یوحنا پاپ مونث

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
یوحنا پاپ مونث (nbookcity.com)

دانلود کتاب یوحنا پاپ مونث

کتاب یوحنا پاپ مونث رمانی ست بسیار جذاب و فوق العاده که با وجود حجم بالایش، مخاطب را اصلا خسته نمی کند و عاشق شخصیت اصلی کتاب می کند.

داستان درباره ی سرگذشت مسحور کننده یکی از فوق العاده ترین و با اراده ترین بانوان قرون وسطای مغرب زمین یوحنا اینگل هایم است که دونا کراس آن را در غالب رمانی تاریخی و هیجان انگیز، به رشته تحریر درآورده که تا قرن هفدهم شخصیتی آشنا و شناخته شده بود و تازه پس از آن تاریخ، نامش از اسناد رسمی واتیکان حذف و وجودش انکار شد.

در برهه ای دراز از تاریخ، به مدت هشتصد سال – از اواسط قرن نهم تا اوایل قرن هفدهم- سلطنت روحانی پاپ یوحنای مونث موضوعی آشکار و بر همگان معلوم بود و واقعیتی تاریخی محسوب می شد. اما در قرن هفدهم نهاد های مختلف کلیسای کاتولیک که خود را در معرض حملات فزاینده پروتستانیسم در حال رشد می دیدند، تلاش مشترکی را سازمان دادند که هدف آن نابود کردن تمام اسناد تاریخی و افشا گرانه درباره یوحنا پاپ مونث بود.

خلاصه کتاب

یوحنای جوان که بسیار با استعداد و درخشان است، در برابر سخت گیری های اجتماعی قرون وسطایی که زن را از تعلیم و یادگیری باز می داشتند شورش می کند. زمانی که برادر او به طرز بی رحمانه ای در یک نبرد وایکینگی به قتل می رسد، یوحنا ردا و هویت او را بر می دارد و وارد صومعه می شود. همچون برادرش، یوحنا خود را همچون شفابخش و محققی بزرگ جا می زند. سرانجام او به رم کشیده می شود و در آن جا در دام عشق و اشتیاق و سیاست گرفتار می شود.

پس از فائق آمدن بر اتفاقات مخوف و ترسناک، سرانجام یوحنا به بالاترین مقام اداری دست یافته و و قدرتی بیشتر از هر زنی در دوران قبل و بعد از خود به دست می آورد. اما از آنجایی که قدرت همیشه به بهایی به دست می آید، این داستان پیچیدگی های خودش را دنبال می کند. موضوع اصلی داستان درباره زنی است که در اوایل دوران رنسانس با مشکلات جامعه خود دست و پنجه نرم می‌کند و به دنبال علم آموزی و زندگی بهتر می‌رود.

این زن خود را در موقعیت‌های گوناگون به عنوان مرد جا می‌زند و با کسوتی مردانه در اجتماع ظاهر می‌شود. وی مانند مردان پیشرفت می‌کند، پا به پای آنان عالم می‌شود و رتبه می‌گیرد… یوحنا پاپ مونث یکی از جذاب ترین و خارق العاده ترین شخصیت های تاریخ مغرب زمین و در عین حال از جمله بزرگانی است که دانش ما درباره اش بسیار اندک و ناچیز است. اکثر مردم هرگز حتی نام او را هم نشنیده اند و آنان که این نام را می شناسند، شخصیت یوحنای مونث را افسانه می دانند.

نویسنده درباره ی کتاب یوحنا پاپ مونث چنین می گوید: با آن که در نوشتارم عمدتا به واقعيات اثبات شده تاريخي استناد کرده ام، اما برخي از رويداد هاي مشروح در اين کتاب، ساخته ذهن من است. درباره سال هاي کودکي و نوجواني يوهانا تقريبا هيچ اطلاعي در دست نيست؛ تنها چيزي که مي دانيم اين است که اهل شهر کوچک اينگل هايم بود، پدري انگليسي تبار داشت و چندين سال را به عنوان طلبه و راهب در صومعه فولدا گذرانده بود. بنابر اين من به عنوان نويسنده چاره اي نداشتم جز اين که با توجه به داده هاي اندک، فضاهاي خالي دوران نوباوگي و نوجواني او را با تصورات خود و اطلاعات مربوط به آن دوره خاص تاريخي پر کنم.

بخشی از متن کتاب

سقف اتاق تنوره می کشید. این خانه غارمانند، گرچه در حقیقت کلبه بزرگی بیش نبود، اما خانه گرم و راحتی محسوب می شد. دیوارهایش از الوارهای محکم ساخته شده و با قشر ضخیمی از کاهگل پوشیده و درزگیری شده بود و بدین ترتیب از ورود باد و سرما جلوگیری می کرد. تنها پنجره خانه را با تخته های پهن و محکمی از چوب بلوط چهارمیخه کرده بودند: این هم اقدام احتیاطی دیگری بود برای محافظت ساکنین خانه از بادهای زمستانی و بسیار سرد جنوب شرقی. خانه آنقدر بزرگ بود که توانسته بودند آن را به سه قسمت مستقل تقسیم کنند:

یکی از این بخش ها به اتاق خواب کشیش و همسرش اختصاص داشت؛ در بخش دیگری از خانه حیوانات را جا داده بودند تا از سوز سرما در امان باشند و یخ نزنند – هروترود در سمت چپش صدای آهسته څرځر حیوانات و شم زدن آنها را می شنید – و بالاخره قسمت سوم، محوطه اصلی خانه، یعنی محل زندگی و کار ساکنین آن بود که اعضای خانواده در آن به سر می بردند و غذا می خوردند و بچه ها هم در همان جا می خوابیدند. به استثنای اسقف، که خانه اش از سنگ ساخته شده بود، در اینگل هایم هیچکس خانه ای زیباتر و راحت تر از این نداشت.

هنگامی که حس لامسه به دست و پای هروترود برگشت، انگشتانش به خارش و تپش افتاد. دستی به انگشتانش کشید: زبر و خشک شده بودند، اما رنگ آبی پوست تدریجا برگشت و به سرخی گرایید که نشانه سلامت بود. هروترود از سر رضایت آهی کشید و تصمیم گرفت به خاطر سپاس از کوزماس قدیس، قربانی کوچکی هدیه کند. باز هم چند دقیقه در کنار آتش ماند و از گرمای آن لذت برد و سپس به نشانه اطمینان و دلگرمی برای دو پسر صاحبخانه سری تکان داد، دستی به شانه هایشان زد و بعد دیوار فاصل را دور زد و به سراغ زنی رفت که در انتظار سر رسیدن قابله، درد زایمان را تحمل می کرد.

نقد کتاب یوحنا پاپ مونث

کتاب یوحنا پاپ مونث، رمانی پر فروش در عرصه ی بین المللی است از دونا کراس که در سال 2009 یک فیلم سینمایی با همین نام از آن ساخته شده است. کراس تصویری از دوران تیره را در شکوه و زرق و برق بی رحمانه شان ترسیم کرده و داستان مهیج زندگی زنی را تعریف می کند که قدرت بینش او، یاری اش کرد تا محدودیت های اجتماعی زمان خود را به مبارزه بطلبد.

برای هزاران سال، هستی یوحنا انکار شد. او افسانه ایست که نمی میرد. یوحنا، زنی در قرن نوزدهم بود که خود را به شمایل مردی تغییر قیافه داد و آن قدر در این زمینه پیش رفت که موفق شد به عنوان تنها زن تاریخ، بر تخت سنت پیتر بنشیند. اکنون در این رمان میخکوب کننده، کراس تصویری استثنایی از چهره ی یک قهرمان فراموش نشدنی مونث را ترسیم می کند که در برابر محدودیت هایی که روح او نمی تواند آن ها را بپذیرد ایستاده و می جنگد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 458 بار

Donna%20Woolfolk%20Cross%20 %D8%AF%D9%88%D9%86%D8%A7%20%D9%88%D9%88%D9%84%D9%81%D9%88%D9%84%DA%A9%20%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3

عنوان کتاب: یوحنا پاپ مونث

نویسنده: دونا کراس

مترجم: جواد سیداشرف

تعداد صفحات کتاب: 818 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 66.17 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

مسئله حکومت بریتانیا نیست بلکه حکومت ملت است. ملتی که منافع شخصی سازمان یافته مجموعه‌ای از افراد است که در آنان انسانیت و روح و حمیت کمتری دیده می‌شود. تنها تجربه قابل بیان...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 124
بابا طاهر در سرودن ترانه های شورانگیز خود هیچگاه پیرامون صنایع شعری نگشته و کلمات سنگین و غلنبه به کار نبرده و در فکر مضمون سازی و عبارت پردازی نبوده ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 6595

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *