جزیره درختان گمشده

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
جزیره درختان گمشده (nbookcity.com)

دانلود کتاب جزیره درختان گمشده

رمانی هوشمندانه درباره‌ی عشق و اندوه، ریشه‌ها و شاخه‌ها، آوارگی و وطن، سرنوشت و باور… کتاب جزیره درختان گمشده مرهمی برای دوران تیره‌ و تار ماست!

یک درخت انجیر شاهد ملاقات‌های عاشقانه‌ی دو نوجوان است، پسری مسیحی و دختری مسلمان که مخفیانه اوقاتی را با هم سپری می‌کنند. اما جنگ آغاز می‌شود و همه‌ چیز دگرگون می‌شود. الیف شافاک در کتاب پیش رو از تعلق، هویت و عشق سخن می‌گوید.

این کتاب، یک داستان است، داستانی لطیف و پر از جزئیات زیبا و جذاب که یک روایت عاشقانه و دوست‌ داشتنی را به شیوه‌ای آرام روایت کرده است. روند داستان سریع نیست، آرام است و از سه جهت روایت می‌شود و آرام‌ آرام در جان خواننده می‌نشیند. زبان درخت انجیر شورانگیز است و داستانی که در لندن ۲۰۱۰ می‌گذرد هم پر از سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود.

خلاصه کتاب

کتاب جزیره درختان گمشده کاری برجسته با زیبایی خیره‌ کننده؛ درباره‌ی پسری یونانی و مسیحی و دختری تُرک و مسلمان است که در حضور یک درخت انجیر همدیگر را مخفیانه ملاقات می‌کنند، اما جنگ درمی‌گیرد و آن‌ها مجبور به پرداخت بهای احساسی سنگینی می‌شوند؛ تا سال‌ها بعد، تنها چیزی که از عشق آن‌ها باقی می‌ماند همان تک‌درخت است. الیف شافاک در این کتاب، به‌طرزی هنرمندانه، زیبایی و خشونت را در کنار هم قرار می‌دهد.

رمان حاضر در زمان و مکان به جلو و عقب می‌رود و به سه روایت تقسیم می‌شود. بخشی از روایت را همان درخت انجیر برایمان تعریف می‌کند، درختی که تمام این سال‌ها شاهد بی‌طرف وقایع بوده است، قسمتی از داستان هم در اواخر دهه‌ی 2010 در لندن می‌گذرد که از زبان راوی دانای کل نقل می‌شود. راوی سوم شخص دیگری نیز اتفاقات سال 1974 قبرس را روایت می‌کند.

رمان جزیره درختان گمشده، که بسیاری آن را بهترین اثر شافاک می‌دانند، داستانی جادویی و جذاب درباره‌ی عشق، تاریخ و طبیعت است و پرسش‌های مهمی را در مورد از دست دادن خانه و کنار آمدن با شرایط و رازها مطرح می‌کند. «مهاجران با گذشته‌شان چه می‌کنند و فرزندانشان چگونه تحت تأثیر درد آن‌ها قرار می‌گیرند؟» این پرسشی است که در خلال این رمان بارها ما را به فکر فرو می‌برد.

بخشی از متن کتاب

خواهش میکنم بهم بگو که اگه ازت دوری کنم، کمکی میکنه؟ دفنه چانه اش را بلند کرد از زمانی که وارد شده بود برای اولین بار چشم در چشم کوستاس دوخت و گفت: «دلم نمیخواد تو رو از دست بدم.» کوستاس گفت: من هم دلم نمیخواد تو رو از دست بدم.» دفنه با حواس پرتی لیوانش را به لبانش نزدیک کرد خالی بود. کوستاس بلند شد و گفت: «میرم که یه مقدار آب بیارم.» پرده ها را کشید ،امشب میکده پر بود دود غلیظ تنباکو در هوا شناور بود. گروهی از آمریکایی ها نزدیک در نشسته بودند و مشتاقانه، سرشان روی خوراک هایی بود که پیشخدمت جلویشان گذاشته بود.

كوستاس یوسف را دید که کنجی ایستاده و پیراهنی آبی و نخی به تن داشت. چیکو روی قفسه پشت سرش نشسته بود و پرهایش را تمیز میکرد. وقتی چشم در چشم یکدیگر دوختند یوسف لبخند آرام و مطمئنی تحویلش داد. کوستاس سعی کرد همان اشارهٔ دوستانه را پاسخ دهد، اما لبخندی تصنعی زد. قلبش از آنچه دفنه به او گفته بود به درد آمده بود. میان سر و صداها یوسف گفت: «حالت خوبه؟» کوستاس به پارچ خالی در دستش اشاره کرد فقط یه کمی آب میخوام.» یوسف اشاره ای به نزدیکترین پیشخدمت کرد – مرد یونانی بلندقامت و لاغری که به تازگی برای اولین بار پدر شده بود.

وقتی کوستاس منتظر آب تازه بود نگاه بی رمقی به اطراف انداخت، ذهنش از آنچه دفنه با او در میان گذاشته بود پریشان بود صداهای میکده پیرامونش را فرا گرفتند مثل دستی که دور دسته خنجری را میگیرد. سر یکی از میزها متوجه زن بلوند و قوی هیکلی شد که کیف دستی اش را بیرون آورد تا رژ لب بزند. این رنگ سرخ و ،شفاف این لکه ،خون تا ابد همراه کوستاس میماند. حتی سالها ،بعد در لندن آن لحظه را به یاد می آورد و هر چند همه چیز خیلی به سرعت رخ میداد در خاطرش حوادث آن شب، همیشه، به طرز…

نقد کتاب جزیره درختان گمشده

تاریخ رازهای زیادی را در خود مدفون کرده است و جزیره درختان گمشده هم رازهای زیادی را در خود دارد. رازهایی از روزهایی که هنوز جنگ نیامده بود و هنوز همه چیز دگرگون نشده بود. این داستان برای تمام کسانی است که از قصه لذت می‌برند و دلدادگی را یکی از زیباترین قصه‌های دنیا می‌دانند. این داستان سن‌ و سال نمی‌شناسد و هر فرد بالغی با هر جنسیتی می‌تواند این داستان را بخواند و لذت ببرد.

روایت‌ها در عین اینکه شیفت زمانی دارند؛ ولی چنان درهم تنیده‌اند که خواننده را سوار بر قایق در دریایی آرام به پیش می‌برند. شخصیت‌های این کتاب زیاد نیستند؛ اما در جریان داستان به گذشته این آدم‌ها سفر می‌کنیم. اینکه در چه محیطی، در چه خانواده و فضایی زندگی و رشد کردند، همه‌ و همه کم‌کم در طول کتاب برای خواننده روشن می‌شود و ما با این افراد به‌تدریج آشنا می‌شویم. فضای کتاب درعین‌حال که به ناآرامی‌ها و مسائل تاریخی سیاسی قبرس می‌پردازد و نگرانی‌ها و تیرگی‌های آن سال‌ها را به‌خوبی به تصویر می‌کشد، روایتی عاشقانه را نیز در خود گنجانده که شیرینی خود را دارد.

اگر شما هم از داستان‌ و رمان خارجی لذت می‌برید کتاب جزیره درختان گمشده یک انتخاب قابل قبول برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,177 بار

Elif%20Shafak%20 %D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81%20%D8%B4%D8%A7%D9%81%D8%A7%DA%A9 6

عنوان کتاب: جزیره درختان گمشده

نویسنده: الیف شافاک

مترجم: علی سلامی

تعداد صفحات کتاب: 408 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 39.23 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب هری پاتر و جام آتش رمان بلندی است از جی کی رولینگ که جلد اول آن توسط ویدا اسلامیه در ۴۱۶ صفحه به فارسی ترجمه شده است. جی کی رولینگ جزو نویسنده های پرکار و موفقی است که اکثر رمان های او...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 15091
امروزه مردم بیشتر ترجیح می دهند که بر قدرت کلام تکیه کنند تا همراه شدن با هزاران پیشنهاد و تبلیغاتی که روزانه با آن مواجه می شوند، شما با ساخت یک چیز به یاد ماندنی به مردم امکان بحث و صحبت پیرامون آن را با یکدیگر می دهید.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1193

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *