ملی گرایی

آخرین ویرایش: 7 ماه قبل
کتاب ملی گرایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب ملی گرایی

کتاب ملی گرایی اثری عالی و تفکر برانگیز است که حس ملی گرایی شما را با چالشی جدی روبه رو می‌کند.

رابیندرانات تاگور رمان‌نویس، موسیقی‌دان، شاعر و نمایشنامه‌نویس هندی و از مخالفان سرسخت سلطه قوانین بریتانیا در هندوستان است که به بررسی نحوه تجدید حیات شرق و چالش‌های پیش روی آن در برابر برتری و حاکمیت غرب می‌پردازد و خواهان آینده‌ای فرای تفکرات ملی‌گرایی و در عوض، مبنی بر همکاری متقابل و بردباری است.

وی در کتاب ملی گرایی ، این اثر ناسیونالیسم در ژاپن، غرب و هندوستان را به نقد کشیده است. تاگور در کلیت این پدیده‌ی ملت و ملی گرایی با توجه به نتایج حضور آن در غرب، را رد کرده و آن را عامل اصلی انحطاط غرب می‌داند و می‌گوید که ملت باید منشأ معنویت باشد نه سیاست؛ زیرا در مقولۀ معنویت انسان رکن اصلی است.

خلاصه کتاب

کتاب ملی گرایی به مسأله جهانی شدن و بحث پیرامون درهم تنیده شدن سطوح مختلف زندگی که از جدی ترین موارد مطرح در حوزۀ جهانی است، می‌پردازد. بسیاری از متفکرین با توجه به طرز دید و نحوۀ برداشت‌شان در توجیه و تعریف از این مقوله‌ی فراگیر با یکدیگر در اختلافند و همواره سعی در رسیدن به تعریف و شرح روشنی از آن دارند.

با وجود آنکه مفهوم ملت و روش‌های رسیدن به هنجارهای “ملی گرایی” و رابطۀ “دولت- ملت “در جامعه ما ایرانیان نیز حائز اهمیت است و خواهان دستیابی به آن می‌باشیم؛ باید همواره مراقب باشیم تا در بحبوحه‌ی فراگیر این مقوله، کورکورانه و بدون توجه به تجربه‌ی سایر ملت‌ها و بررسی آسیب‌های ممکنی که از آن محتمل شده‌اند به ترویج این پدیده و اجرای آن در سرزمین خودی نپردازیم.

در کتاب ملی گرایی تاگور بر آن است تا به بررسی و موشکافی این مقوله در سه بخش از جهان به طور مجزا بپردازد و ما را با فواید و مضرات آن آشنا کند. تاگور در کلیت در این کتاب این پدیده‌ی ملت و ملی گرایی با توجه به نتایج حضور آن در غرب، را رد کرده و آن را عامل اصلی انحطاط غرب می‌داند و می‌گوید که ملت باید منشأ معنویت باشد نه سیاست؛ زیرا در مقولۀ معنویت انسان رکن اصلی است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب ملی گرایی آمده: مجازات‌ها آنچه را که باعث باقی ماندن آثاری از بدبختی‌ها بر حیطه‌ی وسیعی از خون به جا مانده و جاری شده از قلوب انسانی شده است محو می‌کند اما این مجازات تنها با یک نیروی انتزاعی صرف که در آن تمام جمعیت مردم یک کشور دورافتاده شخصیت انسانی خود را از دست داده اند، سرو کار دارد. در هر حال، من نه بر سر مسائل تأثیرگذار بر کشور خودم یعنی هندوستان بلکه بر سر مسائل تأثیرگذار بر آینده‌ی تمام بشر این بحث را پیش گرفته‌ام.

مسئله حکومت بریتانیا نیست بلکه حکومت ملت است. ملتی که منافع شخصی سازمان یافته مجموعه‌ای از افراد است که در آنان انسانیت و روح و حمیت کمتری دیده می‌شود. تنها تجربه قابل بیان ما از پدیده‌ی ملت در مورد ملت بریتانیا است و تا زمانی که حکمرانی از سوی ملت ادامه دارد دلایلی هم مبنی بر اینکه این بهترین روش است بیان می‌شود. سپس بار دیگر در ضرورت غرب برای شرق می‌اندیشیم.

از آن جهت که هر یک از این دو دیدگاه به خصوصی نسبت به زندگی دارند که به ما جوانب مختلفی از حقیقت را نشان می‌دهد پس مکمل و متمم یکدیگرند. بنابراین اگر این مساله مسلم باشد که روح غرب به وسیله‌ی یک طوفان تا فراز سرزمین شرق خود را رسانده باشد پس در هر حال دانه های جاودانه‌ی زندگی را در همه جا پخش کرده و هنگامی که ما در هند قادر باشیم آنچه را که در تمدن غرب جاودان و بخشی از آن است با زندگیمان سازش دهیم. (ص40 کتاب ملی گرایی)

و خود را با آن وقف دهیم پس در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که مسلماً باعث ایجاد مسالمت بین این دو جهان خواهیم شد. اما باز به این نتیجه می‌رسیم که تسلط و نفوذ یک جانبه و از سوی یکی از این سرزمین‌ها نیز خود نقطه ضعف محسوب می‌شود. آنچه که باید بیش از هر چیزی در موردش آگاه باشیم این مساله است که تاریخچه‌ی هند نه فقط در یک نژاد و قوم خاص بلکه در روند ایجاد نژادهای مختلفی در سراسر جهان نقش داشته است.

همچون قوم دراویدیان و قوم آریایی‌ها، یونانیان باستان و پارسی‌ها، محمدیان غرب و آسیای مرکزی، و بالاخره نوبت انگلیسی‌ها است که به این تاریخ تحقق بخشند و تکریم حیات‌شان را به آن عرضه کنند و مسلماً ما هم نه حق و نه قدرت آن را داریم که این مردم را از شرکت در ساخت سرنوشت هند محروم کنیم. بنابراین هرآنچه که من اینجا در مورد ملت گفتم بیشتر با پیشینه‌ی بشریت سروکار دارد تا در مورد سرزمین به خصوص هند. (ص41 کتاب ملی گرایی)

نقد کتاب ملی گرایی

در کتاب ملیت گرایی تاگور، افراط در ملی گرایی را عاملی برای جدایی انسان‌ها می داند: “آرمان انسان در مقام یک موجود اجتماعی عاری از خودپسندی بودن است؛ در حالی که آرمان ملی گرایی روابط خصمانه است. طوریکه در جملاتی از کتاب می‌گوید:

“ملی گرایی میان انسان‌ها جدایی می افکند، خصومت می‌آفریند و احساسات برتری جویی را در میان اقوام رواج می دهد.”

در پاایان، مطالعه کتاب ملیت گرایی را به همه علاقه‌مندان عزیز توصیه می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 124 بار

Rabindranath%20Tagore%20 %D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA%20%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D9%88%D8%B1

عنوان: کتاب ملی گرایی

قربانیان تمام ملل بزرگ اروپایی، ساکنان بخشهای دیگر از جهان هستند

نویسنده: رابیندرانات تاگور

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1913

مترجم: بنفشه جعفر

تعداد صفحات کتاب: 93 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.91 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ژولی دوست هایش را خوب می شناسد. او می داند آنها بیگناه هستند... تا وقتی که یکی از آنها به قتل اعتراف می کند. ژولی و دوست هایش عهده می بندند که راز قاتل را حفظ کنند. آنها مطمئن هستند که این مسئله تکرار...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 257
کتاب هنر همیشه بر حق بودن، اثری نوشته ی آرتور شوپنهاور است که نخستین بار در سال 1831 انتشار یافت. این کتاب جالب توجه، رساله ای گزنده و کنایه آمیز است که با نثر منحصر به فرد و تأثیرگذار...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 9959

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *