جهان چگونه مدرن شد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
جهان چگونه مدرن شد؟ (nbookcity.com)

دانلود کتاب جهان چگونه مدرن شد

کتاب جهان چگونه مدرن شد؟ دارای ۱۱ فصل است و در فصل‌های اولیه شما با پوجو براچولینی آشنا می‌شوید و ماجرای سفر او به آلمان را می‌خوانید. پوجو براچولینی در این سفر تاریخی کشف مهمی می‌کند که سرنوشت بشریت را برای همیشه تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. او در این سفر به یک صومعه‌ی دورافتاده می‌رود و در میان آثار به جامانده از رم باستان، کتاب در باب طبیعت چیزها را می‌یابد.

استیون گرین‌ بلت در ادامه‌ی کتاب، نقبی به گذشته می‌زند، در خصوص یونان و رم باستان توضیحات جذابی می‌دهد و پس از اشارات مهم، مجدداً به قرن پانزدهم بازمی‌گردد. در ادامه‌ی کتاب جهان چگونه مدرن شد، شما شرح زندگی پوجو براچولینی را می‌خوانید و متوجه می‌شوید که چگونه با استفاده از توانایی‌های شخصی خود به دستگاه پاپ راه یافته است و با استفاده از قدرت خود، کتاب در باب طبیعت چیزها را به صورت انبوه تکثیر می‌کند. به احتمال زیاد حتی خود پوجو براچولینی نیز در جریان نبود که این اقدام وی تا چه اندازه مهم است اما این کتاب در اعصار بعدی بسیاری از هنرمندان و اندیشمندان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و بشریت را به موقیعت کنونی می‌رساند.

خلاصه کتاب

کتاب جهان چگونه مدرن شد، اثری نوشته ی استیون گرین بلت است که اولین بار در سال 2011 انتشار یافت. حدود ششصد سال پیش، مردی کوتاه قامت، خوش مشرب و زیرک در آستانه ی چهل سالگی، متنی بسیار قدیمی را از کتابخانه ای برداشت، با هیجان به چیزی که کشف کرده بود، نگاه کرد و دستور داد که این متن تکثیر شود. آن کتاب، آخرین نسخه ی به جا مانده از حماسه ی فلسفی و کهن روم، «در باب طبیعت چیزها» نوشته ی لوکرتیوس بود.

تکثیر و ترجمه ی این کتاب کهن ، بزرگترین کشفِ بزرگترین کاشف کتاب ها در عصر خود ، باعث جرقه خوردن اتفاقات رنسانس شد و به هنرمندانی چون بوتیچلی و متفکرینی چون جیوردانو برونو الهام بخشید. «در باب طبیعت چیزها» همچنین، به نوعی به اندیشه های گالیله، فروید، داروین و انیشتین شکل داد و تأثیری تحول برانگیز بر نویسندگانی چون مونتنی، شکسپیر و حتی توماس جفرسون داشت. کتاب جهان چگونه مدرن شد، داستان آن کتاب ارزشمند است.

بخشی از متن کتاب

این پترارک بود، شاعر و پژوهشگر ایتالیایی، که در حوالی سال 1330 با گردآوری کتاب معظم تاریخ روم، نوشتۀ لیوی و یافتن شاهکارهای فراموش‌شدۀ سیسرو، پروپرتیوس و دیگران برای خود عزت و افتخار آفرید. از آن پس برای تقریباً یک قرن، ایتالیایی‌ها با حالتی افسون‌زده در کار شکار کتاب بودند. موفقیت پترارک دیگران را برانگیخته بود که به جست‌وجوی آثار کلاسیک گم‌شده‌ای برخیزند که غالباً قرن‌ها متروک و ناخوانده مانده بودند. از متون بازیافته نسخه‌برداری می‌شد، آن‌ها را ویرایش می‌کردند، بر آن‌ها حاشیه می‌نوشتند، و آن‌ها را با علاقه‌مندی تمام رد و بدل می‌کردند.

همین متون موجب سرافرازی و اعتبار کسانی می‌شدند که آن‌ها را یافته بودند و باز همین متون بنیان چیزی را ریختند که به «مطالعۀ زبان و ادب باستان»، یا مطالعۀ انسانیات، معروف شد. «اومانیست‌ها»، عنوانی که دلبستگان این حوزۀ مطالعاتی به آن نامیده شده‌اند، با ژرف‌کاوی در متونی که از روم باستان باقی مانده بود می‌دانستند بسیاری از کتاب‌هایی که زمانی معروف بودند یا بخش‌هایی از کتاب‌ها همچنان مفقودند. گهگاه نویسندگان باستانی‌ای که پوجّو و اومانیست‌های همفکرش آثارشان را با اشتیاق تمام می‌خواندند نقل‌قول‌های وسوسه‌کننده‌ای از آن کتاب‌ها می‌آوردند، غالباً همراه با ستایش‌های مبالغه‌آمیز یا حملات توهین‌آمیز.

نقد کتاب جهان چگونه مدرن شد

مهمترین ویژگی کتاب جهان چگونه مدرن شد که توفیقش تا حد زیادی مدیون آن بوده رویکرد تازه نویسنده به این دوران تاریخیِ تاریخ‌ساز است؛ هم در محتوای کتاب و هم در شکل عرضه این متن.

استیون گرین بلت از شیوه‌ای روایی و مستند بهره می برد؛ و بدون آنکه در دام داستان پردازی بیفتد به سراغ جزئیاتی می رود که تا بحال بدانها توجه نشده و در رهگذر این روایت به مخاطب نشان می دهد که چگونه جهان معاصر و مدرنیته، بر تغییر و تحولات دوران رنسانس اتکا داشته و به ما نشان می دهد که این دگرگونی اتفاقی و یکباره نبوده، بلکه حاصل وحدت تاثیر  شاخصه‌هایی است که ریشه های آن را درگذشته می‌توان جست. امتیاز کتاب جهان چگونه مدرن شد در همین نشان دادن تغییرات، محتوای آنها و سیری است که برای تحقق پشت سر می گذارند.

تعداد بازدید: 822 بار

Stephen%20Greenblatt%20 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86%20%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%AA

عنوان کتاب: جهان چگونه مدرن شد

داستان یک پیچ، یک کتاب، یک کاتب

برنده جایزه پولیتزر غیرداستانی در سال 2012

برنده جایزه ملی کتاب آمریکا در سال 2012

نویسنده: استیون گرین بلت 

مترجم: مهدی نصرالله زاده 

تعداد صفحات کتاب: 619 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 84
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 16 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *