کجا فرود بیاییم

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
کجا فرود بیاییم؟ (nbookcity.com)

دانلود کتاب کجا فرود بیاییم

کتاب کجا فرود بیاییم با عنوان فرعی جستاری در اقلیم شناسی سیاسی، اثری‌ست از برونو لاتور  نویسنده فرانسوی.

برونو لاتور که در سال ۲۰۰۷ نامش در فهرست ده تن از پر ارجاع ترین پژوهشگران دنیا در حوزه تحقیقات علوم انسانی طبقه بندی شده است، در محافل آکادمیک دنیا شخصیت شناخته شده ای است و این شهرت را او مدیون مطالعات میدانی است که در حوزه جامعه شناسی علوم در خصوص کار دانشمندان در حین عمل و فرایند «تولید علم» انجام داده است.

برونو لاتور فرایند تحقیق را چونان یک برساخت اجتماعی تعریف میکند. در ضمن نقش انحصاری مواد و مصالح اجتماعی و انسانی را در برساخت واقعیت‌های اجتماعی مورد تردید قرار داده و از مشارکت عناصر غیرانسانی اشیا در برساخت واقعیت اجتماعی دفاع میکند. غیرانسانها، نه وسیله صرف اند در اختیار انسان و نه عناصر غیر فعال؛ بلکه آنها نیز در کنش و واکنش‌اند و در شکل گیری واقعیتهای اجتماعی و داده‌های علمی تأثیر گذارند. 

خلاصه کتاب

کتاب کجا فرود بیاییم که در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شده است بنا دارد به هم پیوستگی سه پدیده ای را نشان دهد که تحلیل‌گران اجتماعی و سیاسی آنها را شناسایی کرده اند، بدون آنکه هر آینه رابطه ای میانشان دیده باشند. این سه پدیده عبارتند از:

  • بی نظمی در مدیریت جهانی که رفته رفته بار معنایی منفی به فرایند جهانی شدن چند دهه اخیر میدهد.
  • انفجار سرگیجه آور نابرابریها در سطح جهانی که موج مهاجرت ها را برانگیخته است.
  • تغییرات محیط زیستی و تلاش سیستماتیک برای انکار وجود تغییرات اقلیمی.

درون مایه کتاب کجا فرود بیاییم را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • اگر به مسئله تغییرات اقلیمی و به مطالبات جنبش های محیط زیستی توجه نشود، از موضع گیری های سیاسی در نفی و انکار تغییرات اقلیمی چیزی نمی فهمیم. بدون قبول اینکه وارد رژیم جدید اقلیمی شده ایم، نمی توان نه افزایش سرگیجه آوری نابرابری ها، نه بی نظمی در مدیریت جهانی، نه موج مهاجرتها، نه رشد پوپولیسم و نه فروپاشی بنیان های همبستگی های اجتماعی را تبیین کرد.
  • توجه به طبیعت را از نو باید به زمین معطوف کرد. این جهت یابی جدید به جدایی میان موضع گیری های اقلیمی و موضع گیری های سیاسی پایان میدهد و در نتیجه می توان مطالبات محیط زیستی، مطالبات اجتماعی سیاسی را یکپارچه کرد.
  • این یکپارچه سازی مطالبات معنایش این است که ما از “تحلیلی در چارچوب نظام های تولید”، به “تحلیلی در چارچوب نظام های ایجاد” گذر میکنیم.

بخشی از متن کتاب

پرسشی که مطرح می شود این است: چرا جنبش اجتماعی از همان گام اول مسائل اقلیمی شناختی را به عنوان مسائل خاص خودش لحاظ نکرد تا هم از افتادن در ورطه کهنگی بپرهیزد و هم با دست قوی به اقلیم گرایی که هنوز ضعیف بود، کمک کند؟ به عبارت دیگر چرا اقلیم شناسی سیاسی نتوانسته است مسئله اجتماعی را برعهده بگیرد؟ 

در این هفتاد سالی که متخصصان آن را سال‌های شتاب بزرگ می نامند همه چیز دگرگون می شود. قدرت‌های بازار زنجیر پاره میکنند، واکنش‌های نظام زمین آغاز میشود اما تعریف دوگانه سیاست «مترقی» یا «مرتجع» در طول تنها بردار همیشگی‌بردار مدرن سازی و بالندگی همچنان ادامه می یابد. یک طرف دگرگونی‌های بزرگ، طرف دیگر ایستایی تقریباً کامل موضع گیری و آرزوهای مرتبط با واژه «سوسیالیسم».

وانگهی میدانیم که جنبش‌های فمینیستی برای به رسمیت شناخته شدن مبارزه شان که مدت ها در ارتباط با مبارزه برای دگرگونی‌های اجتماعی حاشیه ای قضاوت میشد، با چه دشواری‌های بزرگ روبرو بوده اند. انگار که قطب نما متوقف شده بود. به جای زنجیره ای از این شورشها در یک ناتوانی تقریباً کامل، شاهد «شتاب بزرگ»، شکست کمونیسم، پیروزی جهانی شدن کمتر، عقیم سازی سوسیالیسم و سر آخر، این دلقک بازی انتخاب دونالد ترامپ بوده ایم.

پیش از فرارسیدن فاجعه های دیگر که از پیش بینی شان میترسیم. در بازه زمانی همه این رخدادها در تضاد اندکی فروکش کرده، میان تعارض های اجتماعی و تعارض های «اقلیم شناختی» متوقف مانده ایم. چنان که گویی با دو مجموعه متمایز کار داریم که در انتخاب میان آن دو مثل الاغ بوریدان، آنقدر باید مردد ماند تا سرانجام از گشنگی و تشنگی تلف شد.

اما باید دانست، نه طبیعت یک توبره است و نه جامعه یک سطل آب…  اگر چیزی برای انتخاب کردن وجود ندارد، دلیل بارزش این است که در یک طرف موجودات انسانی عریان و در طرف دیگر اشیای غیرانسانی، وجود ندارد. اقلیم شناسی نه یک حزب سیاسی است، نه حتی یک نوع مشغله؛ بلکه دعوتی است به تغییر دادن مسیر: «به سوی زمینی.»

نقد کتاب کجا فرود بیاییم

برونو لاتور، استاد ممتاز دانشکده علوم سیاسی پاریس و مؤلف کتاب های متعدد از جمله: کتاب کجا فرود بیاییم و مواجهه با گایا است. لاتور اندیشمندی چند ساختی است که در حوزه های الهیات، فلسفه، جامعه شناسی، مردم شناسی و علم و تکنولوژی و اقلیم شناسی، مطالعات و تحقیقاتی انجام داده است که گاهی نیز مایه مناقشات حاد بوده اند.

با استناد به گفته های خودش او از آثار و اندیشه های دانشمندان زیادی تأثیر پذیرفته است. در واقع، جریان امور به گونه‌ای‌ست که گویی بخش بزرگی از رهبران به این نتیجه رسیده اند که روی زمین نه برای آنان و نه برای سایر ساکنانش، جای کافی وجود ندارد.

این همان نتیجه گیری است که انفجار نابرابری ها، گستردگی بی نظمی ها، انتقاد از سیر جهانی شدن و مخصوصا تمایل هراسناک بازگشت به حمایت های سابق دولت ملی را توجیه می کند. برای دور زدن چنین سیاستی، لازم است جایی فرود آمد. پس باید دانست چگونه جهت یابی کرد.

اگر به کتاب های علوم سیاسی علاقه‌مند هستید، خواندن کتاب کجا فرود بیاییم را به شما توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 105 بار

Bruno%20Latour%20(%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%88%20%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1)

عنوان کتاب: کجا فرود بیاییم؟

جستاری در اقلیم شناسی سیاسی

نویسنده: برونو لاتور

مترجم: عبدالحسین نیک گهر

تعداد صفحات کتاب: 120 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.25 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رسول خدا (ص) و همراهانش قدم به خانه‌ی علی و فاطمه می گذارند. اهل خانه مشتاق دیدار پیامبر هستند. اما گویی اتفاقی رخ داده‌‌ است. این بار حسن و حسین کوچک به سوی رسول خدا نمی شتابند. گونه بر گونه‌های...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 114
چگونه میتوان تمایز آفرید و به عمق روح مشتری نفوذ کرد و وفاداری او را برانگیخت؟ آن هم در دنیایی که تبلیغات هر روز بر زرق و برق خود می افزاید و مخاطب را در هیاهوی خود گیج و سردرگم کرده است. در چنین دنیایی وفاداری...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 185

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *