا می‌میرم و در حقیقت دیگه واقعاً برام مهم نبود. همه‌ی بدنم از درد گُر گرفته بود، پوستم از تب تیر می‌کشید، مفصل‌هام درد می‌کردن، و سرم سنگین بود. پارچه‌ی کرباس پشت کامیون بلند شد و باز شد. یه نگهبان بهم دستور داد که برم بیرون، به‌سختی می‌تونستم حرکت کنم اما اون منو مثل یه بچه‌ی سرکش، گرفت و هل داد بیرون.

این‌قدر لاغر و سبک شده بودم که تقریباً راحت پرت شدم. صبح مه‌آلودی بود، ولی از همون فاصله می‌تونستم یه حفاظ سیم‌خاردار و یه در بزرگ ببینم. بالای اون در نوشته شده بود: «استروهن» می‌دونستم اون چیه. یه نگهبان دیگه ازم خواست همون‌جا بمونم و بعد به‌طرف کیوسک نگهبانی رفت.

اون‌جا با هم صحبت کردن، بعد یکی‌شون به بیرون خم شد و به من نگاه کرد. اون‌ طرف ردیفی از آلونک‌های کارخونه بود. یه جای متروک بود با حال‌وهوای بدبختی که پوچی ازش می‌بارید. تو دو گوشه، دو برج دیده‌بانی با اتاقک قرار داشت و برای جلوگیری از فرار، اون جلو بود. اما اصلاً جای نگرانی نبود. می‌دونی چه حسی داره وقتی خودتو به سرنوشتت می‌سپری؟ یه‌جورایی بهت خوشامد می‌گه.

نقد کتاب دختری که رهایش کرد

شاید تصور بسیاری قبل از خواندن این کتاب تنها این باشد که جوجو مویز این بار هم یک روایت عاشقانه برای خواننده دارد اما تفاوت این رمان با رمان‌های قبلی او روایت اصلی آن است که در واقع چشاندن طعم تلخ و زجرآور جنگ به مخاطب و به تصویر کشیدن اثرات مخربش روی زندگی انسان‌های معمولی است. او با تعلیق عشق و تاریخ توانسته در بخش مربوط به سال‌های جنگ جهانی جنگ را از نگاه یک زن عاشق و مصمم ترسیم کند. نویسنده از همان ابتدای کتاب خواننده را با خود همراه می‌کند و در انتها او را به ساحل امن آرامش می‌رساند.

رمان دختری که رهایش کردی در سال 2012 منتشر شد و به نوعی دنباله‌ای بر رمان «ماه عسل در پاریس» است. کتاب حاضر رمانی است که علاوه‌بر فروش بالا توجه بسیاری از منتقدان را هم به خود جلب کرده و با استقبال و فروش خوبی که داشته جزو آثار محبوب مویز بین طرفداران او قرار گرفته است.

او در همه‌ی رمان‌هایش به ویژه در این کتاب زبان ساده و روانی دارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 3,015 بار

Jojo Moyes جوجو مویز4

عنوان کتاب: دختری که رهایش کردی

نویسنده: جوجو مویز

مترجم: شیدا رضایی

تعداد صفحات کتاب: 797 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 35.9 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب که گزیده ‌ای از بهترین داستان های کوتاه مارکز است بدون شک می تواند برای شروع بهترین کتاب باشد. خواندن این کتاب به شما کمک می کند که با قلم مارکز بیشتر و بهتر آشما شوید و با دقت به روش مطرح کردن داستان ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3681
دختر جوان مجبور شد به دریچه تکیه بدهد و سر را خم کند و کتاب را در ارتفاع نور فانوس که به دست راست داشت، قرار دهد تا کرنلیوس بتواند آن را بخواند. زندانی برای اینکه رزا راحت باشد چراغ...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 278

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *