راه های برگشتن به خانه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
راه های برگشتن به خانه (nbookcity.com)

دانلود کتاب راه های برگشتن به خانه

داستان کتاب راه های برگشتن به خانه از زبان نویسنده ای روایت میشود که درحال نوشتن یک رمان است و خاطرات پراکنده ای از دوران کودکی اش دارد.

«این رمان کوچک، وسعت غافلگیر‌ کننده‌ای دارد.» به نظر می‌رسد این جمله تعریفی دقیق از این رمان و تا حدی، دیگر نوشته‌های آله خاندرو سامبرا است. او در کتاب پیش رو از چهار دهه پر تلاطم در شیلی حرف زده است: از سالوادور آلنده، آگوستو پینوشه، سباستین پینیه‌را و البته زلزله هایی که موتیف‌وار این نوار ساحلی را می‌لرزاند.

همیشه نویسندگان برای نوشتن آثارشان می‌بایست تلاش بسیاری کنند تا زاده تخیل خود را به بهترین شیوه به قلم بکشند. زمانی که یک نویسنده برای نوشتن رمانش به دورترین نقطه درونی‌اش باز می‌گردد چه حسی پیدا می‌کند و چه چیز را کشف می‌کند؟ رمان راه های برگشتن به خانه اثری نه چندان پیچیده است که چهار فصل با عنوان‎ های: شخصیت‎ های فرعی، ادبیات والدین، ادبیات فرزندان و ما سالم‎ایم؛ دارد.

در توضیحات پشت کتاب آمده

آن روزها نام خیابان‌ها، درختان و پرندگان را نمی‌ دانستیم. اسم به کارمان نمی‌آمد. زندگی‌مان با چند کلمه می‌گذشت و می‌توانستیم به هر سوالی با نمی‌دانم جواب بدهیم. این را نادانی نمی‌دانستیم. بعد‌ها کم کم نکات ظریف و تفاوت‌ های جزئی را آموختیم. نام درختان، پرندگان و رودخانه‌ها را آموختیم و به خودمان گفتیم که هر کلمه‌ای از سکوت بهتر است. اما من با نوستالژی مخالفم.

نه! دروغ می‌گویم. من دوست دارم با نوستالژی مخالف باشم. به هر جا که نگاه می‌کنیم کسی وعده‌ های خود را با گذشته زنده می‌کند. ترانه‌ هایی را به یاد آوریم که هیچ‌ وقت بهشان علاقه نداشتیم، باز به دیدار اولین مشوقه‌ مان می‌رویم یا به دیدار همشاگردی‌ که با او نمی ساختیم. به آغوش باز از کسانی استقبال می‌کنیم که پیش‌تر از خود راندیمشان.

خلاصه کتاب

کتاب راه های برگشتن به خانه به قلم، نویسنده و شاعر شیلیایی است. سامبرا در آثارش به نسل های بعد از دیکتاتوری پینوشه می‌پردازد. انسان‌ هایی که از درک واقعیت گریزانند و در نبود زیر ساخت‌های فرهنگی دچار برهان هویت شده‌اند و به‌ طور مرتب به نوستالژی‌ های گذشته چنگ می‌زنند. کتاب پیش رو، سومین و آخرین رمان سامبرا است که خصوصیات آثار پیشین او را نیز دارد.

بخش اول رمان با زلزله‌ای آغاز می‌شود که باعث شده مردم، شب را در خیابان چادر بزنند. در این بین پسر ۹ ساله بینامی که گم شده، با دختری به نام کلودیا آشنا می‌شود. قسمت دوم رمان از زبان پسر روایت می‌شود. پسر در مورد پدرش می‌گوید «مطمئن نیست که مخالف رژیم پینوشه است یا نه».

این نوع نگرش در تمام رمان وجود دارد؛ گویی این پسر تنها فردی است که هنوز درگیر چنگ زدن به نوستالژی‌ های چسبناک گذشته نشده است. در کتاب راه های برگشتن به خانه، راوی به‌طور مرتب بین نویسنده و شخصیت‌ها و گذشته و حال تغییر می‌کند.

فرم و زبان شاعرانه سامبرا، که بسیاری از منتقدان او را مهمترین نویسنده شیلیایی بعد از روبرتو بولانیو می‌دانند، به همراه نگاه تند و انتقادی او، که مختص ادبیات امریکای لاتین است، در بستری از یک داستان عاشقانه جذابیت فوق العاده‌ای به رمان داده است. کتاب راه های برگشتن به خانه، را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی آمریکای جنوبی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

سرشبی زنی دیدم که در را باز کرد و چند کیسه زباله بیرون گذاشت. چهره اش به نظرم آشنا آمد. ابتدا خیال کردم کلائودیا است، البته تصویری که از او در ذهن داشتم بسیار دور بود و از این تصویر ذهنی چهره های بسیار میشد ساخت. گونه های استخوانی زن از آنِ انسانی لاغر بود، اما او خود به ناگزیر چاق شده بود. موی سرخش، بافتی خشن و براق داشت. انگار تازه رنگش کرده باشد.

با این که کاملاً در معرض دید بود انگار حس میکرد کسی نگاهش میکند و معذب بود. وقتی راه می رفت انگار نگاهش به درزهای پیاده رو دوخته شده بود. گفتم کاش باز او را ببینم. بعضی روزها رمانی با خودم می آوردم، اما مجموعه های شعر را ترجیح میدادم. چون گسست خواندن آنها کار را برای دید زدن و جاسوسی ساده تر می کرد. شرمنده شده بودم اما دوباره جاسوس شدنم به خنده ام می انداخت.

جاسوسی بودم که این بار هم نمیداند پی یافتن چیست. یک روز عصر تصمیم گرفتم زنگ خانه را بزنم. وقتی دیدم همان زن می آید که در را باز کند گرخیدم. چون تازه متوجه شدم هیچ برنامه ای ندارم و اصلاً نمی دانم خودم را معرفی بکنم یا نکنم. به لکنت گفتم گربه ام را گم کرده ام. اسم گربه را از من پرسید و جوابی نداشتم. پرسید گربه چه شکلی است. گفتم گربه نر است سیاه، سفید و قهوه ای است. زن گفت «پس نر نیست ماده ست.»

گفتم «نره.» گفت «اگه سه رنگه نر نیست. گربه ی سه رنگ ماده ست. و بعد گفت نر یا ماده، این روزها در محله گربه ی بی صاحب ندیده است. رفت تو و آمد در را ببندد که تقریباً فریاد زنان گفتم «کلائودیا!» پرسید «شما؟» خودم را معرفی کردم. گفتم در مایپو همدیگر را می شناختیم. گفتم باهم دوست بودیم. مدت زیادی به من نگاه کرد. هیچ نگفتم و نجنبیدم که خوب نگاه کند. منتظر ماندن برای شناخته شدن حس غریبی است.

نقد کتاب راه های برگشتن به خانه

راوی کتاب راه های برگشتن به خانه، نویسنده ‎ای است که در تلاش جهت نوشتن رمان به گذشته‎  خود باز می‎گردد. لحظه‎ های مختلف و سنین مختلف زندگی خود را مرور می‎کند. او هم اکنون از همسر خود جدا شده است و تنها زندگی می‎کند. در راه نوشتن این رمان گاه به مکان‎ های قدیمی باز می‌گردد و بطور تصادفی و یا خود خواسته آدمهایی از زندگی گذشته خود را ملاقات می‎کند. ورود این آدمها با اتفاقاتی همراه است.

ماجرای کودکی نویسنده ما، در زمان کودتای پینوشه علیه آلنده و دوران حکومت پینوشه می‎گذرد. شعار پینوشه «بازسازی شیلی که بر علیه آلنده کودتا کرده بوده» است اما شیلی همچنان با بحران اقتصادی و دیکتاتوری مواجه است. دیکتاتوری بی‎سابقه ‎ای که در شیلی وجود دارد و نارضایتی همگانی را به دنبال دارد. عده ‎ای از مردم به مبارزه پرداخته ‎اند و بسیاری از خانواده ‎ها اعضای خود را از دست داده‎ اند و یا از دست می‎دهند.

شخصیت‎های این رمان نیز در این فضا به تصویر کشیده شده ‎اند. شخصیت‎ هایی چون کلودیا که پدری مبارز داشته است و سایه‎ ی این فعالیت‎ های سیاسی بر روی زندگی خانوادگی او بسیار تاثیر گذاشته است. پدر همواره از آنها دور بوده است. و از جامعه ‎ی همسایگان همواره قضاوت و طرد شده است.

می توان گفت این رمان سرشار از تصویرهایی از زندگی اجتماعی و فرهنگی، عادات و شیوه‎ زندگی مردمان شیلی در دوران حکومت پینوشه تا رسیدن سباستین پینی-یرا به ریاست جمهوری است. بسیاری از مکان‎ها و اتفاقات کتاب راه های برگشتن به خانه، واقعی هستند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 172 بار

Alejandro%20Zambra%20(%D8%A2%D9%84%D9%87%20%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%20%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7)

عنوان کتاب: راه های برگشتن به خانه

(راه های رسیدن به خانه)

برنده ی جایزه ی ادبیات سائوپولو 2009 و 2010

نویسنده: آله خاندرو سامبرا

مترجم: ونداد جلیلی

تعداد صفحات کتاب: 98 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.35 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان از شش سالگی فیروزه شروع می‌شود که او از خانه‌ی دوست‌داشتنی‌اش در آبادان به آپارتمانی در تهران مهاجرت می‌کند و در ادامه داستان سفر به آمریکا ، ازدواج و تمام ماجراهای خاص آن، تعاملات خودش با...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 698
کتاب قصه ها و افسانه ها ، مجموعه ای از قصه ها و داستان های کوتاه است. «برف»، «روباه و زاغ»، «عنکبوتی در سوراخ کلید»، «درخت هلو»، «ماده شیر»، «زنبق سفید»، «شتر»، «قو»، «شعله ها و شمع»، «گیاه و داربست»، «پلیکان» عنوان های برخی از این داستان ها هستند.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1494

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *