نوشته های کرانه ای

نوشته های کرانه ای (nbookcity.com)

دانلود کتاب نوشته های کرانه ای

کتاب نوشته های کرانه ای از نوشته هایی تشکیل شده که گابریل گارسیا مارکز، پیش از شهرت آنها را خلق کرده و گاهی در روزنامه‌ها به چاپ رسانده.

نکته‌ی جالب توجه این است که از همان ابتدای راه، گویی مارکز علاقه‌ی وافری به سبک سورئال داشته و قصه هایش را بر این اساس خلق می‌کرده است و در ادامه‌ی راه نویسندگی در رمان های بعدی‌اش به نویسنده‌ای توانا در این سبک تبدیل شده.

موضوع بخشی از نوشته‌های کتاب از طریق نامشان پیداست؛ برخی مقاله‌ای هستند درباره موضوعی که در آن روزها داغ بوده و بسیاری دیگر داستان هایی هستند که با سبک و سیاق به خصوص و منحصر به فرد مارکز نوشته شده اند. در بعضی از این داستان‌ها می‌توان ردپای شخصیت هایی را دید که مارکز بعدها در رمان‌های بعدش‌اش مفصل به آنها پرداخته است.

خلاصه کتاب

گابریل گارسیا مارکز این مقالات و داستان‌ها را در سال‌ های جوانی نوشته و چون آنها را در شهرهای مختلف ساحلی کلمبیا نوشته، اسمش را نوشته های کرانه ای گذاشته است. از همان زمان سوررئالیسم شدیدی در داستان‌های او مشاهده می‌شود، آن چنان که در بعضی نوشته‌ها، مانند «خل بازی‌ها» خواننده ممکن است تصور کند شاید نویسنده اشتباه نوشته یا مترجم اشتباه ترجمه کرده است، ولی نه او اشتباه نوشته و نه مترجم اشتباه کرده است.

متوجه می‌شویم که مارکز از همان زمان نوشتن صدسال تنهایی را در سر می‌پرورانده است. اسامی «ربه کا» و «آمارانتا» ، دو شخصیت مهم صدسال تنهایی اغلب در بعضی از این داستان‌ها به چشم می‌خورد یا مثلاً در داستان «قیچی الهی» دو برادر دوقلو می‌بینیم که همان را توسعه داده و در صدسال تنهایی به کار برده است.

در داستان آخر به اسم «خانه بوئندیا» اسم زن را «سولبراد» گذاشته که به اسپانیولی یعنی «تنهایی». اگر به داستان های کوتاه علاقه مندید، از خواندن کتاب نوشته های کرانه ای لذت خواهید برد.

بخشی از متن کتاب

زمانی که شهرها داشتند شکل میگرفتند، زندگی چقدر آسان تر بود. زمانی که ده دیگر ده نبود و هنوز هم به شهر تبدیل نشده بود. از دو خیابان موازی رودخانه تشکیل میشد. فقط جای سه مغازه داشت و یک رستوران کوچک با یک میز بیلیارد و یک مغازه نجاری که در اره کردن الوار تخصص داشت. از مغازه نجاری معلوم بود دیگر آنجا دهکده نیست و دارد به شهر تبدیل میشود چون گاه یک کشتی جلوی نجاری لنگر می انداخت.

مردها همه کارگران درستکاری بودند، وظیفه خود را در روزهای هفته به خوبی انجام میدادند. روزهای شنبه هم آنقدر مینوشیدند که مطمئن میشدند نتیجه کار آخر هفته شان یک سردرد شدید است یا بدتر از این مشاجره ای با همسر، اما همین و بس. بعضیها ممکن است فکر کنند بعد از ظهرهای یک شنبه خیلی کسل کننده تر از حالا بود. موقعی که هنوز سینمایی وجود نداشت تا با عزیز خود به آنجا پناه ببری، ولی صندلی سینما به هرحال به انواع دیگری همیشه وجود داشته است.

پسر صاحب مغازه نجاری و دختر شریک پدر او سوار درشکه می شدند و سرگیجه سرعت درشکه اثر تاریکی سینماهای کنونی را روی آنها باقی میگذاشت. صاحبان بعدی نجاری هم بعد از ظهرهای یک شنبه به گردش میرفتند. مرد با سبیل چرب شده، کتی کوتاه و جلیقه گلدار با زنجیری که زیاده از حد کلفت بود. هم به درد این میخورد که گاه به ساعت جیبی نگاه کنی و هم موقعی که دیگر عصا به درد نمیخورد، با آن زنجیر سگها را بترسانی و دور کنی.

زنها هم با زیرپیراهنی های آهار زده و یک کلاه حصیری بر سر که تا روی گوش پایین کشیده بودند، در زیر یک چتر آفتابی که از آفتاب حمایتشان نمی کرد چیزی بود زینتی و لازم برای هر زن. در آن درشکه روباز، مرد که به شخصیت های رمانهای فرانسوی شباهت داشت فراموش میکرد چه دشوار آن زیر شلواری بلند را به پا کرده است و زن هم با چه فداکاری نیم تنه فلزی چهار پنج کیلویی را پوشیده است؛ نیم تنه ای که در عوض چهار پنج کیلو او را لاغرتر و زیباتر جلوه می داد…

نقد کتاب نوشته های کرانه ای

این اثر، داستان های كوتاه و مقالات متعدد ماركز در زمينه های مخلتف ادبی، سياسی، هنری و اجتماعی است. کتاب نوشته های کرانه ای شاید انتخاب مناسبی برای آغاز خواندن آثار گابریل گارسیا مارکز نباشد، اما برای کسانی که فرصت مطالعه‌ی رمان های طولانی با سبک سورئالیسم مارکز را ندارند، می‌تواند پیشنهاد خوبی محسوب شود.

در مورد این نویسنده می‌توان نوشت: «او رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌ نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می‌کرد.

مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می‌شناسند که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است.

خواندن کتاب نوشته های کرانه ای را به همه طرفداران داستان کوتاه و گابریل گارسیا مارکز توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 187 بار

Gabriel%20Garc%C3%ADa%20M%C3%A1rquez%20 %DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%84%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B2 01

عنوان کتاب: نوشته های کرانه ای

(داستانی مرموز)

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1982

مترجم: بهمن فرزانه

تعداد صفحات کتاب: 317 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.08 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

جان فانته در این اثر یک داستان کاملا خانوادگی را تعریف می‌کند. دعوایی که اعضای یک خانواده را به جان هم می اندازد و پدری که باعث دردسر بی‌حد فرزندانش می‌شود اما آیا می توان نادیده‌اش گرفت؟
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 289
نویسنده در سی و یک فصل به توصیف زندگی و رویکرد حرفه‌ای سی و چهار مربی تاریخ ساز فوتبال پرداخته‌است. حمیدرضا صدر سراغ چهره‌های مربی‌گری برجستهٔ تاریخ فوتبال در جهان و ایران رفته و از دنیای مردان شمارهٔ یک فوتبال نوشته‌است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *