دیوان بابا طاهر

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
دیوان بابا طاهر (nbookcity.com)

دانلود کتاب دیوان بابا طاهر

دیوان بابا طاهر شامل دو بیتی هایی ست که از آغاز پیدایش صنعت چاپ در ایران تاکنون بسیار و بی شمار به طرزهای گوناگون چاپ شده ولی گذشته از چاپ های انتقادی و یا ترجمه ای که به وسیله عده ای از مستشرقین انجام شده. صحیح ترین نسخه چاپ ایران نسخه ای ست که بوسیله مرحوم وحید دستگردی به طبع رسیده بود و این نسخه ی حاضر با مقابله دقیق همان چاپ صورت گرفته است.

دوبیتی هایی از دیوان بابا طاهر

گفتار ناشر: «بابا طاهر عریان گوینده ایست که در سراسر ابیات فارسی خود با زبان دل و احساس سخن گفته و به همین جهت دوبیتی هایش بیش از آثار دیگر گویندگان فارسی زبان از هزار سال پیش تاکنون پیوسته در دلهای حساس عارف و عامی جای دارد. این عارف نامی در سرودن ترانه های شورانگیز خود هیچگاه پیرامون صنایع شعری نگشته و کلمات سنگین و غلنبه به کار نبرده و در فکر مضمون سازی و عبارت پردازی نبوده.

و چنان که از تأثیر سخنش ثابت است جز آنچه دل شیدا و پرسوزش میخواسته است به زبان نیاورده و در واقع ترجمان امین روح و قلب حساس خود بوده است و سخن کز دل برون آید نشیند لاجرم در دل … از آثار بابا طاهر آنچه به جا مانده و شناخته شده عبارت از مقداری کلمات قصار حکمتی و عرفانی به زبان عربی و چند غزل به زبان فارسی و دوبیتی های اوست.

فلک برهم زدی آخر اساسم / زدی بر خمره نیلی لباسم
اگر داری برات از قصد جانم / بکن آخر ازین دنیا اساسم
مو که مست از می انگور باشم / چرا از نازنینم دور باشم
موکه از آتشت گرمی نوینم / چرا از دود محنت کور باشم
الهی دشمنت را خسته وینم / به سینه ش خنجری تا دسته وینم
سرشو آیم احوالش بپرسم / سحر آیم مزارش بسته وینم

در پایان امیدواریم از خواندن کتاب دیوان بابا طاهر لذت ببرید.

تعداد بازدید: 6,595 بار

Baba Tahir بابا طاهر0

عنوان کتاب: دیوان باباطاهر

شاعر: بابا طاهر

تعداد صفحات کتاب: 122 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم کتاب: ۷ مگابایت

نوع فايل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این مجموعه تایید می کند که قبانی یک قهرمان موفق در زمینه ی حقوق زنان است که زیبایی را با آزادی و عدالت برابر کرده و با به چالش کشیدن سرکوب ظالمانه ی زنان در فرهنگ خود، زنان را با تمام قدرت و شکوه در شعر خویش پاس می دارد...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 524
« کهن ‌دیارا » عنوان کتابی است که «فرح» آخرین همسر محمد‌رضا پهلوی آن را به رشته تحریر درآورده است. خانم فرح دیبا بعد از سالها سکوت خاطرات خود را در سال ۱۳۸۳ به زبان فرانسه در پاریس منتشر ساخت.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 5953

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *