هنر همیشه بر حق بودن

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
هنر همیشه بر حق بودن (nbookcity.com)

دانلود کتاب هنر همیشه بر حق بودن

کتاب هنر همیشه بر حق بودن 22 فصل دارد که شامل سی‌ و هشت ترفند برای فارغ شدن بر رقیب در مجادلات لفظی است.

از عصر یونان باستان تا به ‏‌امروز، انسان در تلاش است تا خود را برحق جلوه دهد و در مجادلات لفظی پیروز شود. از این ‏‌رو گاه در مجادلات خود، متوسل به حقه‏‌های لفظی، سفسطه و مغلطه می‌‏شود و برهان‌‏هایی را به‏‌ کار می‏‌برد که اگرچه خود به نادرستی‌‏شان آگاه است و نشان‌ ‏دادن نادرستی آن‌‏ها نیز کار دشواری نیست، گاه رقیب را به اشتباه می‌‏اندازند.

در کتاب هنر همیشه بر حق بودن، با این ترفندها آشنا می‏‌شویم و می‌‏آموزیم چگونه از ادعاهای خود در برابر آن‌‏ها دفاع کنیم و چگونه خود نیز از آن‌‏ها بپرهیزیم. شوپنهاور علاوه بر راه‌کارها، مثال و چگونگی به کارگیری روش‌ها را هم به‌طور خلاصه به خواننده می‌آموزد. از جمله ترفند‌هایی که آرتور شوپنهاور به‌طور کنایه‌ آمیز در این جستار ارائه می‌کند، عبارتند از:

  • «دستت را رو نکن»
  • «با سوال پیچ کردن اقرار بگیر»
  • «سوال های انحرافی مطرح کن»
  • «به رغم شکست، مدعی پیروزی شو»
  • «حرفش را قطع کن، توی حرفش بدو، بحث را منحرف کن»
  • «با استدلالی به بدی استدلال خودش با او مقابله کن»
  • «او را وادار به اغراق کن»
  • «اراده از عقل و هوش موثرتر است»
  • «به بحث جنبه شخصی بده، توهین و بددهنی کن».

خلاصه کتاب

کتاب هنر همیشه بر حق بودن، اثری نوشته ی آرتور شوپنهاور است که نخستین بار در سال 1831 انتشار یافت. این کتاب جالب توجه، رساله ای گزنده و کنایه آمیز است که با نثر منحصر به فرد و تأثیرگذار شوپنهاور، بدون تردید در خاطر مخاطبین ثبت خواهد شد. شوپنهاور در این اثر، 38 روش را برای پیروز شدن بر رقیب در مناظرات و گفت و گوهای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

این اندیشمند آلمانی برجسته، کتاب حاضر را با این ایده آغاز می کند که فیلسوفان به شکلی گسترده بر نقش منطق در گفت و گوها تمرکز کرده اند اما توجهی به هنر تاریک تر دیالکتیک (به خصوص پس از امانوئل کانت)، یعنی مجادله نداشته اند. شوپنهاور در این کتاب به مخاطبین نشان می دهد که چگونه می توانید کاری کنید که در گفت و گوها، همیشه حق را به شما بدهند.

بخشی از متن کتاب

  • اگر طبیعت بشری پست نبود بلکه کاملا شریف بود، می بایست در هر مباحثه ای فقط در پی کشف حقیقت می بودیم. نمی بایست کمترین اهمیتی می دادیم به این که حقیقت به سود عقیده ای اثبات می شود که ما با بیانش بحث را آغاز کردیم یا به سود عقیده ی رقیبمان. می بایست این مسئله را بی اهمیت، یا، به هر حال، حائز اهمیتی ثانویه تلقی می کردیم. ولی، در شرایط فعلی، نگرانی اصلی طرفین بحث، همین است.
  • هنر مجادله عبارت است از هنر مباحثه به گونه‌‏ای که شخص، فارغ از درستی یا نادرستی موضعش، از آن عقب‌‏نشینی نکند. ممکن است به‏‌طور عینی حق با کسی باشد، ولی با این وجود، از دید ناظران، و گاهی از نظر خودش، شکست بخورد.
  • انسان باید پیش از سخن گفتن، بیندیشد. ولی، در مورد اکثر مردم، نخوت ذاتی با پرحرفی و فریبکاری ذاتی توأم است. انسان ها پیش از این که بیندیشند، سخن می گویند؛ و حتی اگر پس از آن بفهمند که سخن نادرستی بر زبان رانده اند، باز هم می خواهند این امر را وارونه جلوه دهند. علاقه بر حقیقت، که ممکن است تصور شود تنها انگیزه ی آن ها از بیان سخنی بوده که مدعی درستی اش هستند، جای خود را به منافع و مصالح ناشی از نخوت می دهد.

نقد کتاب هنر همیشه بر حق بودن

برای بسیاری آگاهی از اینکه فیلسوفی به مانند آرتور شوپنهاور بیشتر زندگی روزمره‌ی خود را چگونه می گذرانده است، می‌تواند جالب باشد: «شوپنهاور تا آخر عمر ازدواج نکرد و ازدواج را مسئولیتی احمقانه می‌دانست. مردی که شجاعانه پیشتازی فکری را بر عهده داشت، در ۲۷ سال آخر عمرش یک برنامه کاری خودساخته و سخت مثل برنامه زندانیان برای خودش طراحی کرد.

او هر روز ساعت هفت بیدار می‌شد، حمام می‌کرد و بدون اینکه صبحانه بخورد بی وقفه تا ظهر می‌نوشت. سپس فلوت می‌زد –او این کار را خیلی خوب انجام می‌داد اما تنها برای لذت بردن خودش می‌نواخت- و خود را به یک نهار گران‌ قیمت در بهترین هتل فرانکفورت که انگلیشر هوف نام داشت مهمان می‌کرد. نهار خوردن او خیلی طول می‌کشید و اغلب تنها نهار می‌خورد اما گاهی هم با مهمانان خارجی فرهیخته هتل یا افسران ارتش گپ و گفتی می‌کرد.

او سپس به کتابخانه می‌رفت تا روزنامه‌ها را – ترجیحاً تایمز لندن- بخواند. سپس یکی از پودل‌هایش –معمولاً آن یکی که نام سانسکریت آتمن داشت- را برمی‌داشت و قدم می‌زد. وقتی تنهاتر شد، هنگام راه رفتن با خودش غر و لند می‌کرد. بعد از قدم زنی و پیش از برگشت به خانه امکان داشت تنهایی به یک سالن اجرای موسیقی یا کنسرت برود. اگر در طول روز حرف زدن با دیگران او را خسته کرده بود در را روی هیچ‌کس باز نمی‌کرد و ساعت ده شب هم می‌خوابید.

نویسنده کتاب هنر همیشه بر حق بودن با شیوع بیماری وبا؛ برلین را به مقصد فرانکفورت ترک کرد و تا آخر عمر در همان‌جا ماند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 9,962 بار

Arthur%20Schopenhauer%20 %D8%A2%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D8%B4%D9%88%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%88%D8%B1

عنوان کتاب: هنر همیشه بر حق بودن

(هنر محق بودن ، هنر بحث و جدل)

38 راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده ایم

نویسنده: آرتور شوپنهاور

مترجم: عرفان ثابتی

تعداد صفحات کتاب: 139 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

فرانکلین در هفت سالگی درس مهمی درباره پول آموخت. او یک سوت کوچک خرید اما خیلی زود از آن خسته شد و به فکر چیزهای دیگری افتاد که می‌توانست بخرد. فرانکلین عقیده داشت مشکلات مردم اغلب از جایی می‌آید که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 563
داستان کتاب خانواده تیبو شرح زندگی دو خانواده کاملا متفاوت است که زندگی آن‌ها از طریق پسرهای خانواده به هم گره خورده است. از این دو خانواده یکی پیرو مذهب کاتولیک و دیگری پیرو مذهب پروتستان است. تمرکز کتاب نیز بر دو شخصیت از خانواده تیبو به نام‌های آنتوان و ژاک است. این رمان شرح ارتباط...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 3187

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *