پرونده خدمتکار مفقود

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
پرونده خدمتکار مفقود (nbookcity.com)

دانلود کتاب پرونده خدمتکار مفقود

کتاب پرونده خدمتکار مفقود، معمای پلیسی خوبی دارد و در کنار داستان، اطلاعات جالبی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی هند می دهد.

اثر پیش رو، رمانی غافلگیر کننده و اغلب طنزآمیز است که داستان شیرین و سرگرم کننده ای هم دارد. شباهت فرهنگی نیز باعث می شود تا بهتر با کتاب ارتباط برقرار کنیم. توصیفات کتاب، درباره هند جالب است و نویسنده، سرزنده و با ضرباهنگی سریع داستان را پیش می برد.

تارکوئین هال، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی است که در لندن به دنیا آمد. او بیشتر عمر خود را خارج از انگلستان و در کشورهایی چون آمریکا، پاکستان، هندوستان، کنیا و ترکیه گذرانده و سفرهایی درازمدت به آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا داشته است. هال، نویسنده ی هفت کتاب و تعداد زیادی از مقاله هایی است که در برترین روزنامه ها و مجلات انگلستان به چاپ رسیده اند.

خلاصه کتاب

کتاب پرونده خدمتکار مفقود، رمانی نوشته ی تارکوئین هال است که اولین بار در سال 2009 منتشر شد. ویش پوری، موفق ترین کارآگاه هند است، حداقل از نظر خودش! مهارت های حرفه ای پوری به همان شیوه ی قدیمی شرلوک هولمز هستند و کمی با دنیای مدرن شهر دهلی در تضاد به نظر می رسند، اما او بسیار باهوش است و متدهایش نیز جواب می دهند.

داستان این رمان به ماجرای به کار گرفته شدن پوری و همکارانش (که هر کدام لقب های جالب و عجیبی دارند) در دو پرونده ی تحقیقاتی می پردازد. اولین پرونده، درباره ی گذشته ی مردی است که تمایل دارد با زنی ازدواج کند که پدرش، او را غیرقابل ازدواج می داند! و دومین پرونده درباره ی ناپدید شدن زنی جوان است که تنها با نام ماری شناخته می شود و خدمتکار یکی از وکیلان برجسته ی پنجاب بوده است.

پرونده‌ی خدمتکار مفقود ماجرای کاوشگری‌های ویش پوری، کارگاه پنجابی در جامعه‌ی معاصر هند است. ویش پوری در دهلی، مؤسس و مدیر شرکت خصوصی‌ترین کارآگاهان است و زبده ترین کارآگاه هند، دست‌کم از دید خودش. مهارت های کارگاهی‌اش از مد افتاده و شرلوک هولمزی است و زیاد با شتاب زندگی مدرن جور درنمی‌آید، ولی پوری باهوش است و روش هایش همیشه جواب می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

پوری زودتر از ساعت ده به خانه نرسید، یعنی یک ساعت دیرتر از همیشه. صدای بوق ماشین بیرون در اصلی خانه نشانه ی شروع روال عادی زندگی شبانه اش در خانه بود. دو سگ لابرادور خانواده، دون و جونیور، شروع کردند به واق واق کردن و یک دقیقه بعد دریچه ی کوچک فلزی در سمت راست باز شد. چهره ی نگهبان موسفید شب بهادر ظاهر شد که در نور زیاد چراغ های ماشین چشمانش را هم کشیده بود.

بهادر هشیارترین نگهبان شبی بود که پوری تا آن زمان دیده بود ـ واقعاً تمام شب را بیدار میماند. ولی آرتروزش روز به روز بدتر میشد و مدت زیادی طول کشید تا اول در سمت چپ و بعد در سمت راست را باز کند. ترمز دستی این فرآیند را با بی قراری تماشا میکرد و ماشین را آماده ی حرکت نگه داشته بود. بالاخره ماشین وارد شد، جلو عمارت توقف کرد و بعد راننده سریع بیرون پرید و در عقب را باز کرد. وقتی رئیس قدم روی مسیر ورودی خانه گذاشت، ترمز دستی ظرف ناهارش را به دستش داد.

سگها تقلا میکردند و دم تکان میدادند و به طرز ناراحت کننده ای ناله میکردند. پوری نوازششان کرد، به ترمز دستی که اتاقی در نزدیکی آنجا اجاره کرده بود گفت: سر ساعت نه آماده باشد و بعد با بهادر احوالپرسی کرد. پیرمرد که یک کلاه بافتنی گوش پوشدار به سر گذاشته بود و یک شال پشمی هم دور گردن و شانه اش پیچیده بود، آماده باش پشت به در بسته ی خانه ایستاده بود و دستهایش را صاف در دو طرف بدنش نگه داشته بود. پوری پرسید: «برادر» بخاریت کار میکنه؟

نقد کتاب پرونده خدمتکار مفقود

در رمان پرونده خدمتکار مفقود، با ویش پوری که عاشق غذاهای خیابانی هند است و مادرش که دور از چشم کارآگاه، شمِّ کارآگاهی‌اش گل می‌کند و همچنین دستیاران کارآگاه همراه می‌شویم تا از راز مفقود شدن خدمتکار  یک وکیل اسم و رسم‌دار که به قتل متهم شده سر در بیاوریم.

هم‌زمان به کوچه پس کوچه های جیپور و محله های دهلی سرک می‌کشیم و از زبان شیرین تارکوئین هال قصه‌ی شخصیت های متعددی را که به خوبی ساخته و پرداخته شده‌اند، می خوانیم.

به نظر می رسد این کتاب، با الهام از شخصیت پوآرو آگاتا کریستی نوشته شده است و بسیاری از توصیفات پوری کاملا انسان را یاد پوآرو می اندازد. بطور خلاصه با یک پوآرو هندی طرف هستید.

همه کسانی که به کتاب های ادبیات پلیسی علاقه دارند، از خواندن رمان پرونده خدمتکار مفقود لذت خواهند برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 236 بار

Tarquin%20Hall%20(%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%86%20%D9%87%D8%A7%D9%84)

عنوان کتاب: پرونده خدمتکار مفقود

کاوشگری های ویش پوری

از کتاب های پرفروش در انگلیس

نویسنده: تارکوئین هال

مترجم: زهرا باختری

تعداد صفحات کتاب: 316 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 29.91 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

گفت و گوی صریح و بی پرده ی دکتر زیباکلام با آیت الله هاشمی رفسنجانی برای همه ی کسانی که جریانات سیاسی، دولتی و اجتماعی ایران را دنبال می کنند و به سیاست و مسائل مدیریتی علاقه دارند، مطالبی خواندنی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 629
فروید معتقد بود که بسیاری از احساسات، امیال و عواطف ما سرکوب می‌شوند و از حیطه آگاهی خارج می‌شوند زیرا بیش از حد برای ذهن آگاه تهدید کننده هستند. اغلب اوقات، امیال و آرزوهای...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1170

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *